av Kölis » 2012-09-09, 15.40.33
Ja det där är ett känsligt kapitel så jag förstår att Kalle inte vill föreslå någon olja då det säkerligen skulle komma femtioelva andra svar på vilken olja som är bäst eller billigast mm.
Om det vore min bil eller om du hade lämnat in bilen till vår vekstad så hade vi slagit i en helsyntet 5W/40 olja. Vilket fabrikat du väljer är upp till dej och hur du använder bilen eller hur ekonomisk/snål du är..
Vi använde enbart Motul hos oss med mycket goda erfarenheter. En kundbil slår vi i 8100 X-Cess som uppfyller alla krav, dock ej long-life kraven. Då slår vi i X-Clean.
I mina egna hojar samt Mercan slår jag i 300V som finns både till mc och bil. Är väl kanske lite overkill för Mercan då det är en ren racingolja som är esther baserad. Lite dyrare för att motivera det till en kund med en vanlig digital åkpåse, även kallad modern bil.. Men jag vill kunna åka fullt med den utan att vara orolig för att oljefilmen brister och ett vevstakslager eller kamaxel skär.
Nu skriver jag inte att Motul är bäst! Jag har haft Castrol, Quaker State, Pennzoil, Spectro men känner att Motul passar mej och vår verksamhet bäst på alla sätt.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.