Jag har en E 240 med bensin v6 från -98. Saken är att bilen startar utan problem på morgonen och går tyst och störningsfritt i cirka 15-20 min tills temperaturnålen når mitten varefter motorn stannar utan ett ljud. När jag försöker starta den igen så går bara startmotorn runt utan att det händer något, och man hör att bränslepumpen fungerar. Temperaturen har aldrig gått över normal nivå.
Väntar man 30-40 min så startar bilen och går perfekt bara för att dö igen 10-15 min senare. Om man kommer ut på motorväg och kör fort så stannar bilen emellertid inte av någon anledning.
Problemet har kommit med kortare och kortare intervaller. Första gången var för tre veckor sedan, det hände en gång och sedan körda man som vanligt. Veckan därpå hände det två gånger och nu sker det oavbrutet.
Bilen har inga övriga motorstörningar.
Jag har bytt bränslefilter men det gav inget resultat.
Vet nån vad detta kan vara?
Jag vet inte om detta har något samband men bilen har haft hög vattenförbrukning (man får fylla på en liter varannan dag) dom senaste månaderna och när jag bytte olja så var den missfärgad och gråaktig samt hade någon sorts gul gegga runt påfyllningslocket.
Mycket tacksam för svar!