av swampmonkey » 2013-04-26, 19.44.28
om60x motor allt mellan 4-20 tusen
Växellåda som håller för mer effekt 4-8 tusen
Koppling som orkar med effekten, 2-5 tusen
ombyggnad av pump för att få ut effekten 8-16 tusen
svetsning av kardan till ny längd, 0-2tusen
balansering av nämnda kardan 3-5 tusen
intercooler 1-2 tusen
svetsning och byggnation av tryckrör 500kronor
svetsning av grenrör för större turbo 1 tusen gör det själv, 7 tusen köpa färdigt.
större turbo 2-6 tusen, + wastegate och trams
bränslepump som ger bränsle till nämnda bygge 500-1000 kronor
avgassystemsbygge, 1 tusen hemmabygge med biltemakrökar
w124a kyl 1-4 tusen
siktar ni på 200-250 hästar kan ni klara er med en billigare låda eller den automat som sitter, var försiktig med den manuella bara så ni inte rycker sönder bara, "snäll buskörning"
717430 till 717 433 är de starkaste billiga vanliga lådorna till om60x som fanns original utan krävande ombyggnation vad jag förstått, vid 200-250 så riskerar ni att börja bränna koppling, finns kopplingar som sägs passa rakt av, men då riskerar ni växellådan istället när det börjar hugga.
att bygga om pump till en femcylindrig är inte nämnvärt billigare än att bygga om till en sexa, turbopumparna är bättre att bygga om (bättre kam i pumpen) och turbomotorerna håller även för mer effekt, framförallt på de tidigare om602-om603 motorerna.
sen kommer allt annat till, blir det en sexa så får ni inte plats med den mekaniska fläkten utan får skaffa elektriska, oljetrycksregulator till turbo ifall det är en sådan turbo, extern wastegate osv.
till en motor från en w210 får ni dessutom se till att skaffa en mekanisk pump, ligger för en vanlig sugdieselpump på runt 2 tusen upp till 3-4 för en turbopump beroende på version.
- 250d 20v är okej att turbokonvertera, en sug tål inte alls lika mycket som en turbo dock, andra stakar, kolvar osv. mern 200-250 är inga problem med duglig hållbarhet.
på en 603 eller 606 tycker jag allt att en hx40 räcker gott, duktigt med turbolagg ändå, dock sparar man motorn.. för 200-250 häst är den absolut overkill, hx40´är duglig för 500+ på om606.
intercooler är deffinitivt att rekomendera!
annars lär dina avgastemperatur och motortemperatur sticka till skyarna när du tar ut lite mer effekt.
en om617 icketurbo hade jag inte tagit ut mer än 110-120 häst om man väntar sig hållbarhet, och det med intercooler, är det en originalturbo är den duglig för mer, men mer än 200 tror jag blir kämpigt om det ska hålla.
617 har en kolvring mindre än 60x, tål mindre laddtryck, en om606a har stålförstärkt topplockspackning och tål mer än om603
jävligt kortfattat, men en liten riktlinje.
617 1 bar max
617 orginalturbo 1.5 bar max
602/603 turbo 2.5 bar max
605/606 turbo 3.5 bar max
kompsänkning behövs inte!
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com