gustafsson skrev:Hm. Kanske är spridarna som skulle behöva en omgång? Kan det öka förbrukningen?
Har tippat i en flaska STP cleaner men om det hjälpte något vetefaen.
Bilen har gått väldigt lite de senaste 10 åren.
Öppnade oljelocket och det puffar ut en del. Vet inte hur mycket det ska vädra ut för att vara normalt dock.. Men det är inte så locket vill flyga iväg då man lossar iaf..
Tacksam för fler tips!

min motor ventilerar ganska bra, lägger jag bara locket på så puffar det av direkt.
med original bakaxel låg jag på 0.75 någonstans i förbrukning, manuell låda dock, med 3.07 drar den 0.69 blandad, 0.63 lång.. nyare 72hästarsmotorn dock.
rengör inte luftfiltret, byt, var det skitigt så blir det aldrig riktigt bra, billig peng så kan man utesluta sådant, luftspjället på insuget öppnar riktigt? ryker motorn svart, vitt eller något annat? växlar den alla fyra växlar igenom?
och har du oljebadsluftfiltret så har du en ökad förbrukning iom det, men inte så brutal som du har.
är den startbar vid 10minus så är inte ventilspelet katastrofalt alls, så det borde inte vara en orsak, avgörande sådan iaf, om du lägger i Neutral, går bilen att putta lätt?