av MB250SL » 2013-07-08, 15.51.03
Jag har funderat och letat lite i ämnet försäkring av min -99 SL 320.
Använder idag en vanlig Trygg-Hansa-försäkring som då innebär en kostnad på drygt 4000:- för ett halvår, d.v.s sommarperioden som bilen är påställd. Då pratar vi helförsäkring och max körsträcka 500 mil. Det finns säkert andra försäkringsbolag som är några kronor billigare men då jag har hus och andra bilar i detta bolag så måste man se till helheten och vilka rabatter det blir totalt och då är trygg-Hansa trots allt inte helt fel för mig.
Sedan har jag tittat på Mercedes-Benz-klubbens något vimsiga hemsida där man kan utläsa att det kan gå att få en modernare klassiker som min förmånligt försäkrad genom Länsförsäkringars Klubbförsäkring. Något som inte stämmer enligt Länsförsäkringar själva?
Jag har kollat med MHRF om det skulle fungera att ha min bil försäkrad genom dom och jo -det kan gå men då måste jag ha ett annat äldre fordon (som uppfyller deras villkor) försäkrat. Det har jag inte, om man nu inte räknar min gamla MC från -81 som står under långsam renovering men det är bara garageförsäkran i annat bolag.
Jag kollade med Moderna försäkringar som har sin Entusiastförsäkring men denna gäller bara bilar som är 20 år och äldre.
Jag tycker själv att min bil som brukas väldigt lite, endast i fint väder och inte buskörs skulle kunna platsa in i någon typ av entusiastbilsförsäkring -det är ju så bilen brukas. Det är inte bara en lägre premie jag är ute efter utan också en vettig skadebedömning/reglering ifall något skulle hända.
Jag vet att andra bilklubbar lyckas få sådana försäkringar till sina bilmodeller som faktiskt är yngre än min, t.ex Sv Maseratiklubben.
Är det någon som är insatt i detta och har tips eller idéer? Man kanske skulle försöka dra igång något inom Mercedesklubben?
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)