av Robeven » 2013-06-16, 14.02.13
Hej! Jag har hållt på med lite efterforskningar. Problemet uppstår som mest om bilen är varm och man trycker gasen i botten ett tag på vägen, släpper gasen och sedan låter den stå still och vila utan att ge gas med foten på bromsen i läge "D" på automatlådan.. varvtalet går ner mycket och håller sig då knappt över 5 på varvräknaren precis som den är på väg att dö men den dör aldrig.. den går bara väldigt tyst...man hör knappt att den är igång. När jag sedan gasar till lite lätt på gasen vid tomgång så verkar den hoppa upp lite granna till mer normalt varv igen. Om man sedan lägger i läge "P" på automatlådan hoppar varvet upp ett snäpp till strax under 10 (eller mellan 5 och 10) kan man säga och den går då normalt som den brukar göra på tomgång. Jag har läst en del på mercedesklubben Englands forum och där var det några som hade haft samma problem som jag, några menar på att det kan vara:
-Avluftningsventilen (purge valve på engelska)
-Vacuumsensor för bränsletanken (fuel tank vacuum sensor)
-Gasspjället som är smutsigt (Butterfly throttle plate sticking in in it´s throat)
-Lambdasensor
-Luftmassemätare (Mass air sensor)
Jag får göra lite fler efterforskningar, för det verkar inte finnas svar på exakt vad det är som orsakar symptomet.... om det är någon här på forumet som känner till problemet eller haft det och kan säga ungefär vad det kan vara tages det tacksamt emot. Bilen verkar dock mest hålla på så här när man kört den hårt och den är varm... kör man normalt och lugnt verkar den hålla normalt varv och beter sig normalt.. kanske är gasen som är smutsig eller nåt.. jag vet faktiskt inte. Jag tryckte på ganska hårt på motorvägen vid test förra helgen och tryckte gasen i botten upp till kanske 160 km/h, då tyckte jag mig känna att den inte gick helt jämnt när jag hade gasen i botten vid 160 och sen släppte helt och lät den bara rulla ned i hastighet.. Vi får se, detta är inte slut än känns det som... det är detta som kallas "livslångt" lärande..
# Robert Vennberg
Mercedes-Benz 300 CE-24 1991 (Bornit metallic #481) *
Mercedes-Benz E320 Avantgarde Sedan 1998 (Amazongrön metallic #272) *