Tvättinstruktioner

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Tvättinstruktioner

UNREAD_POSTav MickeR320 » 2012-08-03, 21.33.52

Sommar, den är väl den tiden på året vi alla verkligen vill åka runt i en ren och blänkande bil.
Jag tänkte skriva ihop en liten tillvägagångslista i den här tråden.

Nu har väl de flesta tvättat sina bilar under många år och tycker att de har full koll på vad man ska använda och hur man gör. Verkligheten är dock inte riktigt så har jag märkt under mina år inom bilvård.

Som alla väl är medvetna om så finns det en uppsjö av leverantörer och produkter att välja mellan. Vissa är såklart bättre än andra och vissa har sina bestämda användningsområden. I min åsikt är den enskilt viktigaste punkten avfettningen. Vad som ofta inte framgår av etiketten på många avfettningar ute i handeln är att en avfettning är väldigt specifik och har oftast bara ett användingsområde. T.ex. om du har tjära eller asfaltsprickar på bilen vilka man oftast finner på nedre delen av bilen, bakluckan och runt hjulhusen. För att få bort denna petroliumbaserade nedsmutsningen på bilen så krävs en petroliumbaserad avfettning. Det går alltså inte att lösa upp dessa med en alkalisk avfettning. Petroliumbaserad avfettning benäms oftast som "kallavfettning". Alkalisk avfettning eller "sommaravfettning" som den ibland kallas är till för att lösa upp trafikfilm och liknande föroreningar på lacken. Kallavfettning löser inte upp dessa föroreningar på samma effektiva sätt som en alkalisk avfettning gör.
Jag rekomenderar därför att man har båda typer av avfettning när man tvättar sin bil.
Sen har vi två ytterligare medel som används i samband med avfettningen, dessa är insektsborttagning och fälgrengöring i de fall de behövs.

Schampo finns det ju som bekant en del att välja mellan. Ska du inte vaxa bilen efter tvätten så kan du med fördel använda ett vax-schampo.

Vax, som ovan så finns det massor med märken och de flesta lovar vitt och brett om deras egenskaper. Min erfarenhet är att vax oavsett märke försvinner nästa gång du tvättar bilen och använder en avfettning. Om du tvättar utan avfettning så är de flesta borta efter 3-4 tvättar.

1,
Om lacken är väldigt varm så bör man spola av bilen innan man applicerar avfettningen. Beroende på om avfettningen tillåter så kan man lägga på avfettningen direkt på den våta bilen (oftast endast proffsmede som tillåter detta) eller så låter man den torka upp lite innan appliceringen. Kom ihåg! torka inte AV en endast avspolad lack med vare sig skinn eller trasa. De flesta avfettningar man kan köpa ute i handeln tappar mycket effekt om de appliceras på en blöt bil så läs instruktionerna.

Applicera avfettningen nedifrån och upp, detta för att undvika rinnmärken i eventuella plastlister som lätt kan uppstå.

Jag använder mig generellt av kallavfetning nedifrån upp till och med strax under fönsterlisterna. därefter använder jag mig alkalisk avfettning resten av vägen uppåt.

Om du använder insektsborttagningsmedel och fälgrent så är det dags för applicering nu. Insektsmedlet används med fördel även på vindrutan och backspeglarna men läs instruktionerna innan så att medlet inte skadar fönsterlister eller torkarblad/armar.

Nu är det bara att vänta och låta medlet ha sin verkan. Normalt brukar man vänta ca 5 min innan man börjar spola bilen.

Passa på att ta en diskborste och skrubba fälgarna så brukar det vara rätt lagom tid för att spola bilen.

Spola bilen nedifrån och upp för att underlätta att smutsen skall rinna av.

Efter att bilen noga har spolats av känn efter i nederkant på dörrarna att all tjära och smuts har lösts upp och att du inte känner massa prickar som sitter kvar. Om du gör det så lägger du en ny omgång med kallavfettning och väntar en lite längre tid och låter medlet få mer verkan.

2,
svampa bilen med schampo och skölj uppifrån och ner denna gång. Kom ihåg, tappad svamp är kastad svamp så det skadar inte att ha ett par svampar hemma.

3,
Torka med skinn äkta eller syntet det finns bra och dåliga av båda men se till att det är rent.

4,
Vaxning, Ska du vaxa så är det läge nu. Kör inte bilen någonstans mellan tvätt och vaxmomentet. Står bilen ute så finns det ingen tid att vänta med att vaxa, dam och grus blåser omkring och det tar inte många minuter innan det börjar lägga sig på lacken.
Vaxet appliceras oftast bäst med en polermaskin med dubbla huvuden. För privat bruk hittar man billiga maskiner på diverse kända varuhus. Annars bör man använda sig av en vaxapplicerare vilket är en svampliknande liten kudde som man också finner på dessa varuhus.
Torka vaxet görs lämpligast med en ren mikrofiberduk.

Ett tips är att kolla med din lokala bilvårdsfirma där de flesta brukar ha mycket vettiga och bra produkter till mycket konkurrenskraftiga priser.

Jag vet att det blev en hel del text i detta inlägg men jag hoppas det hjälper er som inte riktigt har full koll på er biltvätt.
Lycka till och jag hoppas på att se massor av rena och skinande Mercedes bilar ute på vägarna.

Mvh/
Micke
MickeR320

Återvänd till Fri diskussion