av swampmonkey » 2012-11-05, 21.02.24
Jo, men klumpen är totalt tyst, och bussningar och sådant känns fräsht, har bytt ut upphängningen av kardanen till fräschare diton, de gamla var riktigt risiga, riktigt riktigt risiga, ska fixa lite rost och återkommer sen när det är provkört.
Jag kör samma motor, och en ganska trött sliten sådan dessutom, kompisens 62hästars 240d kompakt känns lika pigg.
Jag har en 3.07bakaxel, och visst drar man den lite längre på växlarna, men den är inte direkt slöare upp till hundra, letar efter en femte växel när man når en verklig fart på 95-100km/h,
Kör med 195/65r15 så även där vinns ju lite varv, eler förloras lite acc, beroende på hur man ser det.
Dock så orkar den inte högre än 140km/h innan vindmotståndet tar över, testade en 2.65 klump och lågprofildäck och nådde en högre fart, och då var det ändå högre utväxling med den kombinationen... Så ganska säkert vinden som spelar in.
3.46 klarar den utan problem, 3.58 finns på 200bensin w123orna och är lite lättare att få tag på, har jag inbillat mig iaf.
3.92 bör du verkligen byta ut i vilket fall.
stoppar du på en turbo som får mata motorn med lite luft kan du verkligen gå ner, en 300d 88hästare med turbo på letar man femte växel på trots 2.65 klump och 195/70r15 bak
ska ordna en film på hur den går med 3.07 klump så får du ett hum om hur det är.
edit: hittade fiolmen, men det handlade mest om finkörning där, vanligt åkande utan något urdragande på växlar eller liknande. är det fortfarande intressant kan jag ändå posta den på youtube eller liknande.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com