bygga stor turbo på 300d 5a

W 123 1976-85

bygga stor turbo på 300d 5a

UNREAD_POSTav henrikekman » 2013-04-25, 17.41.42

hej! jag tänkte byta turbo på min 300d (om617) tdt har någon gjort de ?
vet att dom flesta köper nyare 300 när dom bygger men tycker det vore fränt om det är möjligt att göra det på om617. vad ska man tänka på ?
tänkte bygga grenröret på skolan.
skicka in pumpen till dieselmeken.
måste ju stoppa intercooler då?
taksam för svar och tips!
henrikekman
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2013-04-09, 10.40.29

Re: bygga stor turbo på 300d 5a

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-04-26, 01.08.49

intercooler är nog väldigt bra att ha ja, framförallt om det inte är en originalturbo.

617 har en kolvring mindre än 603/602 och tål laddtryck sämre. så speciellt mycket ska du nog inte ladda om du vill ha hållbarhet.

en 617 med bmw 525d turbo påstoppad och bara lite lätt påställd pump laddar 1.5 bar utan problem, hela varvregistret, så sikta på en liten/normalstor turbo, den extra storleken innebär bara turbolagg och laddtryck du ändå inte bör utnyttja...


tänk på att dieselmeken tar runt 7 tusen för att dona med en pump, så det är inget de flesta skickar iväg för en motor som kommer skrota totalt när de försöker använda den lite aggresivare pumpen.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: bygga stor turbo på 300d 5a

UNREAD_POSTav henrikekman » 2013-04-26, 01.59.32

okej. så du mernar då att man bara byter ut orginal turbon och laddar lite mer ställer up orginal pumpen lite ? behöver inge nytt grenrör o intercooler? isf vad landar man på för hk ungefär ?
henrikekman
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2013-04-09, 10.40.29

Re: bygga stor turbo på 300d 5a

UNREAD_POSTav osla » 2013-04-26, 12.17.41

om du har råd så borde du skaffa dig en 603 eller 606, alltså 300 6:an och skicka pumpen till mynä, 7 eller 8 mm pump element och så typ en hx50 turbo. då har du och åka med så det räcker länge. finns några såna byggen här i stan och dom går så förbannat hårt
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: bygga stor turbo på 300d 5a

UNREAD_POSTav henrikekman » 2013-04-26, 12.47.07

ok. jag siktar på ca 250-300 hk. hur är 250d 20v å turbo konvertera ?
henrikekman
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2013-04-09, 10.40.29

Re: bygga stor turbo på 300d 5a

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2013-04-26, 17.23.25

osla skrev:om du har råd så borde du skaffa dig en 603 eller 606, alltså 300 6:an och skicka pumpen till mynä, 7 eller 8 mm pump element och så typ en hx50 turbo. då har du och åka med så det räcker länge. finns några såna byggen här i stan och dom går så förbannat hårt


Vad skulle ett sådant kalas gå på då? Behöver man inte göra något med de andra komponenterna då? grenrör etc.? Många gör ju eget men det krävs väldigt mycke kunskap och resurser.
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: bygga stor turbo på 300d 5a

UNREAD_POSTav osla » 2013-04-26, 19.26.58

ska du ha såpass mycke hk så skulle jag köra på om603 eller 606 då. men pumpen är dyr, har för mig jag hört kring 15 tusen för 8 mm (eller om det är 7,5 mm, osäker på om de är 8 eller 7,5 som finns) pumpen, och 7 mm är ju billigare, men vet inte hur mycket. dom som jag pratat med säger att dieselmekens pumpar inte alls går lika bra som dom med mynäpumpar, så sägs det men de vet jag inget om. vet inte vad en turbo kan kosta men nog är det några tusenlappar där med, är ju inte billigt. och sen vet jag inte vad man ska ha för ic och vad dom ligger i för prisklass, men man ska väl ha en som är helt i alu och inte plastgavlar. och så ska man ju kompsänka men vet inte hur mycket. sen vet jag inte om man gör något med spridarna heller.

men du får ta och prata med någon som kan det där ordentligt, är ju som sagt mycket pengar men man har ju roligt sen 8)

en film från den ena som gått här i stan, har för mig han började på 3:an och kuggade upp till 4:an. i filmen så sitter det en 12 ventilare och enkelturbo med mynäs 7mm pump, och efter dom gjorde den filmen så byggde han en på en 300d 24 ventilare med dubbelturbo och 7,5 eller 8 mm mynä pump, den laddade som mest 4,5 bar har jag för mig han sa
http://www.youtube.com/watch?v=ECKP5jY0Ne4
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: bygga stor turbo på 300d 5a

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-04-26, 19.44.28

om60x motor allt mellan 4-20 tusen
Växellåda som håller för mer effekt 4-8 tusen
Koppling som orkar med effekten, 2-5 tusen
ombyggnad av pump för att få ut effekten 8-16 tusen
svetsning av kardan till ny längd, 0-2tusen
balansering av nämnda kardan 3-5 tusen
intercooler 1-2 tusen
svetsning och byggnation av tryckrör 500kronor
svetsning av grenrör för större turbo 1 tusen gör det själv, 7 tusen köpa färdigt.
större turbo 2-6 tusen, + wastegate och trams
bränslepump som ger bränsle till nämnda bygge 500-1000 kronor
avgassystemsbygge, 1 tusen hemmabygge med biltemakrökar
w124a kyl 1-4 tusen



siktar ni på 200-250 hästar kan ni klara er med en billigare låda eller den automat som sitter, var försiktig med den manuella bara så ni inte rycker sönder bara, "snäll buskörning"
717430 till 717 433 är de starkaste billiga vanliga lådorna till om60x som fanns original utan krävande ombyggnation vad jag förstått, vid 200-250 så riskerar ni att börja bränna koppling, finns kopplingar som sägs passa rakt av, men då riskerar ni växellådan istället när det börjar hugga.

att bygga om pump till en femcylindrig är inte nämnvärt billigare än att bygga om till en sexa, turbopumparna är bättre att bygga om (bättre kam i pumpen) och turbomotorerna håller även för mer effekt, framförallt på de tidigare om602-om603 motorerna.

sen kommer allt annat till, blir det en sexa så får ni inte plats med den mekaniska fläkten utan får skaffa elektriska, oljetrycksregulator till turbo ifall det är en sådan turbo, extern wastegate osv.

till en motor från en w210 får ni dessutom se till att skaffa en mekanisk pump, ligger för en vanlig sugdieselpump på runt 2 tusen upp till 3-4 för en turbopump beroende på version.



- 250d 20v är okej att turbokonvertera, en sug tål inte alls lika mycket som en turbo dock, andra stakar, kolvar osv. mern 200-250 är inga problem med duglig hållbarhet.

på en 603 eller 606 tycker jag allt att en hx40 räcker gott, duktigt med turbolagg ändå, dock sparar man motorn.. för 200-250 häst är den absolut overkill, hx40´är duglig för 500+ på om606.


intercooler är deffinitivt att rekomendera!
annars lär dina avgastemperatur och motortemperatur sticka till skyarna när du tar ut lite mer effekt.


en om617 icketurbo hade jag inte tagit ut mer än 110-120 häst om man väntar sig hållbarhet, och det med intercooler, är det en originalturbo är den duglig för mer, men mer än 200 tror jag blir kämpigt om det ska hålla.


617 har en kolvring mindre än 60x, tål mindre laddtryck, en om606a har stålförstärkt topplockspackning och tål mer än om603

jävligt kortfattat, men en liten riktlinje.
617 1 bar max
617 orginalturbo 1.5 bar max
602/603 turbo 2.5 bar max
605/606 turbo 3.5 bar max

kompsänkning behövs inte!
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: bygga stor turbo på 300d 5a

UNREAD_POSTav henrikekman » 2013-04-26, 20.39.40

okej.tack för snabba och bra svar nu har jag lite å fundera på :)
henrikekman
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2013-04-09, 10.40.29


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster