J B skrev:Nu har säsongen börjat. Ett otyg att få bort. Någon som har ett bra tips? Tänkte på MickeR320 från Bilgruppen I Lund, forumets rekond-expert! vänligen/JB
God kväll allihopa,
Den här tråden har jag missat helt tyvärr. Detta är ju tyvärr ett ständigt återkommande problem som uppstår när den underbara värmen kommer.
Det jag vill börja med att säga är att det viktigaste är att ju längre man låter insekter sitta desto mer så fräter proteinet in i lacken och det blir bara svårare och svårare att få bort dem. Har ni mycket insekter på fronten och inte har tid att tvätta bilen på någon vecka eller så försök åtminstonde att undvika att stå med fronten i solen. Solen gör att de äter sig in mer och mer i klarlacken.
Som alla vet så finns det en uppsjö med olika leverantörer av medel för detta och de flesta gör säkert ett bra jobb men LÄS instruktionerna innan använding. De flesta medel är ganska potenta medel som tyvärr kan göra en hel del åverkan på listerna som kan vara oåterkalliga. Vidare bör man som med alla typer av avfettningar se till att lack, lister osv. inte precis har stått i solen och blivit varma innan man applicerar medlet. Detta är mycket vanligt fel många gör som kan skada många delar av bilens exteriör. Skölj av bilen med lite vatten och beroende på vilket medel man använder så lägger man på medlet antingen direkt efter eller så väntar man tills bilen precis har börjat torka men inte blivit riktigt varm än. TÄNK PÅ att INTE torka bilen med ett skinn eller en trasa efter bilen bara har blivit avspolad eftersom det med all säkerhet sitter smuts och grus kvar som kommer att repa bilen när ni torkar. Även om ni inte ser det direkt med blotta ögat så finns det med all säkerhet där och skadar lacken vilket ni kanske inte kommer att se just för tillfället i soljuset men det kommer att synas när ljussättningen är rätt tro mig.
Gällande rekomendationer av medel för insektsbortagning så är det svårt att säga vilka som är bra eller dålig utan jag kan bara tala om de medel jag har haft erfarenhet av. Jag använder mig såklart av våra egna produkter men för de flesta så är väl bensinmacken det ställe som man köper medel på. Det enda sådant medel jag har någon erfarenhet av är ok insektsbort men det var ca 7-8 år sedan och om det fortfarande är samma innehåll idag vet jag tyvärr inte men medlet var bra på den tiden i alla fall.
Jag hoppas det här var till hjälp.
Mvh/
Micke