Undertecknad bygger en Volvorod och måste ha en framvagn med dubbla länkarmar pga att McPherson tar för mycket plats i höjdled. Så nu överväger jag att passa in en komplett framvagn från Mercedes istället - W202 eller W115. Har varit och måttat på skroten och vet att dessa rent fysiskt passar in, samt att spårvidd (måste ha 141-149) och vikter (tj-vikt blir ca 1600) stämmer hyfsat. Alternativet är förstås en Volvo 164-framvagn vilket är en enklare konstruktion, men om inte annat så blir det problem med vikten.
Troligen blir det också till att konstruera en kuggstångslösning.
Men så till några undringar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
1) Jag bygger för komfort, inte för sportighet, och med Volvo 960:s multilink-bakvagn. I generella ordalag, skiljer sig dessa framvagnar åt vad gäller komfort/hårdhet?
2) I generella ordalag, vilken av dessa framvagnar har bäst rykte/kända svagheter?
3) Någon som vet vad styrradievärdet är för respektive spindel (och då baserat på vilken ET resp hjulstorlek)?
4. Tvärbalken kommer bli en del av bilens ram och måste således svetsas stumt. Jag noterar att W202:s motorbalk är svetsad i rambenen, medan W115 består av två tvärbalkar som är gummiupphängda. Någon som vet vad det innebär för komforten ifall jag använder W115 stumt? (edit: även länkarmarnas infästningar blir ju då stumma i förhållande till rambenen)
5) Någon annan dubbla länkarms-framvagn från MB jag glömt i sammanhanget? (107, 108, 123 och 201 har jag kollat in och strukit från listan).
På förhand ett stort tack ! för allt som hjälper mig närmare lösningen...