av Jörgen » 2012-04-29, 10.40.51
Hej Johan
Det är rent ut sagt skit när man har sådant fel, vilket är svårt att hitta. Det första jag tycker du gör, är att kolla med startgas när motorn går ojämnt. Jag har haft sådant fel för många år sedan och detta hände då och då (det var en felmonterat grenrörspackning).
Jag har själv en sådan motor (M 113) som du och som Kölis säjer kan det vara en insprutningsventil som ställer till det. Jag har inte Ohmvärdet på ventilens spole, men det kan du lätt mäta upp själv.
Stäng av motorn och dra av hattarna på alla insprutningsventiler och mäta motståndet på alla, som skall vara lika. Om en ventil har avbrott, - ja då har du felet. En annan felorsak som kan ge detta fenomen är en läckande insprutningsventil. Detta märks inte alltid i motorns uppvärmningsfas, då alla ventiler ger tillsatsbränsle tills motorn har uppnått ca. 60 Grad.
Då måste du ta bort fördelningsröret med alla ventiler och testa sprutbilden med tryck på systemet, MEN du skall inte testa med 12 Volt, då ventilerna endast arbetar med ca. 3,2 Volt.
Det kanske är bäst att ta fördelningsröret med till ett BOSCH serviceställe. Dom har för det mesta kunnig personal för detta.
Du är kanske inte så mycket hjälpt med det jag har skrivit men det kanske har gett ett par tipps till felsökningen.
Får vi höra sedan hur det gick och Good Luck
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.