Bilen vägrar starta!Ingen soppa ur bränslefördelaren!

W 124 E-Klass 1986-1995

Bilen vägrar starta!Ingen soppa ur bränslefördelaren!

UNREAD_POSTav BiffMeister » 2013-02-13, 21.00.34

Hej!
Har problem med min Mercedes Benz E 200 -92 som vägrar gå igång. Hjälp uppskattas!

Symptom:
Allt började lite smått med att den började bli lite svårstartad, när jag startade den gick den på ojämn tomgång och om jag la gaspådrag dog den direkt. Men om jag bara lät den gå på tomgång i 10sec så gick den normalt sen efter det. Körde med den i detta skicket i 2månader och sen en dag så bara dog den tvärt av precis som den fick soppa torsk.

Vad jag har gjort:
Jag körde in den i garaget o satte på värmen för att se om det var en ispropp, vilket inte var fallet. sprutade in startgas vilket den tände till på, men inget mer än så.
La mig under bilen och lyssna på bensinpumpen, de kämpade upp ett tryck segt för att sen bara klicka av precis som den inte orkade leverera mer tryck. Fick en ny bensinpump av gubben på skroten som han sa skulle leverera rätt tryck fast den va mindre i diameter runt om. Den gick inte igång ändå. Såg att 2 elkablar var avbitna av en gnagare som tydligen hade bott bak vid torpedväggen. Fick ihop dem och bilen startade fast bara om jag tryckte ner gasen direkt när den tänt till. inget problem om jag höll 3000varv och uppåt men när den gick ner på tomgång dog den direkt. Fick igång den ett par gånger sen var den död igen och gick bara på startmotorn igen.

Öppnade muttern där de 4 rören går från bränslefördelaren och in till spridarna, och det kom ingen bensin ut ur rören?
Kan det vara bensinpumpen som ger ut för dåligt tryck? Hur kollar jag trycket från bensinpumpen?

Nya pumpen: bosch 0580254960
Gamla(orginal): bosch 0580254942

Någon annan som har någon bra ide på vad som kan vara fel?
BiffMeister

Re: Bilen vägrar starta!Ingen soppa ur bränslefördelaren!

UNREAD_POSTav Robeven » 2013-02-16, 20.52.56

Ingen som varit med om något liknande och som kan hjälpa till?
# Robert Vennberg

Mercedes-Benz 300 CE-24 1991 (Bornit metallic #481) *
Mercedes-Benz E320 Avantgarde Sedan 1998 (Amazongrön metallic #272) *
Användarvisningsbild
Robeven

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-02-18, 03.20.19

BiffMeister skrev:Hej!
Har problem med min Mercedes Benz E 200 -92 som vägrar gå igång. Hjälp uppskattas!

Symptom:
Allt började lite smått med att den började bli lite svårstartad, när jag startade den gick den på ojämn tomgång och om jag la gaspådrag dog den direkt. Men om jag bara lät den gå på tomgång i 10sec så gick den normalt sen efter det. Körde med den i detta skicket i 2månader och sen en dag så bara dog den tvärt av precis som den fick soppa torsk.

Vad jag har gjort:
Jag körde in den i garaget o satte på värmen för att se om det var en ispropp, vilket inte var fallet. sprutade in startgas vilket den tände till på, men inget mer än så.
La mig under bilen och lyssna på bensinpumpen, de kämpade upp ett tryck segt för att sen bara klicka av precis som den inte orkade leverera mer tryck. Fick en ny bensinpump av gubben på skroten som han sa skulle leverera rätt tryck fast den va mindre i diameter runt om. Den gick inte igång ändå. Såg att 2 elkablar var avbitna av en gnagare som tydligen hade bott bak vid torpedväggen. Fick ihop dem och bilen startade fast bara om jag tryckte ner gasen direkt när den tänt till. inget problem om jag höll 3000varv och uppåt men när den gick ner på tomgång dog den direkt. Fick igång den ett par gånger sen var den död igen och gick bara på startmotorn igen.

Öppnade muttern där de 4 rören går från bränslefördelaren och in till spridarna, och det kom ingen bensin ut ur rören?
Kan det vara bensinpumpen som ger ut för dåligt tryck? Hur kollar jag trycket från bensinpumpen?

Nya pumpen: bosch 0580254960
Gamla(orginal): bosch 0580254942

Någon annan som har någon bra ide på vad som kan vara fel?

startar inte motorn så stänger elektroniken av pumpen, en motor som sprutar ut bensin utan att starta förstör katalysator och det är alltså en typ av säkerhetsspärr som verkar byggas in, vet att Saab har det i vilket fall. och förvänar mig inte det minsta om du har samma om du nu har insprutning.

kollat att du har gnista fram och allt sådant?

mina obildade bondförnuft till tankar :lol:
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-02-18, 10.37.56

värt att testa
sj

NÖDLÖSNING VID BRÄNSLESTÖRNING.

testa detta på 124an,
finn detta relät på toppen står det bland annat 4, 6 eller 8 cyl. och typ 002 545 05. sitter k bak batteriet bredvid styrboxen, kostar mulltom 2500.- sek söker ett själv.
dessa tenderar till att bli slappa i lödningarna då bensinpumpen blir gammal å drar mycket ström.

Bild
här vid stiften står olika nummer, och emellan 30 och 87 sätter du samman med en liten kabel.
nu skall bilen starta. du har med andre ord koppla förbi relät som styr bensinpumpa. kör utan relät
fungerar det som det skall då är relät defekt.

sj

Bild
Användarvisningsbild
sl500

Återvänd till W 124 E-Klass