efter jag har bytt motor (300d) har kopplingen börjat att slirra hur gör man så att det slutar? har stält in kopplingen flera gånger på en volvo 740, men kan inte hitta någon vire som går till tryck plattan? snälla hjälp !!! mv,h kalle

kenkar skrev:hej!
efter jag har bytt motor (300d) har kopplingen börjat att slirra hur gör man så att det slutar? har stält in kopplingen flera gånger på en volvo 740, men kan inte hitta någon vire som går till tryck plattan? snälla hjälp !!! mv,h kalle
smokeytorque skrev:Så här har jag fått höra/lära att man justerar in
Det sitter en slavcylinder på kopplingshuset/sprängkåpan som är ansluten till kopplingen med en slang.
Mot armen som går in i huset finns en justerskruv in i cylindern som låses med mutter. Lossa muttern. Skruva in justerskruven mot cylindern och ruckla på kopplingsarmen-du ska känna att det finns ett glapp. Skruva sen ut justerskruven igen precis så glappet försvinner-inte mer! Skruva in justerskruven igen ett kvartsvarv, och lås med muttern. Muttern tvingar ut justerskruven en aning, och är kopplingen ny sliter man lameller onödigt mycket om man glömmer 1/4-varvet. Gammal koppling spelar mindre roll...
Här finns ett antal gamla rävar, med några justeringar i minnet, som säkert har andra tips...
kenkar skrev:motor är en 300dt (5) lådan har varit isär med motorn. kopplingen var redigt bra bara ett halv år gammalde jag tror är la att jag måste släppa lite på kopplingen. men de är hur fan jag gör de ?
Busshenry skrev:Ja det är nog vanligt att slangar sväller, men på dessa bilar
Är det endast rör mellan cylindrarna.
Finns dock en åtgärd till man kan göra om varken luftning eller
Cylinderbyte/renovering hjäl
Sätt dubbla kolfiberpackningar på slavcylindern (mellan cylinder och låda)
Detta gör ju att kolven går tillbaka någon mm till och det kan räcka för att
Kopplingen skall slutar att slira!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster