W124ce 300 24v

W 124 E-Klass 1986-1995

W124ce 300 24v

UNREAD_POSTav Skeri » 2012-10-27, 05.08.39

Hej alla kunniga!

Har efter år av beundran äntligen skaffat mig en MB, egentligen mot bättre vetande då jag egentligen inte är så haj på att skruva, men med dagens hjälp som går att få via internet så ska det i princip vara omöjligt att misslyckas.

Det blev en 91 ans 300 coupe, som såg helt okej ut inte mycket rost alls. Dock lite andra fel, som jag tänkte att jag tänkte kolla med er mer erfarna mbskruvare.

Upptäckte att hasighetsmätaren o trippmätaren visar fel, då inte normalt för mycket utan tvärt om, för lite, då jag ligger i 100 på mätaren så visar gps:en 115, vilket i sig inte är ett störningsmoment om det inte vore för att trippmätaren också visar fel då, alltså för lite mil, vilket jag tycker blir störande. Vanligt fel tänker jag måste vara att däckens dimension är fel, men jag köpte precis nya vinterdäck och det ska stämma. Vad kan det vara för fel? Prata med förra ägaren om det och han snacka om att det kunde vara någon vajer mellan växellåda och instrumenteringen? Kan detta stämma? Vad ska jag göra för att åtgärda?

Var nyss inne och bytte olja o filter på den, då jag hissade upp bilen upptäckte jag att det på växellådan saknades ett lock, ser nästan ut som att det ska sitta ett oljelock där. (Det är en automat tror det är 5 stegs) mittemot där det saknade locket ska sitta finns det någon form av gummiliknande lock också som jag såg var lite sprött o sprucket som jag tänkte passa på att byta. Men frågan är vart tusan jag hittar dessa lock och vad dem heter?

Nästa frågan är kanske lite pinsam, men som man brukar säga den som inget frågar han får inget veta. På växellådan finns det ju två lägen, standard o ekonomi, men när har man t.ex standard i? När S är framme eller när man drar skjutknappen över S?

Håller även på att felsöka varför den går ojämnt, men det kan jag återkomma till, när jag kan ge lite mer info.

Väldigt tacksam för svar

Med vänlig hälsning,

Fredrik -nybliven mb fantast.
Med vänlig hälsning,
Fredrik

-nybliven mb-entusiast-
MB 300ce 24V automat
Skeri

Re: W124ce 300 24v

UNREAD_POSTav kalle59 » 2012-10-27, 09.09.55

Hej Fredrik
Ja det var ju en spännande bil du skaffat dig som första MB.
Beträffande felvisningen i mätaren så är det nog endast byte lr omkallibrering som hjälper, beträffande wire så låter jag det vara osagt om det ens är en sån på den bilen och skulle den kärva då lr?
Beträffande locken så är mitt tips att du fotar lådan och tar med dig bilden till din MB handlare så ska du se att han kan fixa fram det du ska ha.
Slutligen vad gäller E och S, du kör på det läget som du ser dvs är S framme så är det standard du kör på
Mvh Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav Skeri » 2012-10-27, 12.00.57

Kalle59:

He he jo, den kan nog bli spännande, men det känns rätt då man glider ner i sätet.

Okej, för han sa något om att detta var ett vanligt fel på dessa modeller och att man skulle fetta upp någon vajer mellan växellåda och hastighetsmätaren... Men jag har inte hittat någon info om detta.

Ja, det var så jag hade tänkt att göra, men eftersom att jag är borta och jobbar tänkte jag försöka få reda på vad det är för några lock så jag kan beställa dem så att det finns hemma när man kommer hem. Har en bild jag bifogar ifall det skulle vara någon som känner igen det.

Tack för svaret
Med vänlig hälsning,
Fredrik

-nybliven mb-entusiast-
MB 300ce 24V automat
Skeri

UNREAD_POSTav Marie » 2012-10-27, 13.10.01

Nu är jag väl sjukligt misstänksam, men jag för min del tycker att det låter som om någon bytt hastighetsmätaren, och fått dit en från en bil med annat motor/växellådsalternativ.
Och varför skulle någon byta hastighetsmätare?
Jo, för att få till en mera attraktiv vägmätarställning....

Det råkar ju vara så att MBs höga kvalitet också innebär att det är mycket svårt att se på bilen om den gått 15000 mil eller 30000 mil.....
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Skeri » 2012-10-27, 21.08.34

Marie skrev:Nu är jag väl sjukligt misstänksam, men jag för min del tycker att det låter som om någon bytt hastighetsmätaren, och fått dit en från en bil med annat motor/växellådsalternativ.
Och varför skulle någon byta hastighetsmätare?
Jo, för att få till en mera attraktiv vägmätarställning....

Det råkar ju vara så att MBs höga kvalitet också innebär att det är mycket svårt att se på bilen om den gått 15000 mil eller 30000 mil.....

Den tanken har slagit mig med.

Visst kan det nog vara så, har redan räknat ut att den gått längre än vad mätaren står på. Men som du säger så verkar ju mb hålla hög kvalité så om den så redan gått 50 000 mil så är det ju säkert 100 000 mil kvar om man sköter om den vill säga, vilket jag har för avsikt att göra. Frågan om det kan vara så enkelt som att smörja en vajer el dylikt känns dock obesvarat. Om inte vad blir då näst bästa alternativet? Försöka hitta en begagnad och trycka in?

Verkade inte gå att bifoga någon bild. Ska se om jag kan ladda upp den någonstans.
Med vänlig hälsning,
Fredrik

-nybliven mb-entusiast-
MB 300ce 24V automat
Skeri

UNREAD_POSTav Marie » 2012-10-27, 21.24.40

Personligen tror jag inte att den mätaren kommer att visa rätt, hur mycket du än smörjer vajern. En osmord och illa dragen vajer kan göra att hastighetsmätarnålen pendlar pga att den roterar ojämnt, men för att få väg- och trippmätarna att gå för sakta, så skulle det innebära att ena änden av vajern snurrar saktare än den andra hela tiden, och det går ju bara inte...

Alltså tror jag att det är fel mätare i relation till bilen. Kolla i EPC vilket reservdelsnummer det skall vara på hastighetsmätaren till din bil och jämför med vad som sitter där...

Nästa möjliget är ju att någon bytt bakaxelväxeln, antingen pga haveri, eller för att sänka soppatörst och ljudnivå, utan att modifiera mätarna motsvarande....

Vad har du för däckdimension på bilen? Original eller allt för stora? För stora däck ger också felvisning, och det är populärt att klämma in tokstora fälgar och däck på gamla Mercor....

Du måste nog först komma fram till VARFÖR mätarna inte stämmer, innan du kan besluta vad du skall göra åt det....
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Skeri » 2012-10-30, 22.19.06

Marie skrev:Personligen tror jag inte att den mätaren kommer att visa rätt, hur mycket du än smörjer vajern. En osmord och illa dragen vajer kan göra att hastighetsmätarnålen pendlar pga att den roterar ojämnt, men för att få väg- och trippmätarna att gå för sakta, så skulle det innebära att ena änden av vajern snurrar saktare än den andra hela tiden, och det går ju bara inte...

Alltså tror jag att det är fel mätare i relation till bilen. Kolla i EPC vilket reservdelsnummer det skall vara på hastighetsmätaren till din bil och jämför med vad som sitter där...

Nästa möjliget är ju att någon bytt bakaxelväxeln, antingen pga haveri, eller för att sänka soppatörst och ljudnivå, utan att modifiera mätarna motsvarande....

Vad har du för däckdimension på bilen? Original eller allt för stora? För stora däck ger också felvisning, och det är populärt att klämma in tokstora fälgar och däck på gamla Mercor....

Du måste nog först komma fram till VARFÖR mätarna inte stämmer, innan du kan besluta vad du skall göra åt det....

Sorry att det tog sådan tid innan jag svarar, hade skrivit ett långt svar men det blev inte postat såg jag nu, ska väl försöka komma ihåg vad jag skrev ännu en gång, here we go...

Jag tyckte inte heller att det lät troligt att det bara skulle vara att smörja en vajer, varförmgör man inte det själv innan man säljer bilen isåfall?

Okej, måste fråga, vad är EPC? Och vart itutar jag det? Vart ser jag vilket nummer jag har på bilen? Låter dock som ett troligt fel måste jag erkänna, låter även som en bra start att börja felsökningen på då det inte lät allt för avancerat.

Bakaxel kan vara bytt, jag kommer ihåg att han sa att det var mycket pengar nerplöjt i bilen och det låter ju som något som kan kosta en del pengar. För komfort och soppaförbrukning säger du? Hur vet man vilken bakaxelväxel som är ditsatt? Finns det något artikelnummer någonstans lättåtkomligt som man kan kolla det på? Vet att det var bytt insprut till brabus iaf, huruvida det ära något positivt eller negativt vet jag dock ej. Om det nu skulle vara bytt bakaxel vad finns det för något man kan göra åt det isåfall? Hur modifierar man mätarna vill säga? Byter något kugg eller vad?

Däck har jag helt uteslutit då det väl förvisso orginal ska vara 15" och jag kör på medföljande 16" med däck köpt från däckverkstad som kollade upp vad det skulle vara för dimesion på däcket. Tror det är 55x205 eller nått sånt som sitter på, är som sagt och jobbar just nu och har ej bilen i närheten, därav mina inte så "flyktiga" svar. Tokstora fälgar blir det inte på denna bilen, då jag tidigare åkt med 18" are och måste ha njurbälte, anledningen till att jag köpte MB var att jag ville åka skönt.

Till sist så tänkte jag bara instämma med dig att jag helst ser varför den beter sig som den gör innan jag vidtar åtgärder, jag har för avseende att felsöka problemet, och tar hemskt mycket för den hjälp jag får.
Med vänlig hälsning,
Fredrik

-nybliven mb-entusiast-
MB 300ce 24V automat
Skeri

UNREAD_POSTav Marie » 2012-10-30, 23.22.07

EPC är den elektroniska reservdelskatalogen. Finns i "piratvariant" på den här sidan:
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m ... ent=dr2000
Bara att mata in chassinumret så har du alla delar till din bil...
Numret på din hastighetsmätare står kanske på mätartavlan eller kanske på baksidan?

Vilken utväxling det är i bakaxeln står instansat vid gaveln på bakaxelväxeln.

Efter att ha funderat några dagar så tror jag nog mest på att bakaxeln är bytt.

Vad gäller lösning, så fanns det förr, i varje fall till lätta transportbilar, korrektionsväxlar som sattes mellan växellådan och hastighetsmätarvajern.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Skeri » 2012-10-30, 23.49.41

Marie skrev:EPC är den elektroniska reservdelskatalogen. Finns i "piratvariant" på den här sidan:
http://www.auto-parts.spb.ru/cat/cats/m ... ent=dr2000
Bara att mata in chassinumret så har du alla delar till din bil...
Numret på din hastighetsmätare står kanske på mätartavlan eller kanske på baksidan?

Vilken utväxling det är i bakaxeln står instansat vid gaveln på bakaxelväxeln.

Efter att ha funderat några dagar så tror jag nog mest på att bakaxeln är bytt.

Vad gäller lösning, så fanns det förr, i varje fall till lätta transportbilar, korrektionsväxlar som sattes mellan växellådan och hastighetsmätarvajern.

Härligt, då får jag helt enkelt vänta tills jag kommer hem, nu har jag ju lite mer kött på benen om hur jag ska felsöka iaf, jo känner också att bakaxeln känns som det mest förnuftiga... Men det återstår att se, en annan sak jag funderat på är hur pass drygt det är att sätta i ett armstöd på stolen? Sen om alla stolar har förberedda fästen? Påverkar det stolens egenskaper negativt ifall det skulle ske någon olycka? Det vore ju hemskt skönt, men det känns inte värt det om man ska riskera livet på kuppen.
Med vänlig hälsning,
Fredrik

-nybliven mb-entusiast-
MB 300ce 24V automat
Skeri

UNREAD_POSTav Marie » 2012-10-31, 00.46.23

Hej!

En så ny bil har säkert förberedda fästen.

Jag hade sådant armstöd i min salig W126 300SEL. Förbaskat skönt. Själv har jag gubevars inte krocktestat det, men jag har svårt att tro att MB skulle ha släppt ut det som originaltillbehör om det hade inneburit några nämnvärda risker.

Men vill det sig illa så kan man ju bryta tummen i röven, som mamma sa :oops:

Som jag ser det kanske det i en krocksituation minskar skadorna något, men i en annan ökar dem en aning. Den ena krocken är ju inte den andra lik.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Skeri » 2012-10-31, 21.29.24

Marie skrev:Hej!

En så ny bil har säkert förberedda fästen.

Jag hade sådant armstöd i min salig W126 300SEL. Förbaskat skönt. Själv har jag gubevars inte krocktestat det, men jag har svårt att tro att MB skulle ha släppt ut det som originaltillbehör om det hade inneburit några nämnvärda risker.

Men vill det sig illa så kan man ju bryta tummen i röven, som mamma sa :oops:

Som jag ser det kanske det i en krocksituation minskar skadorna något, men i en annan ökar dem en aning. Den ena krocken är ju inte den andra lik.

Ok, får plocka ut sätet och kolla, men ska nog definitivt beställa hem ett sånt armstöd. Känns som att det skulle bli lite som pricken över i:et.

Hahaha den har jag aldrig hört förut!

Tänkte mer på som det är i lite nyare bilar där man inte ens får ha vilket sätesöverdrag som helst, för det blir kasst med Airbags och grejer... Men som sagt borde ju inte påverka om man använder lite sunt förnuft...
Med vänlig hälsning,
Fredrik

-nybliven mb-entusiast-
MB 300ce 24V automat
Skeri

Återvänd till W 124 E-Klass