av makkak » 2012-11-02, 21.14.18
Motorkod: M102.982
Har gått 25000 mil.
Mercan startar oftast på första varvet när den är kall eller direkt efter att jag har stängt av den,
men om den får stå i säg 10 min så får jag försöka ett bra tag innan den hostar igång.
Den går utmärkt när den har startat, eventuellt så kan den tveka i någon sekund på tomgången när den är svårstartad.
Tänddelar är nya och original.
Jag misstänker att den tappar bränsletrycket men jag har ingen bränsletrycksmätare för att konfirmera det, jag har just bytt ut bränsletrycksackumulatorn eftersom den tycktes läcka när jag när jag hade bort "returslangen" på den och bytet kan eventuellt ha gett en viss effekt den är fortfarande svårstartad men den tycks starta på alla fyra cylindrar när den gör det tidigare har den ibland startat på tre.
Har inte haft loss kallstartsventilen men jag har mätt upp den och det elektriska tycks fungera åtminstone.
OVP reläet är bytt till ett nytt.
Kan nu även lägga till att den har låg tomgång i kylan ca 550 RPM och den blöddrar om jag ger fullgas kall.
ABS lampan har även börjat lysa sen jag bytte till ett nytt batteri fast den har slocknat ibland.
Jag har kollat OVP säkringen och den är hel.
En dag när jag försökte starta så var den riktigt tjurig och det tog säkert en fyra eller fem startförsök innan den tvekade igång med låg pendlande tomgång och den tålde inte att man rörde gaspedalen på ett tag.
Kan även lägga till att den tycks gå upp i motortemp löjligt fort 60 grader efter en dryg kilometer körning i 50 km/h jag har kylvätsketempgivaren tidigare varm och kall och värdena tycktes stämma.
När abs lampan har tänts och släckts så har även motorvarvet förändrats samtidigt eventuellt att OVP reläet slår ifrån och därmed även motorstyrningen?