Marie skrev:Nu är jag väl sjukligt misstänksam, men jag för min del tycker att det låter som om någon bytt hastighetsmätaren, och fått dit en från en bil med annat motor/växellådsalternativ.
Och varför skulle någon byta hastighetsmätare?
Jo, för att få till en mera attraktiv vägmätarställning....
Det råkar ju vara så att MBs höga kvalitet också innebär att det är mycket svårt att se på bilen om den gått 15000 mil eller 30000 mil.....
Marie skrev:Personligen tror jag inte att den mätaren kommer att visa rätt, hur mycket du än smörjer vajern. En osmord och illa dragen vajer kan göra att hastighetsmätarnålen pendlar pga att den roterar ojämnt, men för att få väg- och trippmätarna att gå för sakta, så skulle det innebära att ena änden av vajern snurrar saktare än den andra hela tiden, och det går ju bara inte...
Alltså tror jag att det är fel mätare i relation till bilen. Kolla i EPC vilket reservdelsnummer det skall vara på hastighetsmätaren till din bil och jämför med vad som sitter där...
Nästa möjliget är ju att någon bytt bakaxelväxeln, antingen pga haveri, eller för att sänka soppatörst och ljudnivå, utan att modifiera mätarna motsvarande....
Vad har du för däckdimension på bilen? Original eller allt för stora? För stora däck ger också felvisning, och det är populärt att klämma in tokstora fälgar och däck på gamla Mercor....
Du måste nog först komma fram till VARFÖR mätarna inte stämmer, innan du kan besluta vad du skall göra åt det....
Marie skrev:EPC är den elektroniska reservdelskatalogen. Finns i "piratvariant" på den här sidan:
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m ... ent=dr2000
Bara att mata in chassinumret så har du alla delar till din bil...
Numret på din hastighetsmätare står kanske på mätartavlan eller kanske på baksidan?
Vilken utväxling det är i bakaxeln står instansat vid gaveln på bakaxelväxeln.
Efter att ha funderat några dagar så tror jag nog mest på att bakaxeln är bytt.
Vad gäller lösning, så fanns det förr, i varje fall till lätta transportbilar, korrektionsväxlar som sattes mellan växellådan och hastighetsmätarvajern.
Marie skrev:Hej!
En så ny bil har säkert förberedda fästen.
Jag hade sådant armstöd i min salig W126 300SEL. Förbaskat skönt. Själv har jag gubevars inte krocktestat det, men jag har svårt att tro att MB skulle ha släppt ut det som originaltillbehör om det hade inneburit några nämnvärda risker.
Men vill det sig illa så kan man ju bryta tummen i röven, som mamma sa![]()
Som jag ser det kanske det i en krocksituation minskar skadorna något, men i en annan ökar dem en aning. Den ena krocken är ju inte den andra lik.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst