Jag är väldigt sugen på en W123. Bor i Skåne och har hittat flera fina objekt på blocket. I familjen har vi 2 nyare automatbilar och det är jag som ska bekosta min 123:a. Den ska vara manuellt växlad och jag ska dels övningsköra med den och dels skruva lite på den.
Till problemet: Min far är petig med säkerheten. I och med att w123 är en 30 år gammal modell så var krockkudde naturligtvis inte standard. Ska en bil uppfylla hans säkerhetsnormer så måste den vara utrustad med krockkudde.

Det fanns dock som tillval och jag undrar om det går att montera en W123-ratt försedd med krockkudde? På de flesta (nyare iaf) bilar finns all extrautrustning i bilen, alla sensorer och all elektronik finns inuti, den är bara inte "aktiverad".
Går det att montera krockkuddsratten och plugga in krockkudden? Är det realistiskt? Eller rentav idiotiskt och riskabelt? Sen har man också det lilla problemet att man inte kan se om krockkudden fungerar eller ej

Jag vet att det är mycket klokare att köpa en nyare Mercedesmodell som redan har krockkudde installerad - men vill man klappa katten så vill man.
Mvh Erik