Jag söker råd från er som har erfarenhet av både bilar och just W 124.
Jag har bestämt mig för att det är dags för en bil och som med annat så letar jag då efter kvalitet, en bil kan hålla länge om man tar väl hand den. Det ska vara en kombi, vara bekväm/tyst att köra längre sträckor och vara säker. Jag har inget behov av att leka med bilen.
Efter att ha sökt runt så verkar det som att W 124 skulle passa mig, men har lite funderingar.
Jag har aldrig ägt en bil innan så jag har inte heller behövt meka med bilar. Jag är dock intresserad av att lära mig mer om bilar och hur jag tar hand om den på bästa sätt. Kan detta vara en bra bil att börja med för detta om jag har hittar en bra manual att lära från? Är reservdelar dyra?
Låg fast kostnad är viktigt för mig då jag inte vill använda bilen i för stor utsträckning för att det finns bra kollektivtrafik (i Göteborg). Jag vet inte hur billig försäkring man kan få men jag räknar lite grovt på 6000 kr / år för försäkring och skatt (för en bensin-motor). Hur mycket kan vara vettigt att räkna med för service- och oförutsedda kostnader på ett år? Här känns det som det kan skilja mycket i kostnad då en mer erfaren och händig person fixar och förebygger mer fel än en nybörjare (jag).
Så för att sammanfatta lite. Kan en W 124 vara en bra och billig förstabil för någon som inte har någon direkt erfarenhet av bilägande men som i.s.f. kommer gå in för att ta bra hand om den och lära sig meka själv?
Tack för ett bra och informativt forum förresten
Mvh,
Tomas