Köptips, w123 200d manuell låda eller?

W 123 1976-85

Re: Köptips, w123 200d manuell låda eller?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2012-05-20, 23.52.42

sl500 skrev:bättre 123,a får du nog leta efter den va fan fin.
nypriset var nog ungefär som det begärda.

sj

den är ruskigt fin, har flera gånger övervägt att hämta upp den själv, men känner att det får räcka med gammelbilar nu för ett tag.

den har legat uppe ett bra tag, och dessutom lagts upp på nytt, så det är för intresserad köpare förhoppningsvis inte omöjligt att pruta på det priset, om man gör det smart, gubben vill ju sälja bilen. och har han inte fått sålt på 3 månader så får man ju inse att det är dags att se över prisklassen man lagt den i.

..

ja, för 99% av förarna är det garanterat nyttigt, och vad gäller ABS finns det ingen som kan komma i närheten på fast underlag, i snömodd däremot är låsningsofria ;) bromsar många gånger att föredra.

men jag är vettig nog att anpassa farten efter förhållandena, och sladdar man en hel del genom provokation är man desto mer förbered när det händer oförutsett.

har fullkomlig respekt för er som har bilen som entusiastfordon, jag tycker det är charmigt, och dessutom förvånansvärt funktionellt att ha som bruksbil, och kommer nog hålla det så.
däremot har jag i princip noll respekt för såkallade pilsnerbilar, usch och fy.

offofftopic
230E w123 vad har den för bakaxel original? dök på en där jag tyckte mig läsa 3.58 på klumpen.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav twostroker » 2012-05-22, 06.44.26

swampmonkey skrev:har fullkomlig respekt för er som har bilen som entusiastfordon, jag tycker det är charmigt, och dessutom förvånansvärt funktionellt att ha som bruksbil, och kommer nog hålla det så.
.

+1

Själv tycker jag att jag har löst detta på ett relativt bra sätt, kör en w115 med w124ans 200d och låda, karossen i sig är i ett bra skick plåtmässigt men ruskigt ful i lacken. Men vad spelar det för någon roll? folk blir glada då man möter dom, man kan använda bilen varje dag och inte bara på träffar etc. Och ärligt talat, för en kaross som passerat 100.000 mil för rätt länge sedan, med en motor som slickar på kanten till 69.000 är ju inte utseendet direkt så relevant. :)

kan dock tillägga att jag inte ska fortsätta att köra bilen såhär, skall laga de små rosthålen som sitter i ena framskärmen. Sen blir det någon mera "normal" färgkombination..

Men faktum kvarstår ju. Om du inte är ute efter thermos-stuk, utan snarare kan leva med att hellre rädda en bil från skroten, och kanske uppgradera drivlinan lite. Så vad finns det egentligen för något hinder för att bruksanvända en sådan bil? :roll:
Bild
twostroker

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-05-22, 08.38.18

twostroker skrev:
swampmonkey skrev:har fullkomlig respekt för er som har bilen som entusiastfordon, jag tycker det är charmigt, och dessutom förvånansvärt funktionellt att ha som bruksbil, och kommer nog hålla det så.
.

+1

Själv tycker jag att jag har löst detta på ett relativt bra sätt, kör en w115 med w124ans 200d och låda, karossen i sig är i ett bra skick plåtmässigt men ruskigt ful i lacken. Men vad spelar det för någon roll? folk blir glada då man möter dom, man kan använda bilen varje dag och inte bara på träffar etc. Och ärligt talat, för en kaross som passerat 100.000 mil för rätt länge sedan, med en motor som slickar på kanten till 69.000 är ju inte utseendet direkt så relevant. :)

kan dock tillägga att jag inte ska fortsätta att köra bilen såhär, skall laga de små rosthålen som sitter i ena framskärmen. Sen blir det någon mera "normal" färgkombination..

Men faktum kvarstår ju. Om du inte är ute efter thermos-stuk, utan snarare kan leva med att hellre rädda en bil från skroten, och kanske uppgradera drivlinan lite. Så vad finns det egentligen för något hinder för att bruksanvända en sådan bil? :roll:
Bild

URSÄKTA
det är sånt här utnyttjande och skit som skall bort från vägarna. tur att du inte bor
i ursprungslandet, då hade du inte haft råd att mer än torrköra hemma på gårdsplan

Och det märkliga är du vill utnyttja vägarna men inte vara med och betala för dess underhåll mm.
tycker du det är schysst att vi andra bruksbilsägare ska betala för dig med. sånt finns det även ord för sådana
PARASIT komunister brukar leva med den tron.
här på saltfria gotland har vi sveriges älsta bilpark rullar väldigt många sådana
bruksbilar även tung trafik som snyltar på veteranbilshobbyns förmåner.

vh sylwe
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav twostroker » 2012-05-23, 02.39.08

sl500 skrev:URSÄKTA
det är sånt här utnyttjande och skit som skall bort från vägarna. tur att du inte bor
i ursprungslandet, då hade du inte haft råd att mer än torrköra hemma på gårdsplan

Och det märkliga är du vill utnyttja vägarna men inte vara med och betala för dess underhåll mm.
tycker du det är schysst att vi andra bruksbilsägare ska betala för dig med. sånt finns det även ord för sådana
PARASIT komunister brukar leva med den tron.
här på saltfria gotland har vi sveriges älsta bilpark rullar väldigt många sådana
bruksbilar även tung trafik som snyltar på veteranbilshobbyns förmåner.

vh sylwe

och vart ligger den hära magiska gränsen innan man blir klassad som parasit då?

Min grundtanke är ju inte att komma undan systemet, utan viljan att bruka mina bilar, jag hade möjligheten att använda 124'an innan. Underbar bil, men helt utan känsla.. compakten köpte jag billigt av en vän som tänkte skicka den på kuusakoski, och monterade över drivlinan från 124'an i den. där har vi två bilar som båda var dömda att pressas, som förenas till en, underbar bil som funkar både på crusingar och till stan och handla.

compakten är ju inte min enda bil, men jag väljer den 100% hellre än att sätta mig i w201'an om jag ska någon stans. Att behöva arbeta lite för att ta sig upp i hastighet, och slippa all elektronik tilltalar på ett konstigt oförklarligt sätt.

.....................

men åter till OP, själv hade jag nog valt att satsa på en 240d stjärnkolvare, lagom pigg, pålitlig och dessutom rätt vanlig, så reservdelar osv är ju inte några problem. Angående växellåda är ju automat att föredra alla gånger mot en manuell, sålänge du har rätt utväxlingar. Annars kan det bli jobbigt.

bor du någon stans där det är kallt vintertid och kanske är och krafsar på parasitgränsen, men ändå vill bruka din bil vintertid, hade jag nog valt en manuell låda. pga vissa startsvårigheter när det börjar närma sig 20 - 35 minus.. :lol:
twostroker

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-05-23, 03.47.04

dagen kommer när du får ställa skrotet......... när bl.a miljöpartiet vaknar

Transportstyrelsens illa fungerande hantering av de historiska fordonen vid Ursprungskontrollen, kommande regler vid besiktning på en konkurrensutsatt marknad och den rullande skattebefrielsen var några av de frågor MHRF kunde ta upp under mötet. Riksdagsledamöterna ställde initierade och ibland kritiska frågor till MHRF också: används inte många skattebefriade fordon till brukskörning trots allt?
- Jo, visst finns det sådana fall, men de är trots allt få, i förhållande till de 125 000 skattebefriade personbilar som rullar i Sverige idag. Alla system kan missbrukas och den rullande 30-årsgränsen är inget undantag. 30-årsgränsen har fungerat väl i 15 år nu, och samma farhågor har följt med hela tiden. Då var man orolig för brukskörning med Volvo PV och Amazon, nu är det 140- och 240-serierna som sticker ut. Faktum är dock att det idag finns färre fordon i trafik från senare delen av 1970-talet, än från 1960-talet, berättade MHRF:s generalsekretare Jan Tägt.
Trafikutskottets vice ordförande Jan-Evert Rådhström (m) uttryckte alliansens stöd i utskottet för den kulturhistoriskt viktiga verksamheten och skattebefrielsen. Men den brukskörning som han befarade pågick med fordon kring 30-årsstrecket är oroande och kan komma att väcka ökad opinion för andra lösningar i framtiden, av miljö- och trafiksäkerhetsskäl trodde han också.
- Jag upplever att ledamöterna är intresserade av frågorna och verksamhetens storlek. Ibland till och med förfärade över hur Transportstyrelsens regelverk kan slå mot dem som försöker att renovera eller importera historiska fordon, säger Peter Edqvist efter mötet.

Carl Zeidlitz, kanslisekreterare MHRF

Bild: Trafikutskottets vice ordförande Jan-Evert Rådhström (tv) samtalar med MHRF:s ordförande Peter Edqvist. Foto Jan Tägt.
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav twostroker » 2012-05-23, 04.09.10

sl500 skrev:dagen kommer när du får ställa skrotet......... när bl.a miljöpartiet vaknar

än en gång kanske jag har beskrivit mig oklart, men jag hade gladeligen hellre betalat skatt för att åka w115 än att köra någon annan intetsägande bil som alla andra.

det faktum att bilen är skattebefriad är liksom inte anledningen till varför den används, utan snarare en bonus, om man nu kan säga så..

jag tycker iaf bara att det är kul att man ser någon äldre bil på vägarna.
vad en person sedan betraktar som skrot är långt ifrån relevant i mina ögon, det retar ju alltid någon så att säga. :mrgreen:

sen kan ju miljöpartiet ta och skeppa upp några av sina citybussar hit och se hur bra det fungerar :lol:
twostroker

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-05-23, 08.20.51

Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Stjärnskådarn » 2012-06-05, 19.52.59

Dags för en ny tråd?
Sveriges elakaste Dieselägare.
Skoja bara!
Stjärnskådarn

UNREAD_POSTav kalle59 » 2012-06-05, 20.44.41

Jag är på :mrgreen:
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav rgb » 2012-06-06, 11.00.07

Tack för tips och info.

Jag har en 200 bensinare på spåren nu som gått 30 000 mil, bara haft en ägare och sägs vara pedantskött. Komplett servicebok finns, nu undrar jag lite vad det borde stå i den? Hur många gånger/hur ofta borde bilen varit servad? Är det några delar som borde bytts efter 30 000 mil för att inte riskera att dom går sönder när som helst?

Är det något mer jag borde tänka på att kolla på? Lite rost i skärmkanter är väl okej, är det någonstans det absolut inte borde vara rost?

Ruben
rgb

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2012-06-07, 00.03.42

kolla under mattorna fram och bak,
och som sylwe kommer föreslå ifall jag ger honom möjlighet, häll ut en hink vatten eller två i friskluftsintaget vid huven, och titta om du får några pölar under mattorna. bra grej att göra faktiskt för rostiga golv blir en del svetsande.

bilarna är behandlade med någon seg plast undertil, som döljer rosthål effektivt, så titta och känn gärna på balkar undertill, en fin yta kan vara totalt sönderrostad innanför.

öppna påfyllningslocket på ventilkåpan, allt för mycket ska det helst inte ventilera.
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav rgb » 2012-06-07, 10.18.52

swampmonkey: Tack för info, kolla under mattorna har jag förstått är A och O vi w123-köp. Var och kollade på en häromveckan som var dyblöt på golvet i baksätet och genomfuktig fram. Ägaren trodde att han kanske missat veva upp rutan ordentligt när han spolade av bilen innan jag kom och kollade.

Jag har väldigt lite mek-erfarenhet, hur hittar jag ventilkåpan och avgör om den ventilerar för mycket?

Hur mycket ska jag bry mig om service-boken och vad ska jag titta efter i den?
rgb

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2012-06-07, 15.53.29

Hmm, Har du väldigt lite mekvana/bilvana så rekommenderar jag nog att du lurar med en bekant vid köpet, vet man ungefär vad man ska kolla efter så hittar man mer fel.

Hade han missat veva upp rutorna så hade även stolar varit blöta?

Ventilkåpan menar jag den stora kåpa överst på motorn, där man fyller på olja, är det tillräckligt flås för att kasta av locket efter att du lossat det är det ett dåligt betyg, småhoppa kan det göra, men mycket värre ska det inte vara helst.
Kollas efter varmkörning...

Få upp bilen i lite fart och känn att inget skakar sönder, bromsa lite hårdare och känn så bromsarna tar jämt, (gör de inte det vrider bil/ratt på sig, och vid skeva skivor är bromskraften ojämn, lite som abs om du vet vad jag menar.

Kolla att all el är hel, vindrutetork/fläkt/ljus mm.

Kolla även efter färgskiftningar i lacken, framförallt om det är lite ojämnt/andra vinklar, risk att det är fullagat, plastingpadding gör det snyggt ett tag, men drar vid lackskada/hål åt sig fukt, och du får göra om det.

Vad gäller servicebok är det jag tittat efter om kamkedjan är bytt, och hur frekvent oljebytena är gjorda,
Utöver det är det mest spindelled/bromsbelägg och eventuellt någon bromsskiva som kan tänkas ha bytts,
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav rgb » 2012-06-08, 07.29.32

Tack för bra handfasta tips!

Tyvärr är bilen nästan 50 mil bort, så jag får svårt att lura med någon bilkunnig bekant. Men jag tänker att det jag inte har i bilkunskaper får jag ta igen i pengar i värsta fall.

Jag är tacksam att ni tar er tid att förklara grundgrejer för en okunnig (förhoppningsvis) blivande bilägare. Har jag otur med inköpet så återkommer jag säkert med oändligt antal fler frågor.
rgb

UNREAD_POSTav rgb » 2012-06-11, 00.17.52

I fredags fick jag äntligen nytta av era tips när jag mötte upp med den enda ägaren till en 200 bensinare från 85. Den verkar vara i fint skick förutom lite rost i skärmkanterna, men det ska snart åtgärdas. Har kört ca 100 mil sedan i fredags och det är minst lika underbart som jag anade.

Bild
rgb

FöregåendeNästa

Återvänd till W 123