av Jörgen » 2012-01-12, 16.19.52
Hej Mattias
Det jag skriver här nedan vill du helst inte läsa, men när du frågar här i forumet utgår jag ifrån att du ändå gärna vill ha ett svar.
Varför vill du ha en 560 SL ? Varför skall den vara från USA ? Är svaret att du vill ha den största voluminösa maskin som fanns, kan jag säja att 560 SL även fanns i Japan och Australien.
Man köper aldrig en SL obesedd, och då spelar det ingen roll vem som säljer och från vilket land, - i så fall är risken stor att man går på en nit, - ja rent av säkert. Jag har för en tid sedan haft kontakt med ett par clubvänner i Tyskland och Schweiz som kan detta här med 560 SL-US import.
Alltså: Vid köp från USA skall man alltid titta på bilen på plats. Fina fotos i Annonser bevisar för det mesta inte bilens verkliga tillstånd. Die Amis är experter på att mopsa upp bilar, d.v.s. dåligt reparerade skador, billiga konstläderimitationer och oftast billiga försäljningslackeringar. Amerikanerna (Amis) är inte heller så noga med service/inspektioner. Jag kan fortsätta med negativa argumentationer. Det enda positiva är att dom fina modellerna behåller amerikanerna själva. Har man tur att hitta en verklig rostfri bil med kontrollerbar historik, och ett miltal på under 10.000, får man vara beredd att betala 20 T-US$ ja t.o.m. 25 T-US$. Här tillkommer transport inkl. trsp.-försäkring, Tull m.m.
Nu kommer säkert en del som säjer ”Ja, - men bilar från Kalifornien har inte rost.”
Nä men det flyttas en del bilar från Öst- till Västamerika, för försäljning till Europa.
Dessutom skall du bestämma dig för vilken 560 SL du vill ha. Skall det vara en bil i federal-utförande eller i California-utförande. Det är nämligen skillnad på avgasreningen och el-utrustningen. Du skall nu inte räkna med att då köpa en 560 SL i Tyskland, då dom alla är importerad från US ell. J. ell. AUS. Det är endast 2 bilar som har stannat i Europa från början. Det är det samma med 500 SL. Det finns inge 500 SL i US, då denna bil inte exporterades dit. Det var därför man expoterade 560 SL till USA.
Skulle jag råda, skulle jag leta rätt på en fin 500 SL i Sverige (dom finns) från 86 till 89. Man kan även hitta en fin 500 SL i Tyskland, men då gäller det att kolla verkligheten, här ”skruvas” det också väldigt flitigt, även om det ej är tillåtit
Ja, Mattias, nu har jag säkert förstörd din dag i dag, men jag ville endast i god mening bevara dig för ett stort och dyrt misstag. Tag god tid på dig med att leta efter just din drömbil. Att köpa SL billigt blir dubbelt så dyrt. Reservdelarna till 107-modellen stigar ca. 2 ggr./år.
Lycka till.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.