av Jerka126 » 2012-07-23, 00.48.53
Hej Hassemek!
Då jag renoverat och pillat med det mesta på min egen 420 så tänkte jag bifoga lite tips till dig:
Som alltid vid ett begagnat köp så är det väldigt värdefullt om du vet något om säljaren. Hur bilen är använd och så, finns det någon service historik till bilen? Bok, egen dokumentation, kvitton etc. När det gäller karossen så kolla först framskärmarna nedanför blinkers. Kolla efter bubblor som tyder på rost. Vanligast är att rost angreppen kommer in ifrån hjulhuset. Försök känna, eller knacka lite lätt på skärmen ifrån insidan. När du ändå är där inne, kolla också stötfångarens fästen som gärna blir mjuka om där finns rost. Öppna även motorhuven och kolla på skärmhuset, sett uppe ifrån. Här står gärna vatten som runt gummi pluggarna gärna bildar rost. Vidare med fram och bakdörrarna så kolla längs med kanterna, där plasten möter plåten. Där bildas halvmånar med början till rostangrepp som sprider sig snabbt. Om möjligt, försök se in i mellan dörrarna om där finns tendens till rost bakom plasten. Det bästa vore att ta av all plast men det är helsike att få på dom igen. Bakskärmarna är väldigt tåliga och brukar faktiskt klara sig bäst. Har bilen skärmkrom så utfärdas en varning. Under dessa kan nämligen rosten äta sig fram i lugn och ro. Kolla upp så att all elektrisk utrustning fungerar typ elhissar, farthållare, Ac, elratt etc. Stämmer miltalet? Kolla ratten, blanka fläckar klockan 10 i 2 samt en väldigt blank växelknopp kan tyda på att bilen använts flitigt. Hur ser klädslen ut, gäller samma här och främst då sliten förarstol. Motorerna är långlivade om underhållet har sköts by the book. Liten varning för slitage på kam kjedjorna. Stor varning för dyra elkomponenter såsom tändmodulen som sitter på vänster sida i motorrumet. Delar i bränslesystemet kan ta skada om bilen har stått stilla längre perioder. Eftersom jetronic systemet är halvmekaniskt kan viktiga delar kärva och skapa dom mest konstiga bekymmer. Detta system kan även vara lite klurigt att felsöka. Gummin och slangar blir sköra och spricker med tiden som också kan ge bekymmer i form av driftstörningar men det gäller ju alla bilar med så här många år på nacken. Vissa delar är dyra men det går att finna högkvalitativa delar både ifrån Tyskland och England. Många svenska reservdels firmor har dom vanligaste slitage delarna i sitt sortiment. W126 ansågs på sin tid vara en av dom bästa bilarna som man kunde köpa och under denna tidsepok ansågs även Mercedes Benz bygga världens bästa bilar. Än idag känns inte bilen helt omodern och knappast heller särskilt passe. Det är lätt att förstå, jag och min familj har gjort många semester turer i min 126a. Vi är alla imponerade av hur fantastiskt tyst och välbyggd den är. Kan nämna att jag en dag skulle köra till mitt arbete. Helt plötsligt hörde jag ett konstigt metalliskt klirr, någonstans bak ifrån bilen. Det var mina bestick till min matlåda som hördes ifrån bagaget, annars total tystnad! Jag har ägt min i 5 år nu och det har väl inte alltid varit på topp för det är ju aldrig kul när något strular men så är det att vara med bil. Jag har nu lagt ut annonser för att sälja den men jag kan nog inte leva utan den. Automatlådan är ifrån den gamla skolan och mer hållbar än dom nyare, elektroniskt styrda lådorna. Den äldre anses kanske växla lite mer bestämt. Om du känner att det känns rätt när du synar bilen så ska du slå till, helt klart. Sedan får du även räkna med att det blir fler stopp vid bensinmacken då v8orna är törstiga men det glömmer du snabbt när du hör och känner den silkeslena, underbara motorn arbeta!!!
Mvh Jerka