av Jerka126 » 2012-07-04, 20.49.18
Hej alla Mercedes vänner,
Inför säsongen 2012 gjorde jag en rejäl genomgång av min 420 SE (W126) och passade också på att förutom byta automatlåde olja även byta oljan i bakaxeln. Jag har nu idag noterat att det har börjat läcka ifrån slutväxeln. Jag trodde först att det var packningen mellan locket och själva huset men det var tyvärr inte så. Det verkar vara en tätning runt drivaxeln på höger sida som släpper någon droppe olja då och då. Oljan som fylldes på är såklart ny och fräsch men också helsyntetisk och då jag misstänker att oljan aldrig tidigare är bytt så är det mitt beslut om att byta ut den befintliga oljan som gjort att det numera läcker. Min fråga är, vad är det för verktyg jag behöver för att öppna påfyllnings pluggen? Den ser ut som en försänkt hylsa, typ sex kantig. Ska jag ha en sexkants bit till ett spärr handtag eller en modell större insex nyckel? Ska prova med en tillsats som heter seal saver som får packboxarna att svälla och att bli mjuka igen. Jobbet gjordes på MB verkstad, därav min dåliga koll på vilka verktyg som behövs.
Mvh J