Renovering av 350 SL -71

Håller du på med renovering, eller hört talas om nån trevlig träff, berätta gärna.
bilder får laddas upp på extern sida, och sedan länkas hit, den inbyggda bildhanteraren fungerar INTE

Re: Renovering av 350 SL -71

UNREAD_POSTav Somni » 2012-03-22, 00.20.07

Bild

Spolarmotorn fungerade ju inte så jag började rota där den satt och hittade lite rost. Bestämde mig för att rensa och måla på ordentligt, fick bli svart hammarlack.
Bild

Bild
Gjorde likadant på andra sidan, sedan plockades kylare och tändsystem av.
Bild

Bild

Och efter att de målats lite till och delarna som skall vara kvar satts tillbaka ser det ut såhär. Kylarna skall ju också tillbaka men de hade inte torkat när det var dags för kvällsmat, får bli att montera dem imorgon.

Blev mest svart och silver i motorrummet, men fuelrailen blev guldig. Lite zigenar-stuk tyckte min mekarpolare men jag tyckte det blev grannt, o det syns ju ändå inte under luftburken senare.

Rensade bort alla delar till gamla tändsystemet också idag och pluggade hålet där fördelaren satt.
Lagade även spjällen till kupévärmen. Torkarmotor och mittkonsol är inköpt. La bud på en ny tygcabbe på tyska e-bay innan idag men den blev lite dyr så jag får leta vidare.

Ska bli spännande att få igång Megasquirten och edisen senare i år, kanske hinner med en runda innan sommaren är slut? 8)
Bild
* CLK 430 - 99 - SÅLD
* 500 SEC - 88 - SÅLD

350sl.blogspot.com
Somni

UNREAD_POSTav Somni » 2012-03-30, 20.32.54

Ja, det har hänt en del men detta är ett långsiktigt projekt.

Jag kommer inte ha så mycket tid över de närmsta månaderna då min säsong startar nu, men kvällar och helger finns ju alltid.

Jag har införskaffat lite delar.

Mittkonsolen som jag köpte av fullboost här på forumet kom idag, en liten spricka hade uppstått p.g.a. postens ovarsamma hantering men när den kom på plats så trycktes den ihop och syns inte. Så tack Fullboost! Bilder kommer när den är monterad för gott.

Har även fått tag i delar till spridarna samt en ny gaspedal då det saknades.

Det jag behöver hjälp med nu är den exakta positionen av gaspedalen. Min bil har rostlagats precis där fästet satt och således kan jag inte se var den suttit exakt. Jag är rädd att om jag får den det minsta fel så kan den hänga sig eller bli trög och det vill jag verkligen inte.

Så kan någon vara så vänlig att ta fram ett mått på var fästet sitter?
Vet inte vad som kan vara lämpligt som referens men där är ju en del "urgröpningar" i plåten i golvet, de kanske funkar att ta mått från?

Nya hattar, slangar, filter och klämmor till spridarna. Var väldigt enkelt att införskaffa och inte dyrt heller. Jag köpte mina på Dieselservice i Kristianstad, lyckades träffa en kille där som var riktigt duktig på just detta och som dessutom delade mitt bilintresse. Kan starkt rekommendera dem!
Bild

Även Hedin bil i Kristianstad fick leverera lite delar. Clips till lite lister, gaspedal samt lite annat smått o gott som fattades. Viktigast var dock gummitätningarna som skall sitta i motorn och hålla spridarna på plats. 15% i oldtimerrabatt per automatik och snabb leverans.
Bild

Tack så länge, på återseende.
* CLK 430 - 99 - SÅLD
* 500 SEC - 88 - SÅLD

350sl.blogspot.com
Somni

UNREAD_POSTav Bjornagain » 2012-05-07, 18.59.42

,
En riktig karl lyssnar på AC/DC
Bjornagain

UNREAD_POSTav Somni » 2012-07-09, 21.23.47

Ja det är lite stiltje just nu som ni märker. Bilen står på sin plats i carporten och jag hinner inte med den tyvärr.
Jag är som jag tidigare nämnt säsongsarbetare och jobbar vår/sommar/höst men är helt ledig på vintern så då kommer jag ta upp detta projekt igen.

Köplustan är dock inte i viloläge. Nytt set med mattor är inhandlat från tyskland och likaså lite annat smått o gott. Skall se om jag hinner köra bort till top n´trim o få sätet lagat och ev. köpa ny cabbe.

Vi höres vidare.
* CLK 430 - 99 - SÅLD
* 500 SEC - 88 - SÅLD

350sl.blogspot.com
Somni

UNREAD_POSTav Somni » 2012-11-26, 13.07.16

Just nu ser det ut såhär på mitt skrivbord. Kaos med andra ord. Har fått hem en massa delar till mercan. Megasquirt skall monteras. Fuel damper från USA har anlänt. Bredbandslambda skall på plats. Ny Zebrano växelspaksknopp.

Någon här på forumet som har bra koll på MS på en M116? Har sett på OZbenz att det var en svensk kille som köpte ett helt kit som suttit på en m116 från en w108.

Jag ska ju köra EDIS och undrar lite över VR-sensorn. Normalt skall den ju in i MS men när man har EDIS måste den ju dit där, kör men den både till MS och till EDIS eller fixar EDIS kommunikationen till MS via WAS o PIP - för en av dem skall väl till Tach på reläkortet om jag försått det hela rätt?

Fler frågor lär ju dyka upp när jag väl får tid att börja montera.

Bild
* CLK 430 - 99 - SÅLD
* 500 SEC - 88 - SÅLD

350sl.blogspot.com
Somni

UNREAD_POSTav Somni » 2012-12-13, 22.41.57

Lite uppdatering. TPS är på plats. Togs från en gammal saab 9000. Bosch men vilket nummer har jag glömt bort, slutade iaf på 001.

Använde original spjällhus men fick bygga en liten adapterplatta.

Bild

Har även monterat VR-sensor.
Bild

Gav mig även in på att byta kamkedja och skenor. Inga problem alls faktiskt.
Gick från 11 grader efter TDC till 2 grader. Bytte packning till spännaren också samt en av pinnarna som håller skenorna då den omkom när jag tog bort den efter att den suttit på samma ställe i 40 år. Hade nämligen original kedja och skenor :P
Bild

Passade även på att byta oljenipplarna ovanpå kamarna.

Kedjan tog jag från Tyskland, det andra från Mercedes här hemma.

En sak jag undrade när jag monterade VR-sensorn var var originalvarvräknaren får sin signal från?
Normalt sett sitter det ju en givare där jag satte min VR-sensor men det fanns ju ingen sådan på min bil och jag har då inte demonterat den.

Så är det någon som vet det? Vill ju gärna ha en fungerande varvräknare sedan. Alltså en analog och inte bara i datorn =)
* CLK 430 - 99 - SÅLD
* 500 SEC - 88 - SÅLD

350sl.blogspot.com
Somni

Föregående

Återvänd till Något på gång?