Nya spridare?

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Nya spridare?

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2013-06-26, 11.54.25

Hej,

jag misstänker att spridarna ger för mycket soppa och när jag tittar på ebay.com så finns det spridare som sägs passa till 450SL-75 för endast USD45 eller ca 300kr/st och uppåt, men törs man sätta i sådana tror ni?

Jag bara undrar, idiot förklara mig inte direkt, haha!

Sten
2955
8ballsten
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2010-09-08, 12.34.27

Re: Nya spridare?

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-06-26, 13.32.04

Det är säkerligen betydligt billigare att köpa dom i USA än i Sverige, men kan även vara billigt från Tyskland då det inte blir tull på det hela.
Köp rätt insprutare som är för din bil och inget universalskit som passar dåligt och suger tjyvluft mm. Jag har sett universal och after marcet till tex Corvette och det är enbart skitgrejer som inte fungerar.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Nya spridare?

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2013-06-26, 13.44.15

Kölis skrev:Det är säkerligen betydligt billigare att köpa dom i USA än i Sverige, men kan även vara billigt från Tyskland då det inte blir tull på det hela.
Köp rätt insprutare som är för din bil och inget universalskit som passar dåligt och suger tjyvluft mm. Jag har sett universal och after marcet till tex Corvette och det är enbart skitgrejer som inte fungerar.


Jo jag misstänker väl det så det var det jag ville höra!
8ballsten
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2010-09-08, 12.34.27

Re: Nya spridare?

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-06-26, 14.08.08

Jag har bytt på några Corvetter där folk har kommit med egna delar som inte är orginal och det har jag sagt till dom också, ingen garanti på arbetet alltså. Det har blivit att få göra jobbet en gång till och det får kunden stå för, det tar ca åtta timmar att göra det..
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Nya spridare?

UNREAD_POSTav Jörgen » 2013-06-26, 15.01.36

8ballsten skrev:Hej,

jag misstänker att spridarna ger för mycket soppa
Sten
2955


Hej Sten
Har du kollat spridarbilden samt att dom inte läckar, - likaså trycket som skall vara 2,0 bar (+ 0,1).
Om du tester spridarna, - kom ihåg att inte testa med 12 Volt.
Iövrigt är det som Kölis redan har skrivit. Köp endast original Bosch-spridare som är avsedd till denna motortyp.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Nya spridare?

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2013-06-26, 17.23.23

Jörgen skrev:
8ballsten skrev:Hej,

jag misstänker att spridarna ger för mycket soppa
Sten
2955


Hej Sten
Har du kollat spridarbilden samt att dom inte läckar, - likaså trycket som skall vara 2,0 bar (+ 0,1).
Om du tester spridarna, - kom ihåg att inte testa med 12 Volt.
Iövrigt är det som Kölis redan har skrivit. Köp endast original Bosch-spridare som är avsedd till denna motortyp.


Hej Jörgen,
nej jag har inte kollat spridarbilden men det är nog dags att byta efter 38år och 20000mil.
Beensinpumpen ger ifrån sig ett vinande ljud nu hela tiden, är det en signal att det är dags för den också?

Sten
8ballsten
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2010-09-08, 12.34.27

Re: Nya spridare?

UNREAD_POSTav Jörgen » 2013-06-26, 19.47.54

Hej Sten
Om det är första generationens spridare, kan det nog vara bra att byta, då dom har hållit 20000 mil.
Mina höll ca. 11000 mil och då havererade dom en efter en. När två hade lagd av blev alla utbytt.
Betr. bränslepumpen betyder det inte att den är slut eller nästan slut. Jag hade en pump som började leva livet efter ca. 15000 mil, speciellt på sommarn. När jag då hade tankat fullt (kall bensin) var den tyst. Pumpen höll även efter jag hade såld bilen och då hade den gått ca. 24000 mil.
Jag tycker mer att du skall ta en titt på bränsleslangarna runt pumpen och tanken. Dom har säkert fått en del torrsprickor m.m. Köp endast originala bränsleslangar.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Nya spridare?

UNREAD_POSTav celberg » 2013-06-26, 21.48.07

Jörgen skrev:Hej Sten
Om det är första generationens spridare, kan det nog vara bra att byta, då dom har hållit 20000 mil.
Mina höll ca. 11000 mil och då havererade dom en efter en. När två hade lagd av blev alla utbytt.
Betr. bränslepumpen betyder det inte att den är slut eller nästan slut. Jag hade en pump som började leva livet efter ca. 15000 mil, speciellt på sommarn. När jag då hade tankat fullt (kall bensin) var den tyst. Pumpen höll även efter jag hade såld bilen och då hade den gått ca. 24000 mil.
Jag tycker mer att du skall ta en titt på bränsleslangarna runt pumpen och tanken. Dom har säkert fått en del torrsprickor m.m. Köp endast originala bränsleslangar.

Lustigt att du tar upp det just nu, Jörgen.
När jag kom till garaget i dag kände jag direkt bensinlukt och valde att inte tända alla tio lysrör utan öppnade så mycket portar och dörrar som finns i byggnaden. Cirka fem-sex kvadratmeter av golvet var blött av bensin. Jag lokaliserade läckan till returledningen, den slangbit som är mellan returröret och tanken. Den var helt uppmurken! Jag uppskattar att jag hade ca 30 liter i tanken när jag lämnade bilen efter en ljuvlig tur i måndags kväll. Jag använde bränslepumpen för att tömma tanken
men det var nog inte mer än högst 15 liter kvar, resten hade läckt ut på golvet.

Det som förvånar mig är att däcken som naturligtvis fick stå ungefär 36 timmar i bensin inte stod pall för det, mönstret var nästan helt ihopsmält på ena bakdäcket och det andra däcket var på väg åt samma håll. Jag trodde att det var bättre kvalitet på dem än så.
Tur i oturen är ju att det hände mig nu och inte på fredag när jag är på väg till Skövde! Nu gäller det bara att ordna däckfrågan, jag har ju bara morgondagen på mig att ordna två st 205/70-14, det är ju inget nån däckfirma har så gott om på lager precis...
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Nya spridare?

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2013-06-26, 22.09.04

Jörgen skrev:Hej Sten
Om det är första generationens spridare, kan det nog vara bra att byta, då dom har hållit 20000 mil.
Mina höll ca. 11000 mil och då havererade dom en efter en. När två hade lagd av blev alla utbytt.
Betr. bränslepumpen betyder det inte att den är slut eller nästan slut. Jag hade en pump som började leva livet efter ca. 15000 mil, speciellt på sommarn. När jag då hade tankat fullt (kall bensin) var den tyst. Pumpen höll även efter jag hade såld bilen och då hade den gått ca. 24000 mil.
Jag tycker mer att du skall ta en titt på bränsleslangarna runt pumpen och tanken. Dom har säkert fått en del torrsprickor m.m. Köp endast originala bränsleslangar.


Ok, tack för tipsen!
8ballsten
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2010-09-08, 12.34.27

Re: Nya spridare?

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2013-06-26, 22.12.34

celberg skrev:
Jörgen skrev:Hej Sten
Om det är första generationens spridare, kan det nog vara bra att byta, då dom har hållit 20000 mil.
Mina höll ca. 11000 mil och då havererade dom en efter en. När två hade lagd av blev alla utbytt.
Betr. bränslepumpen betyder det inte att den är slut eller nästan slut. Jag hade en pump som började leva livet efter ca. 15000 mil, speciellt på sommarn. När jag då hade tankat fullt (kall bensin) var den tyst. Pumpen höll även efter jag hade såld bilen och då hade den gått ca. 24000 mil.
Jag tycker mer att du skall ta en titt på bränsleslangarna runt pumpen och tanken. Dom har säkert fått en del torrsprickor m.m. Köp endast originala bränsleslangar.

Lustigt att du tar upp det just nu, Jörgen.
När jag kom till garaget i dag kände jag direkt bensinlukt och valde att inte tända alla tio lysrör utan öppnade så mycket portar och dörrar som finns i byggnaden. Cirka fem-sex kvadratmeter av golvet var blött av bensin. Jag lokaliserade läckan till returledningen, den slangbit som är mellan returröret och tanken. Den var helt uppmurken! Jag uppskattar att jag hade ca 30 liter i tanken när jag lämnade bilen efter en ljuvlig tur i måndags kväll. Jag använde bränslepumpen för att tömma tanken
men det var nog inte mer än högst 15 liter kvar, resten hade läckt ut på golvet.

Det som förvånar mig är att däcken som naturligtvis fick stå ungefär 36 timmar i bensin inte stod pall för det, mönstret var nästan helt ihopsmält på ena bakdäcket och det andra däcket var på väg åt samma håll. Jag trodde att det var bättre kvalitet på dem än så.
Tur i oturen är ju att det hände mig nu och inte på fredag när jag är på väg till Skövde! Nu gäller det bara att ordna däckfrågan, jag har ju bara morgondagen på mig att ordna två st 205/70-14, det är ju inget nån däckfirma har så gott om på lager precis...


Vilken rysare, hoppas det fixar sig med däcken!
8ballsten
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2010-09-08, 12.34.27

Re: Nya spridare?

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-06-26, 22.23.49

Ja det var ju ingen hit.. Men asfalt och gummi hör ihop men inte tillsammans med bensin, det luckrar upp bägge sakerna.
Bra att du tänkte till när du kom in i garaget. Alla gör inte det tyvärr och följderna får andra stå för/plocka ihop.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Nya spridare?

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2013-08-27, 18.10.55

Jag fick tag i spritt nya original spridare som jag skall trycka i imorgon efter att jag fått nya tätningar från MB.
Jag fick en överraskning när jag tog upp dom gamla och fann att tätningarna längst ner saknades!!
Han måste väl ha fått en massa tjuvluft i och med det eller? Jag har ju haft problem med för hög tomgång och det är kanske förklaringen?

Fick också nya Bosch Platinum tändstift, är dem bra?

Sten 2955
8ballsten
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2010-09-08, 12.34.27

Re: Nya spridare?

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-08-27, 19.07.36

Fattas de nedre tätningarna vilka är de som tätar mot läckage så suger självklart motorn tjyvluft, de övre är mer än tätning mot damm och skit, som på en framgaffel på en motorcykel.
Bosch tändstiften är bra, några av de bästa, trots att de är de billigaste.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Nya spridare?

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2013-08-27, 19.23.43

Kölis skrev:Fattas de nedre tätningarna vilka är de som tätar mot läckage så suger självklart motorn tjyvluft, de övre är mer än tätning mot damm och skit, som på en framgaffel på en motorcykel.
Bosch tändstiften är bra, några av de bästa, trots att de är de billigaste.


Ja det måste bli bra det här! Konstigt att han gått så pass bra som han gjort ändå?
8ballsten
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2010-09-08, 12.34.27

Re: Nya spridare?

UNREAD_POSTav 8ballsten » 2013-09-03, 10.58.23

Så här gick det, jag bytte spridare och tändstift men han svartrykte ordentligt ändå så jag lämnade han till el & diesel i Gävle och dem konstaterade att bensintrycksregulatorn var trasig! I med en ny och bilen går som den ska igen, lättnad!
8ballsten
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 2010-09-08, 12.34.27


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster