emperor66 skrev:Hej igen!
Se det där med kamaxel som bara en möjlig orsak.... kan säkert vara något med förgasaren med.
Men när du säger att 2 tändstift är mer sotiga än de andra skulle jag nog även kika på tändkablar, tändfördelare samt rotor.
Den tändkabel som slits mest är den som sitter mellan spole och fördelare. (Sitter ju mellan fast och rörlig punkt). Kolla även axeln i tändfördelaren som rotorn sitter på, om den glappar kan motorn gå knasigt.
Det ska väl vara olja i förgasaren tror jag av typ ATF, dock lite osäker där....
Marie's tankar om kamkedja kan ju kännas rimliga efter 32.000mil.
Bör nog nämna att jag är total lekman inom Mercedes...men viss motorteknik är inlärd!![]()
Hoppas du kan få ner förbrukningen!
Marie skrev:-88, det är väl i gränstrakten av att dubbelkedjan kom?
Enkelkedjan kan ju länga sig så att man inte längre kan ställa tändningen rätt (och då är ju även kamtiderna åt helvete) Detta kan också få soppatörsten att dra iväg....
Sen är nog även spjällaxellaringarna på Pierburgförgasaren slitna....
osla skrev:vet inte hur det är på mercedes, men på volvo så rödblockare utom b234f och 230k så kan remmen gå av utan att det gör nå, bara kränga på ny rem och köra. och den går om den ligger några hack fel men går dåligt som fan.
klarar den där att kedjan skulle gå av eller kugga om riktigt helt fel? tar inte ventilerna i kolvarna så rasslar det inget och rasslar det så är den motorn körd
sl500 skrev:osla skrev:vet inte hur det är på mercedes, men på volvo så rödblockare utom b234f och 230k så kan remmen gå av utan att det gör nå, bara kränga på ny rem och köra. och den går om den ligger några hack fel men går dåligt som fan.
klarar den där att kedjan skulle gå av eller kugga om riktigt helt fel? tar inte ventilerna i kolvarna så rasslar det inget och rasslar det så är den motorn körd
det där du antydde om kamremmen på volvo stämmer inte, jag körde av en på
en 245 85.a å krökte en ventil. hände på tomgång.
om kamkjedjan går av blir det tvärstopp.
Kölis skrev:B230K, är det den som ar plan topp och kompressionsrummet i kolvtoppen?
Patrick S skrev:Hej !
Ja, första steget är väl att klarlägga vad som är en normal bränsleförbrukning. Det är tunga bilar och en 200 är en rätt klen motor så runt 1,0 liter/mil är inte onormalt. Jämför med motsvarande Volvomotorer som ofta vill ha ännu mer.
Hade själv en 200 (W123) som drog kring 1,5 l/m då jag köpte den. En totalservice med nya tänddelar är grundkursen innan annan felsökning görs. Att två stift går fetare tyder mer på tändningsfel än bränslefel, som jag blivit lärd, i vart fall på en förgasarbil. På en insprutare är det en annan sak.
Förgasaren är dock också en högoddsare. Som Marie skriver slits spällaxlarna och blir glappa. Du får då in tjuvluft och bränsleblandningen blir fel- (maskinen skulle då väl gå magrare iofs?) Är den svårstartad ?
En förgasarrenovering och nya tänddelar-tändinställning fick ner förbrukningen på min till 0,9 l/m och det är där jag tror de ska ligga.
Kamkedjan- ja, kanske. Har du fel på sträckaren slackar kedjan vilket påverkar ventiltiderna. Kedjan kan även kugga över en kugg och då blir tiderna fel. Bilen blir då oftast slöare.
Ja, där har du några tankar från 25 år med bilar... Lycka till !
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst