200d till 240d är en del skillnad i motorstyrka, men framförallt vinner du en del i utväxling från fabrik, behagligare gång, mindre varv och samma förbrukning i slutändan.
och själv hade jag nog undvikit automat, lite mer förbrukning och känns även slöare.
en diesel som inte är frisk i motorn är ett dåligt val om den ska användas på vintern, under 15 minus kan det bli svårstartat, men sommartid finns inte den nackdelen heller.
men något du ska kolla efter, som gäller oavsett bränsletyp är vevhusventilationen efter varmkörning, och rost under golvmattorna.
det är dieselknack och lägre förbrukning vs mjukgång och bättre prestanda hos bensinarna, men på dig låter det ju inte som vi jagar prestanda. gå med dieseln!
http://www.blocket.se/jonkoping/MB_240d ... ?ca=15&w=3har 62hästars 240d motorn, och ser ut att vara i riktigt fint skick, legat ute ett bra tag, så viss prutmån har du säkert.
offtopic:
Vad gäller skatt är jag själv inte jätteförtjust att betala onödiga pengar.
skatt betalar jag ändå bra på från lönechecken, och man kan ju tycka att en bil efter 30år har betalat sin beskärda del till staten, något ska man ju ha för att man vårdar och använder en raritet med.
tycker det är riktigt trevligt att åka skattebefriat och dessutom snålt, 0.67 blandad körning med en hel del statskörning, 0.6 vid längre resor.
Sylwe förespråkar ju emellanåt att klenoderna ska användas inte förvaras, och jag kan inte annat än hålla med. skattesmitare i all ära, jag blir glad i själen av att se en riktig bil användas.
även om det har att göra om en Citroen 2cv, en välvårdad Volvo 140a, eller en mullrande amerikansk V8a. det är historia.
ESP och ABS i all ära, med risk för att göra någon/några herrar upprörda men det är för dom som inte kan köra, eller planera sin körning ordentligt.
En kompakt, w123 och w124a är välbalanserade bilar även utan nymodernigheter, delad bakaxel räcker långt, mer än vad volvo 740/960 har.
På översnöade isiga vägar är man knappast långsammast, och sladdar är knappast farliga, eller ens omöjliga att kontrollera, att köra om dessa nymoderna asiater med förare i vildaste panik blir lite av en sport, ordentliga däck, dubbat och kännedom om vad bilen kan och inte kan kommer man långt på.