In order to login you must be registered. Please be aware that to use most of the functions of this site you will need to register your details. The board administrator may also grant additional permissions to registered users. Please ensure you read any forum rules as you navigate around the board.
För att logga in så måste du vara registrerad. Registreringen tar bara någon minut men ger dig nya och utökade funktioner och möjligheter. Forumadministratören kan också ge extra behörigheter till registrerade användare. Försäkra dig om att du har läst och accepterat våra användarvillkor och vår integritetspolicy innan du registrerar dig. Försäkra dig om att du läst eventuella forumregler innan du skriver något.
Klockan går ju inte och så får det inte vara. Är det någon som har erfarenhet av att fixa igång havererade sådana. Eftersom jag har en 72:a så är det ett qvartsur antar jag. Hittade den här länken på nätet; http://boostnbenz.1baddsm.com/DIY/easley/clock.htm Där menar man att det "bara" är att byta ut två små elektrolytkondensatorer, men misstänker att det kan vara senare versioner av clockor. Hur gör ni när klockan stannat?
Jaha du, ja klockan måste man ju ha att fungera, en gång har jag råkat ut för det och då sa man mig att jag skulle öppna uret för därinne finns en lödning som brukar släppa med åren så mitt tips är...kolla det Mvh Kalle
Medlem 2077
Mercedes Benz 240 D 3.0 1975 Audi 100 2.3 Quattro 1991
Hej Evert Jo, det brukar vara två små elektrolytkondensatorer. Jag hade just min till rep. hos en kompis, men han sitter i tyskland och då är frakten dyrare än rep. Min gick år skogen efter 24 år, men jag hade en i reserv, - så det var ingen brådska. Det finns en del oldtimerinstrument-rep. på nätet. Kolla där, eller kanske en radio-TV-gubbe.
Jörgen Eriksen (1227) Teknikreferent i Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club Deutschland e.V.
Nu tickar min VDO Kienzle klocka igen. Man skulle kunna säga att den går som en klocka faktiskt. Ett härligt tickande och det regelbundet åtekommande klickandet då verket dras upp. Det var säkringslödningen som gått och sedan hade den beckat igen litet i själva mekanismen. För den som har problem med klockan kan jag rekommedera råden som ges på denna sida: http://www.aircooledtech.com/vdo_repair/
Finns en artikel om dessa klockor och vården av dem i "Mercedes Benz Classic" nr: 01 2012, s 85-87. Titeln är "Old timers". Eftersom man själv känner sig som en sådan känns det extra bra att man vårdar sig om dessa instrument med kvalitet trots akningsvärd ålder. Jag tycker det var kul att man gav plats åt en sådan artikel i den tidningen. Nu känns det som om man gjort en kulturgärning när man fick igång det lilla underverket.
Hej Evert Det var roligt att du fick igång din klocka igen och samtidigt gav ett avslut på ämnet. Har man en klocka skall den också fungera, - det är speciellt viktigt i en Mercedes-Benz och det får mig att tänka på en rolig klockhistoria från 60-talet. Jag var just blivit en stolt ägare till en helt ny Amazon och den hade ju som bekant ingen klocka. Då en dag kom det sådan en kaxig MB-ägare och tittade in i bilen med bemärkningen: "Va ? Det finns ju inte ens en klocka i den". Jag var ung och snabb i repliken och svarade promt: "Klocka ? Vad skall jag med den till. Tiden springar aldrig från en Volvo". Gubben vände på klacken och gick och jag mysade, - i avsaknad av klockan.
Jörgen Eriksen (1227) Teknikreferent i Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club Deutschland e.V.