av W115_220D » 2012-05-09, 02.12.10
Hej
Att 0-ställa motorn är ingen idé
På min 220D ställer man motorn på 24 grader (vissa andra motorer 26 grader) före övre dödläge och pumpen ställer man på märkningen som finns på splinesen.
Är det en pump med oljenivå plugg på sidan skruvar man ur den och skruvar in en M10 x 1 skruv och låser kammen i pumpen så den inte vrids något när man monterar den på motorn.
Vet inte hur man låser pumpaxeln på senare motorer.
Tänk på att skruven dras mot en av nockarna i pumpen så den måste vara slät och man får inte idiotdra så man riskerar att skada nocken.
När pumpen är fastdragen mot blocket lossar man skruven för låsning, fyller på olja och sätter tillbaka pluggen.
Har du gjort rätt ska motorn starta.
Kan vara så att man får göra en finjustering efter montering.
Går motorn väldigt tyst utan att knacka nämnvärt samt osar i avgaserna är tändningen för låg och pumpen ska vridas något mot motorn i ovankant eller vice versa om den knackar väldigt hårt.
Glöm ej att knacka lite på spridarrören så de ej är i spänn för då finns risk för att de kan spricka.
Har själv monterat några pumpar utan problem.
Såg att inlägget var ganska gammalt men någon annan kan ju ha nytta av instrutionen
Mvh Andreas
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes