köpte denna idag

W 123 1976-85

Re: köpte denna idag

UNREAD_POSTav Stjärnskådarn » 2013-04-09, 20.37.16

Hej Marie! Finns olika kulturer här. Vi som värnar om en oförstörd stjärna och de som vill våldta en stjärna. De här jävla diesel ungdomarna förstör vår hobby. Pga dessa så har ju regeringen fått upp ögonen på våra veteraner och nu blir det snart skatt på dessa också. Har nu sett att gamla Merca compakter accepteras som raggarbilar av ungdomarna. Det är väl kulturkrock?. Mercedes va en bil för landshövdingar och godsägare när det begav sig. Ingen raggar bil!
Stjärnskådarn

UNREAD_POSTav Marie » 2013-04-09, 21.33.50

Stjärnskådarn skrev:Hej Marie! Finns olika kulturer här. Vi som värnar om en oförstörd stjärna och de som vill våldta en stjärna. De här jävla diesel ungdomarna förstör vår hobby. Pga dessa så har ju regeringen fått upp ögonen på våra veteraner och nu blir det snart skatt på dessa också. Har nu sett att gamla Merca compakter accepteras som raggarbilar av ungdomarna. Det är väl kulturkrock?. Mercedes va en bil för landshövdingar och godsägare när det begav sig. Ingen raggar bil!

Exakt så.
AMEN! betyder ju lite halvslarvigt översatt: "Ja, så är det!"
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav osla » 2013-04-10, 21.21.15

kom upp till norrbotten och hör vad folket här säger om en mb bensin, tankar man bensin i en mb är det ingen mb, en mb ska knacka helt enkelt, finns inget skönare ljud och gång än en diesel. sen går dom hur länge som helst jämfört med bensinarna, har inte sett en bensin merca nästan som gått över 40 tusen mil, men varenda diesel har gått kring 50-60 iaf, och många närmare 100 tusen mil
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-04-10, 21.28.16

finns en compakt benzinare från en grek på mercedesmuset
som gått runt ETTHUNDRAFEMTIOTUSEN MIL
som de bytte till sig mot en ny mercedes för några år sedan.
Senast redigerad av sl500 2013-04-11, 11.30.31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-04-11, 09.05.18

Apropå att ungdomar annekterar Mercedes som en del av en subkultur...

Nu tror jag inte att varken Marie eller Sylwe är direkt lastgamla, men tillräckligt för att veta att samma sak en gång har hänt med vår svenska jänkebilspark...
Sjuttiotalet blev raggarnas årtionde, och äldre herrar sålde sina amerikanare för att grannfrun hötte med näven i tron att det var raggare!
Dessa bilar är idag en del av en etablerad, dyr finkultur som få ungdomar har råd med.
Mercedesbilar är ungefär lika gamla idag som jänkarna var på sjuttiotalet-tjugo, trettio år, och har dessutom en klassisk design och ett grundmurat rykte om kvalitet...
Hjulen har bara fortsatt snurra, nästa generation hittar sina bilar, och om tjugo, trettio år är det kanske det tidiga tjugohundratalets SUV'ar som är det som ungdomar hottar upp och gör till "sina"...
Tråkigt? Ja, kanske...men alla är vi barn av vår tid.
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-04-11, 11.27.35

smokeytorque skrev:Apropå att ungdomar annekterar Mercedes som en del av en subkultur...

Nu tror jag inte att varken Marie eller Sylwe är direkt lastgamla, men tillräckligt för att veta att samma sak en gång har hänt med vår svenska jänkebilspark...
Sjuttiotalet blev raggarnas årtionde, och äldre herrar sålde sina amerikanare för att grannfrun hötte med näven i tron att det var raggare!
Dessa bilar är idag en del av en etablerad, dyr finkultur som få ungdomar har råd med.
Mercedesbilar är ungefär lika gamla idag som jänkarna var på sjuttiotalet-tjugo, trettio år, och har dessutom en klassisk design och ett grundmurat rykte om kvalitet...
Hjulen har bara fortsatt snurra, nästa generation hittar sina bilar, och om tjugo, trettio år är det kanske det tidiga tjugohundratalets SUV'ar som är det som ungdomar hottar upp och gör till "sina"...
Tråkigt? Ja, kanske...men alla är vi barn av vår tid.

gammal å gammal jag fyller 68 i augusti så nog fan har jag
varit med ett tag började köra bil 1962. och själv då :?:
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-04-11, 12.59.36

Åh, fan? Va' du pensionär...men det behöver inte vara lastgammalt för det! :lol:
Själv är jag fyrtiotvå...körkort sen åttiåtta. Jag e för barnslig för att kunna lastas för något... :lol:

smokeytorque

UNREAD_POSTav Marie » 2013-04-11, 15.06.10

Det var väl snarare redan runt 1963-64 som det blev omöjligt för en normal människa att ha en amerikanare p.g.a. raggarstämpeln, och sen höll det i sig framåt slutet av åttiotalet.
Verkar inge kul om det skall bli omöjligt att ha Mercedes under tjugofem år framåt.
Alltså bör ju allesammans göra allt för att stävja den snusdreglande kepsdräggens olater med att dieselvåldta fina stjärnvagnar....
Att jag sen personligen betraktar allting med färre än sex cylindrar som leksaker är ju en annan femma...

Jodå kärringen har hängt med bra många år hon också, men man diskuterar väl inte en dams ålder....
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav osla » 2013-04-11, 18.52.27

hur kan man inte vilja ha en amerikanare från helst 50-60 tal? de är ju drömmen de, jag själv har inget emot raggare, känner flera och de är dom som är skönast att vara med men jag kan nog inte kalla mig de själv om än jag ville. en mercedes med bensin går helt enkelt inte att ha enligt mig och hela norrland i princip, dom går billigt och bara går och går. alla jag känner, unga som gamla så är det diesel mb som är en riktig mb och inget annat och att börja säga det är att våldta en bara för att man dieselkonverterar är ju överdrivet eftersom det bara finns fördelar med det , sen att kalla det en riktig bil tycker jag själv är fel, då ska det vara full stort amerika tillverkat med en v8 på minst 6 l, allt annat är moped motorer, de ska vara över 5 m långt närmare 6 och över 2 m brett.

men detta är hur jag personligen tycker och man får tycka olika, så enkelt är de 8)
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-04-11, 19.01.56

osla skrev:hur kan man inte vilja ha en amerikanare från helst 50-60 tal? de är ju drömmen de, jag själv har inget emot raggare, känner flera och de är dom som är skönast att vara med men jag kan nog inte kalla mig de själv om än jag ville. en mercedes med bensin går helt enkelt inte att ha enligt mig och hela norrland i princip, dom går billigt och bara går och går. alla jag känner, unga som gamla så är det diesel mb som är en riktig mb och inget annat och att börja säga det är att våldta en bara för att man dieselkonverterar är ju överdrivet eftersom det bara finns fördelar med det , sen att kalla det en riktig bil tycker jag själv är fel, då ska det vara full stort amerika tillverkat med en v8 på minst 6 l, allt annat är moped motorer, de ska vara över 5 m långt närmare 6 och över 2 m brett.

men detta är hur jag personligen tycker och man får tycka olika, så enkelt är de 8)

missade du detta :?: eller ville du enbart förtränga den bistra sanningen :?: :!:

som de bytte till sig mot en ny mercedes för några år sedan
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-04-11, 22.33.02

Mmm...jag är böjd att hålla med bägge sidor i ovanstående diskussion...
En mercadiesel är just det, med alla de pålitliga mil som kommer med den.
Sen kan man ju tycka att det har börjat gå till överdrift, man kan ju orka leta lite till så står det ju en färdigkonverterad bakom knuten...
De bensinare som har hållit ihop till dags dato kan ju faktiskt få finnas kvar med originalbestyckning!
Du Norrland...
Sätt dej i en W116 300SD (om du hittar en vill säga) på en tur...sexadiesel som går gutt, låter gutt.
Sätt dej sen i en W116 450/6.9 på en tur, och vill du sen ta ur motorn ur den och mosa i en oljebrännare är du nog lite eljest...jag gillar diesel, äger diesel, kör endast diesel-men en dag tillåter ekonomin att jag äger en s-klasse med åtta...bara att börja spara, då...(suck) W109 300SEL/6.3-here I come!

smokeytorque

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-04-11, 23.44.21

smokeytorque skrev:Mmm...jag är böjd att hålla med bägge sidor i ovanstående diskussion...
En mercadiesel är just det, med alla de pålitliga mil som kommer med den.
Sen kan man ju tycka att det har börjat gå till överdrift, man kan ju orka leta lite till så står det ju en färdigkonverterad bakom knuten...
De bensinare som har hållit ihop till dags dato kan ju faktiskt få finnas kvar med originalbestyckning!
Du Norrland...
Sätt dej i en W116 300SD (om du hittar en vill säga) på en tur...sexadiesel som går gutt, låter gutt.
Sätt dej sen i en W116 450/6.9 på en tur, och vill du sen ta ur motorn ur den och mosa i en oljebrännare är du nog lite eljest...jag gillar diesel, äger diesel, kör endast diesel-men en dag tillåter ekonomin att jag äger en s-klasse med åtta...bara att börja spara, då...(suck) W109 300SEL/6.3-here I come!

fast en w116 300sd finns väl bara med om617?
först w126an dök väl upp med 6cylindrig diesel?

det finns två sidor på alla mynt, visst fasen är det så, och en fin v8a ska man inte på och bråka med. de som ger sig ikast med en 200 bensinare blir jag inte lika tokig på.

stor v8orna verkar ju som tur är verka ligga lite dyrare och slippa undan raggare som behöver pilsnerbil, och de dieselkonverteringar som görs är många gånger på redan illa medfarna lik, och där ser jag det som trevligare att någon rustar upp och håller igång ett lik några år till, än att det går direkt till skroten.

dessa evinnerliga toksänkningar av fina w115, w116 och w123or kan göra en mer än lovligt förbannad dock, de gör ju biljäkeln oåkbar! :evil:
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-04-12, 00.00.45

kloka ord Linus

sj
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-04-12, 09.59.46

Japp, fel av mej...111 alt. 124 hästars turbofemma...men de går inte illa de heller...

smokeytorque

UNREAD_POSTav osla » 2013-04-12, 11.56.00

sl500 skrev:
osla skrev:hur kan man inte vilja ha en amerikanare från helst 50-60 tal? de är ju drömmen de, jag själv har inget emot raggare, känner flera och de är dom som är skönast att vara med men jag kan nog inte kalla mig de själv om än jag ville. en mercedes med bensin går helt enkelt inte att ha enligt mig och hela norrland i princip, dom går billigt och bara går och går. alla jag känner, unga som gamla så är det diesel mb som är en riktig mb och inget annat och att börja säga det är att våldta en bara för att man dieselkonverterar är ju överdrivet eftersom det bara finns fördelar med det , sen att kalla det en riktig bil tycker jag själv är fel, då ska det vara full stort amerika tillverkat med en v8 på minst 6 l, allt annat är moped motorer, de ska vara över 5 m långt närmare 6 och över 2 m brett.

missade du detta :?: eller ville du enbart förtränga den bistra sanningen :?: :!:

som de bytte till sig mot en ny mercedes för några år sedan

missade det. visst finns det bensinare som gått långt, finns en p1800 som gått 474 tusen mil u usa, men du kommer ändå intte upp i samma dristsäkerhet som en mb diesel. av någon anledning så har ju i princip alla w123 och w124 dieslar gått mellan 50 och 100 tusen mil, medans dom flesta bensinare gått mellan 20 och 40 tusen, kollar man blocket så är det för det mesta så. ja de finns massor mer billar än på blocket, så att jämföra så blir inte riktigt rätt men man får en överblick.
sen är det fel och sänka och byta till större fälgar än 17" ser bara fult ut och förtstör bilen
osla

FöregåendeNästa

Återvänd till W 123