Alla el-fel man kan ha? MB 500 -04 , 4-matic

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Alla el-fel man kan ha? MB 500 -04 , 4-matic

UNREAD_POSTav ulf stenberg » 2012-06-10, 15.37.40

Hej.

Provar min fråga under ny rubrik, eftersom felet hela tiden växer.

Jag har en MB 500 4_matic kombi -04 med automatisk nivåreglering + exrta höj/sänkbar + 2 lägen comfort. Mitt problem är att bilen ibland sjunker till lägsta läge och en gång har det hänt att den varnat för att vara för låg. Bilen har varit inne på felsök och då konstaterades att höger bakdämpare var trasig. Den är nu bytt med problemet kvarstår. Bilen sjunker. På min MB verkstad MBZ har man felsökt bilen och de kan med datorns hjälp höja bilen till normalnivå, så kompressorn fungerar när den får impuls av datorn. Ibland är bilen låg och ibland är bilen hög,(reser sig själv) utan att man tryckt på några knappar. Ibland lutar bilen lite mer åt vänster (lägre på den sidan) och ibland är bilen låg i framvagnen. Vi har bytt batteriet till minnet, utan något positivt resultat. Jag får felmeddelande på displayen att uppsöka verkstad, men så fort jag trycker på någon menyknapp på ratten så försvinner felmeddelandet och jag kan trycka in knappen för att höja bilen. Då visar displayen "Rising vehicle" och Malfunction indikationen försvinner. Själv har jag en teori att bilbatteriet är dåligt. Jag hade för flera år sedan problem med min stol och att bilen ibland blev mörk (radion slutade fungera, blinkers likaså mm.) och då bytte man batteriet och skylde på förarstolen. Den gången gick det bra.
Hur felet uppstod kan ju vara bra att veta. Det började med att jag i vintras körde in i ett garage från -15C till + 15C. Bilen stod inne max 30 minuter och sedan ut i kylan igen, sedan den dagen har bilen varit trasig.
Under sista veckan har jag fått fler och fler fel på bilen, både när motorn är på eller bara står med tändningen på. Fel är att SRS-lampan lyser, flera felmeddelanden som att oljenivån är för låg, uppsök verkstad med bild på en sedan och ibland på en kombi, ibland fungerar fjärrkontrollen ibland inte. Ibland går blinkersen och ibland inte,samma med vidrutetorkarna, tutan mm. Dock stannar aldrig motorn, utan går och går.

Någon som har en aning om vad det kan vara för fel? Tacksam för all hjälp och ideér. Mvh Ulf S
ulf stenberg

Re: Alla el-fel man kan ha? MB 500 -04 , 4-matic

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-06-10, 18.18.43

Låter som att bilen behöver en uppdatering som enbart en MB verkstad kan göra. För 12 år sedan kostade en Bosch dator för programmeringen 200.000:-, samma som BMW... Den är inte billigare idag.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

Re: Alla el-fel man kan ha? MB 500 -04 , 4-matic

UNREAD_POSTav ulf stenberg » 2012-06-10, 20.03.36

Hej

Tack för ditt tipps. Jag återkommer och berättar hur det går. Mvh Ulf
ulf stenberg

Återvänd till Fri diskussion