av mb69 » 2009-05-07, 23.44.35
Tack så mycket alla ni som besvarat min fråga om årsmodell, det var knivigare att få svar än vad jag trodde, både här i Sverige och i Tyskland.
Nåväl. Jag arbetar till vardags som reporter på en tyskspråkig tidning så jag tog helt enkelt och frågade en tysk MB-kännare/entusiast.
Han svarade också mycket riktigt att det råder en viss förvirring ang. just "strichachtens" olika serieändringar och när de gjordes.
Vad det gäller min fråga svarade han i alla fall så här (om någon nu är intresserad:):Växelspaken fick nytt utseende i okt 1970.
De kunder som beställde sin bil från fabrik, vilket var vanligare i Tyskland än i Sverige har jag förstått, fick fram till okt-70 välja mellan aut. ch och man dito. Det var dock så vanligt att kunder valde det aut. alt. att man helt enkelt började montera aut. ch. i alla bensinmodeller. (Dessutom var det naturligtvis en elegantare lösning, men allt är ju inte guld som glimmar...)
Min bil är alltså tillverkad mellan augusti 1969 när modellen standardutrustades med varningsblinkers, vilket min bil har, och okt-70.
En tidig compakt med ORIGINALmonterad man.ch. är tydligen ganska ovanligt, (vilket kan förklara att några här i forumet har höjt ett ögonbryn vad gäller denna vid det här laget omtalade choke:).
För övrigt anser "min" entusiast att vissa av de uppgifter ang. compaktens olika ändringar som återfinns på den tyska MB-klubbens hemsida inte riktigt stämmer, och man frågar sig varför denna förvirring ang. compaktens olika modellförändringar?
Nu börjar detta inlägg bli väl långt så ni som är intresserad av en förklaring till detta (en lång och snårig förklaring som enligt den tyske entusiasten bl a har med de officiella produktionsbesluten samt reg. datum,MBs låånga tillbehörslista o dyl att göra) kan få denna i ett privat mejl tillsammans med min entusiasts, enligt honom korrekta, lista på compaktens olika förändringar fram till 1973. Naturligtvis översatt och klar.
Nu tackar jag för mig i detta forum men jag håller ett öga på commen så att ni som mot all förmodan är intresserad av de dokument jag beskriver ovan, kan få dessa skickade till er.
Tack för en trevlig tid!