har än hel del delar till en 300d (5) tex torbo m.m

W 123 1976-85

har än hel del delar till en 300d (5) tex torbo m.m

UNREAD_POSTav kenkar » 2013-01-06, 15.24.33

som sagt har en hel del delar till en 300d :)
har :)

: en komplett stt turbo men gren rör åå allt.
: nästen en hel komplett motor.
: en jätte fin automatlåda som växlar när den ska.

de är bara att säga till om ni söker något :) fint lite allt möjligt så :)
kenkar
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-01-01, 22.55.24

Re: har än hel del delar till en 300d (5) tex torbo m.m

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-01-06, 17.27.35

kenkar skrev:som sagt har en hel del delar till en 300d :)
har :)

: en komplett stt turbo men gren rör åå allt.
: nästen en hel komplett motor.
: en jätte fin automatlåda som växlar när den ska.

de är bara att säga till om ni söker något :) fint lite allt möjligt så :)


vad vill du ha för stt-turbokittet?
och var i landet finns du? är helt klart intresserad i vilket fall.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: har än hel del delar till en 300d (5) tex torbo m.m

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-01-06, 23.16.52

Hm...ja det passar bättre på en 3.0 än på 300...kolvarna håller bättre.
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2012-12-23, 10.11.09

Re: har än hel del delar till en 300d (5) tex torbo m.m

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-01-07, 01.08.59

smokeytorque skrev:Hm...ja det passar bättre på en 3.0 än på 300...kolvarna håller bättre.


what?
du menar att en om617 motor av den tidigare varianten håller bättre än en senare med lite överladdning?
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: har än hel del delar till en 300d (5) tex torbo m.m

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-01-07, 15.44.40

Japp...en bekant har testat. 0.5 i ladd, normal transportkörning i en -77. 912/300 håller c:a 10k mil sen e det hål i kolvarna,910/ 3.0 påverkas inte synbart i alla fall...möjligen kanske microsprickbildning mot den del av kolven där förkammaren mynnar ut-som på alla kolvar. Det är tyvärr en av de små detaljer som de sparade in på...när de ändå borrade och strokade ner motorn. Väg en 3.0 och en 300 utan yttre detaljer...3.0 är tyngre...var sitter skillnaden i för något tro?
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2012-12-23, 10.11.09

Re: har än hel del delar till en 300d (5) tex torbo m.m

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-01-07, 20.22.59

Kenkar-är bakaxelklumpen nåt att ha? Inte den där modellen som viner, rasslar eller och glappar-utan den tysta modellen, den jag gärna betalar cash för...
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2012-12-23, 10.11.09

Re: har än hel del delar till en 300d (5) tex torbo m.m

UNREAD_POSTav kenkar » 2013-01-08, 19.38.32

turbon är redan sålda och bakaxel me tyvärr :) man jag fattar inte redigt vad ni menar att turbon/motorn inte håller :)?
kenkar
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-01-01, 22.55.24

Re: har än hel del delar till en 300d (5) tex torbo m.m

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-01-08, 20.45.48

Det är lite rörigt... alltså-version 912 som satt i W123 från Aug.1978 är en modifierad variant med mindre borr än sin föregångare 910, som satt i W115 och W123 fram till Augusti. Den modifierades dessutom i två steg, så ytterligare en variant av 912 kom Sept.1979...
Lite förenklat ser det ut så här;
-08/78: 617.910 eller 3.0 Slag/Borr 92,4x91,0=3005cc 80hp@4000/176Nm@2400 komp21,0:1
08/78: 617.912 eller 300 Slag/Borr 92,4x90,9=2998cc 80hp@4000/172Nm@2400 komp21,5:1
Denna första version håller hyfsat bra då kolvarna är av samma typ som tidigare. Marknaden klagade dock på lite långsamma bilar, och då gjordes motorn varvvilligare med annan kam. För att undvika vibrationer gjordes kolvarna lättare. Spec. fr.o.m. 09/79:88hp@4400/172Nm@2450 komp21,5
Dessa lättare kolvar är inte lämpliga för turboapplikationer...
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2012-12-23, 10.11.09

Re: har än hel del delar till en 300d (5) tex torbo m.m

UNREAD_POSTav tobbe-38 » 2013-02-04, 14.59.31

Gäller detta även 240D 72hk?
W110 190D - 65
W110 200D - 67
W115 220D - 69
W123 250D - 85
W124 300D - 92
tobbe-38
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2012-11-03, 11.52.24

Re: har än hel del delar till en 300d (5) tex torbo m.m

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-02-04, 22.37.49

Alla motorer-även 616.912-fick dessa kolvar 08/78...bara olika dimensioner. Stjärnan tillkom för att ge bättre gasturbulens och bättre avgasvärden.Men de fick inte den lättare kolvversionen. Sugfemman gjordes varvvilligare för att stå emot Oldsmobile 5.7D som lanserades året innan, Mercedes hade mellan tre och sjuhundra kilo lättare karosser så 88 hästar stod emot bra mot 125hk/310Nm i Olds,Cheva,Cadillac. Och ville man ha mer mos fanns både fem och sexcylindrig turbodiesel i modellprogrammet.
Så 240 lär hålla. De ska visst kunna ta bra med pisk, för de har mindre problem med värme bl.a.
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2012-12-23, 10.11.09

Re: har än hel del delar till en 300d (5) tex torbo m.m

UNREAD_POSTav tobbe-38 » 2013-02-05, 01.02.30

Tack! jo vikten gör väldigt mycket på accet. vet inte hur 240D 64hk är, men min 72hk är enligt mig "högvarvig" den är motsatsen till hur folk beskriver en merca diesel. den är väldigt pigg för att vara en gammal sug diesel.

Diesel 4orna sägs vara hållbarare än 5an.

Stämmer det att 240d stjärnkolvaren dvs efter 08/78 är hållbarare än dom innan 08/78 eller är det bara en myt. för det är väll bara kolvarna som skiljer? ev kam? var det inte samtidigt man bytte pump till den som smörjs via motorn och stängs av med vakuum ist för mekaniskt.
W110 190D - 65
W110 200D - 67
W115 220D - 69
W123 250D - 85
W124 300D - 92
tobbe-38
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2012-11-03, 11.52.24

Re: har än hel del delar till en 300d (5) tex torbo m.m

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-02-05, 08.26.47

Ja stjärnkolvarna har mindre borr fast vi pratar tiondels millimeter...Däremot har kolvarna lägre vikt tack vare annan gjutteknik. På sena sextiotalet genomgick motorindustrin en hård evolutionsfas världen över, material, gjutning, smide förändrades...
Att de håller bättre kan förklaras med att de tål att varvas mer, som du skriver bl.a. med lite annan kam
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2012-12-23, 10.11.09

Re: har än hel del delar till en 300d (5) tex torbo m.m

UNREAD_POSTav tobbe-38 » 2013-02-05, 22.03.09

Är det någon skillnad i kompförhållande/tryck på de två versionerna?
W110 190D - 65
W110 200D - 67
W115 220D - 69
W123 250D - 85
W124 300D - 92
tobbe-38
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2012-11-03, 11.52.24

Re: har än hel del delar till en 300d (5) tex torbo m.m

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-02-05, 22.17.56

http://wiki.mercedes-benz-classic.com/i ... Hauptseite

Här har du en kanonbra sida att lägga bland favoriterna...
Massor av teknisk information, bara att välja "english" i språkvalslisten ovanför måsvingen, och scrolla neråt. Inte för att jag misstycker att du har frågor, men de tekniska detaljerna och jämförelser mellan versioner hittar du här.
Nästan lite "porrsurf"...så jag svarar inte på din sista fråga.
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2012-12-23, 10.11.09

Re: har än hel del delar till en 300d (5) tex torbo m.m

UNREAD_POSTav tobbe-38 » 2013-02-07, 20.41.01

Tackar!, censurerad porrsida....stod mycket bra å ha info där.
W110 190D - 65
W110 200D - 67
W115 220D - 69
W123 250D - 85
W124 300D - 92
tobbe-38
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2012-11-03, 11.52.24


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster