Kompproblem 220Sb -65

W 110/111/112 Fena Lim & Kombi 1959-1968

Kompproblem 220Sb -65

Inläggav mb220s » 2013-05-01, 11.14.34

Min farsas 220Sb årsmodell -65 har dålig kompression på en av cylindrarna. Jag är långt ifrån någon motorexpert, men jag har förstått att om man häller i lite olja i cylindern med dålig komp kan man sluta sig till om det är ventilsätena eller kolvringarna som är slitna. Till historien hör också att den blåryker kraftigt. Men dåliga ventilsäten brukar väl inte ge kompressionsbortfall, eller har jag fel? Känns rent spontant som att slitna kolvringar är ett värre problem att åtgärda? Skulle gärna vilja få pärlan att gå riktigt bra, men det finns ju gränser för vad plånboken tillåter :cry:
mb220s
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2013-05-01, 10.45.17

Re: Kompproblem 220Sb -65

Inläggav kalle59 » 2013-05-01, 11.32.14

Visst kan det vara så illa att en kompring är gången men det allra troligaste är att problemet ligger i toppen så där föreslår jag att du börjar
Steg ett, ställ alla ventiler för att säkerställa att inte kompbortfallet ligger där.
Blir det ingen skillnad så är det topp av och besikta den, blå rök betyder slitna ventil styrningar och dåliga ventiltätningar.
Med vänlig hälsning
Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Kompproblem 220Sb -65

Inläggav mb220s » 2013-05-01, 16.45.30

kalle59 skrev:Visst kan det vara så illa att en kompring är gången men det allra troligaste är att problemet ligger i toppen så där föreslår jag att du börjar
Steg ett, ställ alla ventiler för att säkerställa att inte kompbortfallet ligger där.
Blir det ingen skillnad så är det topp av och besikta den, blå rök betyder slitna ventil styrningar och dåliga ventiltätningar.
Med vänlig hälsning
Kalle


Okej, ska testa det! Får nog ta hjälp av någon som är lite mera händig, men tack för tipset! Har du något hum om hur stort hålet i plånboken kan bli? :P
mb220s
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2013-05-01, 10.45.17

Re: Kompproblem 220Sb -65

Inläggav Kölis » 2013-05-01, 17.08.47

Det är precis som Kalle skriver och du har helt rätt vad gäller olja och ett nytt komp prov. Blir det bättre med olja så blir det dyrt och komplicerat, kolvringarna är inte täta eller så är motorn sliten och slut.
Blir det inte bättre så har du ventilfel och topplocket behövs renoveras, dvs slipa ventiler och fräsa ventilsäten. Hos en seriös motor renoverare så bör du få det jobbet jtförf för ca 5000:- kronor.

Gå inte på det där att toppen måste konverteras till blyfri bensin genom att fräsa ur och pressa i nya sätesringar för ca 10.000:-. Om du slår i en % 2T olja i bensinen så får du lika smörjande effekt på ventitallrikarna som gårdagens bly hade. Dessutom är det betydligt mer miljövänligt än att maskinbearbeta en topplock med all den energi det slukar för att åstadkomma en sluprodukt som ser snyggt ut på ett papper.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Kompproblem 220Sb -65

Inläggav sl500 » 2013-05-01, 17.30.41

den motorn har natriumkylda avgasventiler klarar blyfritt.
65.a kanske tom. har roterande ventiler rotocap.
tror mer på ventiler etc. har skruvat en hel del med dessa motorer.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Kompproblem 220Sb -65

Inläggav mb220s » 2013-05-02, 14.24.48

Okej, det låter ju överkomligt i alla fall. Ni råkar inte känna till någon motorrenoverare i eller i närheten av Uppsala? Hittade Uppsala Motorslip, men de verkar vilja att man plockar ur motorn och kommer in med den :x
mb220s
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2013-05-01, 10.45.17

Re: Kompproblem 220Sb -65

Inläggav Kölis » 2013-05-02, 20.25.20

Det finns inga motorrenoverare som tar ur motorn eller topplocket ur bilen. Det vill ha delarna lösa. I ditt läge så handlar det nog om att hitta en bilverkstad med någon som är 60-70 år ung och kan det hela. Både att skruva av toppen och renovera den. Det var en standard service/reparation förr som alla bilverkstäder klarade av. Verkstäderna hade ventilslipmaskin och ventilsätes brotchar.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Kompproblem 220Sb -65

Inläggav sl500 » 2013-05-02, 21.33.48

kan du ta dig till Gotland med bilen kan jag hjälpa dig
med jobbet.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Kompproblem 220Sb -65

Inläggav mb220s » 2013-05-03, 11.57.06

sl500 skrev:kan du ta dig till Gotland med bilen kan jag hjälpa dig
med jobbet.


Tack, det var ju himla snällt, men jag tror tyvärr att det blir lite knepigt att ta sig till Gotland.

Kan ju för all del testa med mannen som gjorde komptestet. Han är någonstans i 60-årsåldern och servar veteranbilar åt två bekanta till min farsa. Tack alla för era råd och tips! Känns som jag ska kunna ro det här i land utan att behöva bli ruinerad på kuppen.
mb220s
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2013-05-01, 10.45.17


Återvänd till W 110/111/112

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster