Bromsproblem, soppaproblem

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Bromsproblem, soppaproblem

UNREAD_POSTav Brojlern » 2009-03-26, 21.19.49

Tjenare.. har en mercedes compact 220D från 75

Jag har två problem som jag vill ha lite svar på.

För det första: Den drar på tok för mycket soppa (1,1-1,2) och jag har testat att skruva på pumpen utan resultat dock. Bör kanske tilläggas att det är automatlåda på den också..

För det andra: Bromsen är lite skum. Den började ta väldigt långt ner helt plötsligt. Jag kollade och såg att det var lite lågt med vätska och fyllde i. Sen har jag kört några tankar, och den tar lika långt ner. Men det minskar inte i burken. Jag har sett ett minimalt läckage (ett rör uppe vid cylindern är lite fuktigt) men i och med att det inte minskar i burken utesluter jag läckage som det stora problemet.

Sen om man kör och bromsar lite, och liksom först trycker ner pedalen, sen lättar lite på trycket igen, och sen trycker igen, så kan den ibland sjunka ner helt i botten, med ganska dålig bromsverkan.

Förut lutade jag åt att den läckte väldigt lite vätska, och utan tillsyn hade vätskan sjunkit rätt mycket under åren, och sedan har det kommit in luft i systemet när det skvalpade i burken.

Men nu lutar jag åt att det är packningarna i huvudcylindern som har gett upp (kanske är på sin plats med en liten renovering av den rackarn)

Kreativa/dumma tips/lösningar uppskattas!

MVH

//Brojlern
Brojlern

UNREAD_POSTav kalle59 » 2009-03-27, 17.14.58

Hej, ja du det låter som lite mycket i förbrukning, har motorn gått långt? Automaten tar nog gärna en dl för dig, beträffande bromsarna så är du nog på rätt spår, renovera du din huvudcylinder innan det händer en olycka så tror jag problemet är ur världen
Mvh Kalle
kalle59

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-03-28, 09.28.36

KÖR DU OMKRING TILL VARDAGS MED EN SKATTEBEFRIAD DIESEL OCH MED SÅ PISSIGA BROMSAR ?????????
Tur man inte möter Dig på vägen.
Fy fan för svenska fattigmansdieslar världens miljöbovar.
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Fotogenmotorskötarmössa » 2009-03-28, 12.49.50

Om vi lägger ner Gotlandsfärjorna, , så kan inte broilern ta sig dit,
Tänk sedan på hur mycket diesel de förbränner på ett dygn, där skulle vi vinna mycket miljömässigt..

Fast sen har vi problemet med nya bilar där bromsarna också kan fallera..
Kanske lika bra att skeppa över alla bilar till fastlandet innan vi lägger ner färjorna..

Å sen var det ju det med att alla inte har samma ekonomiska förutsättningar..

Fast det hade visst ryssen något experiment på gång för ett par år sedan...
men det gick visst inte så bra..
Fotogenmotorskötarmössa

UNREAD_POSTav Brojlern » 2009-03-28, 19.12.03

Jaha ni grabbar.. ber hemskt mycket om ursäkt för att jag frågade och gjorde er rädda för att ge er ut i trafiken. Men tro mig, jag blev också rädd när det hände. Men en bilmekaniker jag snackade med, som har meckat bilar i 30 år, sa att de bara e å köra. Sen kör jag nästan bara 3 km grusväg upp till bussen.

Kalle59:
Bilen har gått kring 50000 tror jag. Så det är ju en del. Vill dock tillägga att den alltid startar bra oavsett temperatur. Sen ska jag inte ha bilen så väldigt länge till.. ska börja plugga snart. Och jag lutar mer och mer åt huvudcylindern, ska försöka fixa det snart. Hinner inte så snart bara, ska till USA i tre veckor på måndag. Men tack för hjälpen i alla fall.

Sl500:
Jadu vafan ska jag säga? Jävligt lätt för en med en sl500 att säga till en student med gammal skrothög att man kör omkring med en fattigmansdiesel. Om det är så jävla viktigt för dig så får du gärna köpa en annan bil till mig, knock yourself out. Sen när det gäller miljön så är inte en sl500 det första man tänker på när man hör ordet miljöbil. Och visst, du har den säkert inte som pendlarbil, men det bästa vore om alla bilar som drar över halvlitern skrotades. Men det är en utopi, och alla har inte råd. Dela gärna med dig.

Jag lovar, hade jag haft pengarna hade jag redan sålt skrothögen jag har å köpt en skoda fabia miljödiesel istället. Fyfan va trött jag blir på såna som du, ingen fakta över huvud taget. Fatta om man mötte dig ute i trafiken. Då skulle man ju fan köra i diket bara för å slippa se skiten.

Fotogenmotorskötarmössa:
Din jävla stekare :D

Ha de gött!

MVH

// Brojlern
Brojlern

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-03-30, 01.33.10

:evil:
Senast redigerad av sl500 2009-04-04, 05.43.14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Fotogenmotorskötarmössa » 2009-03-30, 14.36.27

När du inte kör runt och smugglar sprit i gamla mercabussar förstås, då duger det att skattefuska...

Katalysatorer hjälper föga mot koldioxidusläppen, som miljödebatten handlar om,
Samma sak vad svavelhalten i dieseln beträffar, För övrigt så har vi kört på miljöklassad diesel sedan -91

Vidare kör du alltså ca 1500mil mer per år , än vad majoriteten av skattebefriade bilar förmår eller vad medelbilisten kör, 1,5 kubik mer bränsle förbränns av dig, än av medelbilisten..,

Alltså ca 4-5 ton koldioxid per år extra från dig, sen tillkommer färjan..

Förstår inte varför du gapar och skriker..

(Skattebefriad mb 240, 0,7 l milen 600 liter per år, 1800 kg co2 totalt)

Notera att det är ca beräkningar, innan du börjar gapa om decimaler..
Fotogenmotorskötarmössa

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-03-30, 14.48.53

vad har du fått det ifrån att jag skulle åka omkring och smuggla sprit i gamla mercabussar, äger för det första inte en sådan. om du kallar detta
för mercabuss...................

Bild

Bild
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Jörgen » 2009-03-30, 17.35.04

Nu är väl ämnet vid att spåra ut lite, - men det var ett par jäk.. bra bilder Sylwe, - dom giller jag. Transporten blir också mer neutral i en SL.

Sedan är det ju så att Sylwe bor på Gotland (utan salt) och huvudstaden där heter Visby, vilken är medlem i Hansastäderna, så här kan väl inte talas om smuggel (vilket fult ord), utan det heter handel eller import/export. :lol:
Jörgen

UNREAD_POSTav Brojlern » 2009-04-04, 02.58.44

Men vafan. Fy fan vad ja skiter i att du har din bil stått ute i 7 år. Ja fråga ju fan inte om hjälp för att du skulle jävla mästra mig. Hade jag gillat att köra runt på vägarna med dåliga bromsar hade jag väl bara gjort det? Och kalla mig inte grabben. Om det är nåt man inte vill ha i trafiken så är det gamla gubbar i gamla mercor fulla med billig sprit.

Dessutom tycker jag inte 1,0 liter är optimalt att sträva efter. under halvlitern säger jag bara. självgoda panchisar. fyfan. var glad att nån annan än 50-plusare ens orkar sätta sig i dom där jävla studsmattesätena

Fotogenmotorskötarmössa. Gillar din stil. Keep it up.
Brojlern

UNREAD_POSTav 230.6-75 » 2009-05-09, 13.59.33

sl500 skrev:KÖR DU OMKRING TILL VARDAGS MED EN SKATTEBEFRIAD DIESEL OCH MED SÅ PISSIGA BROMSAR ?????????

Oj, jag har tröttnat på de flesta bilforum på internet pg a den sandlåde debatt som alltid uppstår på dessa ställen. Jag hade starka intensioner att gå med i MB-klubben istället, men nu vete tusan. Det verkar som om det förekommer stenkastning även där ? Jag söker likasinnade vänner inte ovänner !

Jag kör självklart gammelmercedes året om, för att jag älskar dem och tycker de e världens bästa bilar. Ska man behöva försvara sådant ? Vi begår inget kriminellt!!!

Att sedan anspela på den rådande miljödebatten och samtidigt köra fet mercedes, ja, det är nog lite i värsta laget.
230.6-75

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-05-09, 22.35.27

230.6-75 skrev:
sl500 skrev:KÖR DU OMKRING TILL VARDAGS MED EN SKATTEBEFRIAD DIESEL OCH MED SÅ PISSIGA BROMSAR ?????????

Oj, jag har tröttnat på de flesta bilforum på internet pg a den sandlåde debatt som alltid uppstår på dessa ställen. Jag hade starka intensioner att gå med i MB-klubben istället, men nu vete tusan. Det verkar som om det förekommer stenkastning även där ? Jag söker likasinnade vänner inte ovänner !

Jag kör självklart gammelmercedes året om, för att jag älskar dem och tycker de e världens bästa bilar. Ska man behöva försvara sådant ? Vi begår inget kriminellt!!!

Att sedan anspela på den rådande miljödebatten och samtidigt köra fet mercedes, ja, det är nog lite i värsta laget.

Är det någon som påstått att Ni begår nån kriminell handling ? i så fall har Du missuppfattat saken.
Denna besiktningsregel samt skattelättnader för samlarbilar var ngt,
som Motorhistoriska Riksförbundet köpslog med regeringen under ett antal år innan de fick det till stånd för att underlätta för veteranbilshobbyn.
Fanns ingen tanke bakom detta förslag att det även skulle gälla äldre bruksbilar, vad Ni gör åker är att Ni snålskjuts på något som ej var ämnat för ER
som gillar att åka gammalt året runt.
Risken och det har varit uppe redan att ta bort detta eller ändra på reglerna.
Fet merca eller inte som Du kan se på priserna typ Blocket är det inget större värde i en gammal sL500 94.a har alltid åkt mercedes och denna har jag fått till skänks vilket jag är glad över och på 7 år kört över 20 tusen mil med den. å den lär räcka mitt liv ut är 64+ snart färdigkört .

230.6 är den bästa compakten de gjort hade en ny sådan 75.
Låt Dig inte rädas för att gå med i klubben bara för att våra åsikter går isär om detta ämne. man har ju rätt att ha en åsikt eller om sedan en del inte kan tygla sitt ordspråk är ju en annan sak
Användarvisningsbild
sl500

...

UNREAD_POSTav 230.6-75 » 2009-05-10, 11.43.21

Jag har ofta fått höra saker som att vi åker snålskjuts etc. Medans jag själv alltid hävdat att det är de sanna entusiasterna som kör varje dag i ur och skur. Den lilla kostnad som man kommer ifrån med att slippa skatten på en veteranbil, äts snart upp i servicekostnader etc.

Det är ju inte gratis att hålla liv i bilar som ofta har gått mkt långt, innan man ens kan använda den som bruksbil genomgår de ofta mer eller mindre renoveringar. Det kräver i regel kunskap i bilmekandets underbara värld, om man inte ska lämna in, då talar vi ännu mer pengar.

Jag har alltid hävdat och oftast fått medhåll:- Det spelar ingen roll om vi skulle bli skattepliktiga, vi börjar inte köra nya bilar för det. För det kräver för mkt kunskap och pengar att hålla en veteranbil rullande året om, för att det skulle vara uthärdligt för någon utan intresse.

Skulle det vara ekonomiska suften bakom det hela, skulle vi nog åka omkring i en Opel Vectra från tidigt 90 tal, inköpt besiktad för si sådär 3000:- och skrotad ett år senare...
230.6-75

UNREAD_POSTav Brojlern » 2009-05-26, 20.47.44

Jaha.. ville bara säga att jag bytt bromscylindern nu till en begagnad.. visade sig vara svårt att hitta en ny omgående. Nu bromsar den kungligt.

När det gäller soppan så drog den 0,89 sista gången jag tankade. Och då har jag alltså bytt till sommardäck plus att det är varmare ute. Och så länge de ligger under litern är jag nöjd.

Sen vill jag också be om ursäkt för mitt beteende här på forumet. Har blivit en del svordomar och allmänt ilskna toner. Det är bara det att jag blir less på att man aldrig kan ställa en fråga på ett forum och få bra svar. Jag ville ju liksom bara veta vad felet kunde vara, och trodde att ett mercedesforum var rätt smart, i och med att jag inte fått svar nån annanstans. Då blev jag lite arg när de enda folk skriver (med undantag för några få) är att min bil är farlig utan bromsar (newsflash) och att det inte är bra att den drar för mycket. Den informationen löser verkligen inte problemet.

Men som sagt.. har fixat det hyffsat nu i alla fall. Så nu kan du ge dig ut på vägarna igen sl500 :) tack för hjälpen kalle59 :-)
Brojlern

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-05-26, 21.04.10

hej bojern.
inte behöver du be om ursäkt det skall väl även vi andra uppkäftiga göra också i så fall.
jag handlar med mercedesdelar -nya- från tyskland vad var det för cylinder du behövde + allt går att fixa även till en /8.a
bara pm.a eller maila.
vh sylwe
Användarvisningsbild
sl500

Återvänd till W 114/115 Compact/8