W 115 -69 diesel konvertering.

W 114/115 Compact/8 1968-1975

W 115 -69 diesel konvertering.

UNREAD_POSTav Kompakt Johan » 2008-08-31, 12.55.18

Hej alla glada MB entusiaster, jag har en fin 115 kaross med slutkörd bensinmotor 4vxl man, en sönderostad 123a -78 med 300D 4vxl man och även en 124a -86 4cyl bensin 5vxl man. Jag tänkte bygga ett fint landvägs lok av dessa. Är det någon som vet hur dessa är kompatibla med varandra, vxl-motor-bakaxel? Det vore trevligt om det skulle gå att få ihop w115- 300d- 5vxl.
Kompakt Johan
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2008-08-31, 12.34.52

UNREAD_POSTav Fotogenmotorskötarmössa » 2008-09-02, 20.30.15

Hej, jag är ganska säker på att det inte går att kombinera 300 D ( om617) med vxllåda från 124,
Inte utan adapters å krångel iallafall ,
Däremot finns det 5 vxlade lådor till 123an, dom brukar dock vara ganska dyra, såg en annons häromdagen, han ville ha 6 tusen för den.
Annars kan jag rekomendera att du köper en bil till, en 2,5 D 86-93.
Den kan man hitta för 5 tusen, då får du 5 vxlad låda 90 hkr och bränsleekonomi,
Har själv lagt ner en sån i en 123a utan bekymmer, fick tillverka nya fästen och korta kardanen bara,
Andra som gjort samma sak säger att den drar 0,6-0,65 liter milen Själv har jag inte kollat, men tror mer på 0,7-0,75.
110 km i timmen känns behagligt , 3,69 i utväxling , 14tums hjul
Fast funderar på 3,46 och 15 tumshjul
Kör på bara, fram med svets å vinkelslip. :D
Fotogenmotorskötarmössa
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2008-08-01, 22.05.58


UNREAD_POSTav Fotogenmotorskötarmössa » 2008-09-07, 18.08.31

http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=43&t=48475 Detta är vad du behöver tror jag...
Fotogenmotorskötarmössa
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2008-08-01, 22.05.58

UNREAD_POSTav sl500 » 2008-12-18, 08.44.50

:oops:
Senast redigerad av sl500 2009-05-10, 20.41.22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

UNREAD_POSTav Fotogenmotorskötarmössa » 2008-12-19, 11.17.38

Snälla lilla du, motorbyten i intressebilar har förekommit så länge som intressebilen funnits,naturligtvis vill man ha en nyare bränslesnålare motor i bilen, dels för att man ska uthärda att åka en sväng med den (varvtalen), och om inte annat för MILJÖNS skull,

Hade jag råd, skulle jag stoppa i en sprillans ny motor från 2008.

Veteranbilsfolket har alltid haft som intresse att pula och meka,
Att köpa en färdig bil och åka runt i, gör inte att du kvalificerar in i gruppen veteran/motorintresserad

Om man sen vill ha original eller "custom" spelar ingen roll,
Och allvarligt, hur många kör fortfarande runt på diagonaldäck ?

Och om du någongång skulle se dig omkring lite, och eventuellt läsa/lyssna på någon annan , skulle du snart upptäcka att dessa skattesmitarbilar, är just en andrabil/hobbybil, som tillbringar mer tid med huven öppen än på vägarna..

Och sen är det faktiskt så att dieseln är dyrare än bensin nu, men precis som att en V8 är skojigare än en rak fyra, så är diesel mycket fränare än bensin, i mångas ögon....

För att man skriker eller använder stora bokstäver, får man per automatik inte rätt,
Fotogenmotorskötarmössa
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2008-08-01, 22.05.58

..

UNREAD_POSTav 230.6-75 » 2009-05-10, 13.45.20

sl500 skrev:JÄVLA TILLTAG DETTA ATT SITTA OCH ÅKA SNÅLSKJUTS PÅ VETERANBILSFOLKETS BEKOSTNAD; SKATTERFI DIESEL FY FAN.
DESSA REGLER MED SKATTEBEFRIELSE mm TOGS FRAM AV MHRF och REGERINGEN FÖR ATT UNDERLÄTTA VETERANBILSFOLKET och INGA DJÄVLA BRUKSBILAR.


Kan ingen stoppa detta? Han skriver en massa inlägg som bara är otrevligheter??? Angåenede påståendet , så har jag redan svarat på det i annan post...
F.ö så förstår jag inte skillnaden???"- För veteranbilsfolket"!!!! Vad är vi då? Vi som äger mängder med bilar, enbart veteranare? Jag gör det för att jag vägrar köra nya otäcka bilar. Skattade eller inte, av en 100% veteranentusiast...
230.6-75
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2009-05-07, 15.11.22

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-05-10, 14.21.27

vad har det med veteranbilsfolk att göra då man tar en skattebefriad kaross och konventerar den med en dieselmotor att att slippa undan med dyr diesel-vägskatt.
har du bra förklaring till det ?
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

UNREAD_POSTav kalle59 » 2009-05-10, 18.57.16

Låt mig klargöra en sak...dieselskatten har ingenting med miljön att göra utan är enbart politiskt rävspel, man faller tillbaka på miljöutredningar och vad passar sig väl inte bättre än att höja skatten då, skulle dieselskatten vara ett verktyg för att hindra eller minska vår miljöpåverkan skulle inga utländska tradare eller ex fartyg få beträda vår landsgräns utan straffskatt, gissa vad som då händer med vår import och exportmarknad, nej lägg ner debatten för som jag ser det urartar det med personangrepp osv, var och en har sin åsikt och faktiskt...man får ha det i Sverige, nej låt oss ha forumet till att hjälpa varandra med dom kunskaper vi har och inget annat
Mvh Kalle
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

...

UNREAD_POSTav 230.6-75 » 2009-05-11, 00.28.45

Ibland får jag känslan av att jag talar inför stängda öron, de som redan bestämt att deras åsikt står fast oavsett vad ? Jag har i flera inlägg förklarat min och många andra året runt åkares filosofi.

Det är ju helt befängt att tro att folk lägger ner tid och pengar och sitter och åker runt i veteranbilar mitt i smällkalla vintern, bara för att slippa undan vägskatten!!!

För oss är veteranbilar ingen hobby, ingen kul söndagslek, vi lever med hobbyn , kalla det livstil.

Min egen bil är ett mycket talande exempel. Jag fann henne lämnad åt rostdöden bakom ett uthus. Jag släpade hem henne, för ett bättre öde än så förtjänar naturligtvis en mercedes!
Sedan följde en lång kamp i verkstaden där innerskärmar växte fram, nya trösklar knäcktes på plats. Allt i bromsväg fick inhandlas och bytas. Motorn fick sig en genomgång och slutligen en hyffsad lackering.

Det var med stolthet jag fick henne igenom SBP utan anmärkning och med beröm förra året.
Tror man nu att någon lägger ner ett sådant förbaskat slit och gör stora hål i plånboken för att slippa vägskatten??!

Angående dieselkonvertering så har jag förstått att vissa här tycks ha ett grundmurat hat mot detta eminenta drivmedel och tycks snarare vara miljöaktivist än bilentusiast? Två intressen som av naturliga skäl brukar vara svåra att kombinera. Man ska leva som man lär... eller hur det nu var?

Min .6a har passerat sina 50 000 mil och jag vet att motorn inte kommer hålla i all evighet. I förrådet står en fin 240d drivlina och samlar damm och skulle det ev. bli motoras så är det inte otroligt att jag bygger en diesel av .6an, med allt vad det innebär.

Bensin sexan är oerhört "insliten" och törstig så varför ska jag då inte ta en motor jag faktiskt har stående och dessutom få en moderat bränsleförbrukning ? Märk väl att jag inte har för avsikt att genomföra detta så länge min bensinmotor tuffar och går!

Här är vi ju framme till flera mödor och pengautlägg, tanken ska bytas alternativt byggas om, det ska dras om el, utväxling ska bytas etc.
Och allt detta lägger vi naturligtvis ner bara för att smita från skatten!!??

Nej nu lägger vi ner barnsligheterna och inser att vissa saker kanske inte var som vi trodde. Summan av kardemumman blir ju ändå att det skulle vara mer ekonomiskt att köra skattepliktig bensin bil av äldre modell typ 80-tals kadett eller Nissan Micra. Men det vill vi ju inte, för vi älskar våra gamlingar, att vårda, putsa, meka och konstruera...
230.6-75
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2009-05-07, 15.11.22


Återvänd till W 114/115 Compact/8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron