Överväger USA-import av 560SL

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Överväger USA-import av 560SL

UNREAD_POSTav mattbj » 2012-01-12, 10.41.14

Hej,

Jag är en före detta SLC-ägare som efter några år har insett att det trots allt är svårt att leva utan en 107-bil.

I samband med att jag tittat rund bland objekt, främst cabbar, har jag fastnat lite för alternativet att importera en 560SL från USA, troligen genom att ropa in någon bil osedd på E-bay och sedan låta ett fraktbolag, exempelvis Nordtrafik, ombesörja transport till Göteborg.

Jag är därför nyfiken på erfarenheter från andra som genomfört något liknande. Det jag främst tänker på är pålitligheten hos säljare, d.v.s. kan man lita på beskrivningarna och bilderna - eller är det någon som har blivit rejält besviken när bilen kommit hem med omfattande och oväntade reparationer som följd? Att objektet är något sämre än beskrivet är förtås något som man alltid bör ta höjd för när man köper osett, så jag tänker här snarast på fall där det varit rejält sämre.

/Mattias
mattbj
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-10-21, 10.39.28

Re: Överväger USA-import av 560SL

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-01-12, 16.19.52

Hej Mattias

Det jag skriver här nedan vill du helst inte läsa, men när du frågar här i forumet utgår jag ifrån att du ändå gärna vill ha ett svar.
Varför vill du ha en 560 SL ? Varför skall den vara från USA ? Är svaret att du vill ha den största voluminösa maskin som fanns, kan jag säja att 560 SL även fanns i Japan och Australien.
Man köper aldrig en SL obesedd, och då spelar det ingen roll vem som säljer och från vilket land, - i så fall är risken stor att man går på en nit, - ja rent av säkert. Jag har för en tid sedan haft kontakt med ett par clubvänner i Tyskland och Schweiz som kan detta här med 560 SL-US import.
Alltså: Vid köp från USA skall man alltid titta på bilen på plats. Fina fotos i Annonser bevisar för det mesta inte bilens verkliga tillstånd. Die Amis är experter på att mopsa upp bilar, d.v.s. dåligt reparerade skador, billiga konstläderimitationer och oftast billiga försäljningslackeringar. Amerikanerna (Amis) är inte heller så noga med service/inspektioner. Jag kan fortsätta med negativa argumentationer. Det enda positiva är att dom fina modellerna behåller amerikanerna själva. Har man tur att hitta en verklig rostfri bil med kontrollerbar historik, och ett miltal på under 10.000, får man vara beredd att betala 20 T-US$ ja t.o.m. 25 T-US$. Här tillkommer transport inkl. trsp.-försäkring, Tull m.m.
Nu kommer säkert en del som säjer ”Ja, - men bilar från Kalifornien har inte rost.”
Nä men det flyttas en del bilar från Öst- till Västamerika, för försäljning till Europa.
Dessutom skall du bestämma dig för vilken 560 SL du vill ha. Skall det vara en bil i federal-utförande eller i California-utförande. Det är nämligen skillnad på avgasreningen och el-utrustningen. Du skall nu inte räkna med att då köpa en 560 SL i Tyskland, då dom alla är importerad från US ell. J. ell. AUS. Det är endast 2 bilar som har stannat i Europa från början. Det är det samma med 500 SL. Det finns inge 500 SL i US, då denna bil inte exporterades dit. Det var därför man expoterade 560 SL till USA.
Skulle jag råda, skulle jag leta rätt på en fin 500 SL i Sverige (dom finns) från 86 till 89. Man kan även hitta en fin 500 SL i Tyskland, men då gäller det att kolla verkligheten, här ”skruvas” det också väldigt flitigt, även om det ej är tillåtit
Ja, Mattias, nu har jag säkert förstörd din dag i dag, men jag ville endast i god mening bevara dig för ett stort och dyrt misstag. Tag god tid på dig med att leta efter just din drömbil. Att köpa SL billigt blir dubbelt så dyrt. Reservdelarna till 107-modellen stigar ca. 2 ggr./år.
Lycka till.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Överväger USA-import av 560SL

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-01-12, 17.02.18

Jörgen! Det där svaret är så bra det kan bli! Jag skulle skrivit samma sak om någon hade haft tankar på att importera en gammal Corvette från USA. De är väldigt bra "ower there" på att göra bilar snygga för ögat men skit att köra, gissa var uttrycket "Trailer Queen" kommer ifrån... Jag har sett och fixat till ett antal Corvetter som har varit prisvinnare i USA som folk har köpt dyrt och blivit grundlurade. Jag tror inte det är någon skillnad på en Corvette och en MB SL, det är samma tänk där borta när man "renoverar" oavsett bilmärke. Vad säger man om en helrenoverad Corvette Fuel Injection 1958 som har vunnit allt på utställningar. Kunden köpte den och tog hit den till Sverige och fick nedslag på bakbromsarna vid reg bes. Det visade sig att istället för att byta de läckande packboxarna på drivaxlarna så hade man tryckt in trasor istället, den skulle ju i alla fal bara köras upp och ner på en släpvagn.. Gissa hur resten var, framförallt Rochester insprutningen.. Jag fick till bilen till slut och den finns faktiskt kvar i Sverige.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Överväger USA-import av 560SL

UNREAD_POSTav mattbj » 2012-01-12, 18.23.31

Stort tack för de utförliga svaren!

Nej det var ju inga positiva besked. Samtidigt är det förstås så att jag frågar här, just för att jag vill vara informerad innan jag går till handling, därför är jag väldigt tacksam över denna hjälp.

Anledningen att jag fastnat lite för 560 från USA är för att jag vill ha en ganska sen bil (för att få högre driftsäkerhet, airbag etc.) och att priserna därför verkar fördelaktiga, då det ser ut som att man skulle kunna ha en sådan bil hemma från 90-100k. Sena 107-SL i EU-utförande kostar väl kring 150-250?

Under min period som SLC-ägare köpte jag Günter Engelens mästerverk om 107-serien så jag har ganska bra koll på vilka varianter som finns. Får dock erkänna att jag inte hade någon aning om att det finns lokala variationer på 560-modellen.

Tanken är att emellanåt kunna bruksköra så det gör inget om skicket är lite patinerat. Dock skall förstås mekaniken och bilen i övrigt i grunden vara ok. Mot bakgrund av hur ni beskriver att amerikanerna ofta renoverar och underhåller sina bilar (i motsats till tyskarna, som jag har väldigt goda erfarenheter av, där man generellt sett vårdar sina bilar väl) inser jag att riskerna med osedd import därifrån är alldeles för stora.
mattbj
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-10-21, 10.39.28

Re: Överväger USA-import av 560SL

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-01-12, 19.33.00

Hej Mattias
Det som "Kölis" skrev om Corvetten´s trasor i packboxen får mig att tänka på tricket som jag hörde om på slutet av 50-talet. En tvivelaktig handlare skulle sälja en bil med "sjungande" bakväxel. Vad gör man? Jo, man fyllar i lite tjock olja, blandat med fin sågspån. Det fungerade hyggligt en tid, då inte bilarna, på den tiden, framfördes med så hög hastighet. Det är just sådant vi vill skydda dig emot.
När du nu har läst Günther Engelens bok om SL/SLC, är du ju rätt bra insatt i modellen. Då skall jag här bjuda på en länk, som vi nu tillhandahåller gratis på nätet "Kaufberatung" för 107 SL/SLC. Håll tillgodo. Du skall dog veta att all mätarjustering i Tyskland är förbjudna sedan några år tillbaka. Därför har alla "justerföretag" flyttat sin verksamhet till Holland, varifrån dom bedrivar sin verksamhet med god vinst. Därför är det viktigt att ha god koll innan köp. Vid köp från Tyskland är det viktigt att skriva in i kontraktet att kilometerståndet är "Originalkilometer" samt att bilen är "Unfallfrei". Köper du bilen av en handlare i Tyskland, har du alltid 1 års garanti.
Här kommer Köpråden:
http://107sl-club.mercedes-benz-clubs.c ... 243/de/001
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Överväger USA-import av 560SL

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-01-13, 09.13.28

Vad gälller skruvade mätare.. Jag jobbade ett tag som verkstadschef på BMW verkstad. Vi fick in många importbilar som kunderna ville ha genomgångna så att allt var sjysst. Tyskarna har en bra förmåga på serviceställena att sätta små papperslappar med ståltråd där det står datum och mätarställning vid oljebytet tex på. Jag kommer så väl ihåg en 540i touring som en kund hade köpt i Tyskland och tagit hit, den hade enbart gått 80000 km. DEn var utrustad med Recarostolar och alla bekvämligheter som fanns att erbjuda. En som köper en sådan bil ny är ju en som "bor" i bilen typ handelsresande. När vi hade bilen uppe på lyften så hittade vi en lapp på bakaxeln där det stog ölwechsel 280000 km. Kunden blev av förklarliga skäl inte glad..

Slutsumman av det hela: Titta under bilarna och kolla efter papperslappar, det finns i princip alltid om de kommer från Tyskland.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Överväger USA-import av 560SL

UNREAD_POSTav mattbj » 2012-01-13, 10.15.26

Tack för ytterligare bra tips!

Väldigt bra köpguide i länken. Jag har tidigare varit inne på den tyska 107-klubbens hemsida, men då uppenbarligen missat köpguidesektionen, verkligen värdefull!

Med tanke på de stora prisskillnaderna har jag inte helt ratat USA-alternativet, men det får i så fall bli genom att kolla bilar på plats, kanske genom att kombinera med en semesterresa el liknande.

Hälsningar,

Mattias
mattbj
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-10-21, 10.39.28

Re: Överväger USA-import av 560SL

UNREAD_POSTav J B » 2012-01-14, 15.05.02

Hej Mattias

På tyska TV-kanalen Kabel Eins (Astra-satelliten) sänder idag kl 17.00 bilprogrammet Abenteuer Auto ett inslag om import av en Mercedes SL från 1984. Fynd eller flopp. Tänkte det kunde vara intressant för dig!

mvh/JB
J B
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: Överväger USA-import av 560SL

UNREAD_POSTav mattbj » 2012-01-16, 10.48.26

Tack för tipset av programmet! Jag såg det först nu, vilket dock inte gjorde något i praktiken då jag inte har tillgång till Astra-satellitens kanaler.

Kan i sammanhanget passa på och tipsa om ett annat program kring 107-modellen som jag sett tidigare, nämligen ett avsnitt ur Wheeler dealers: http://www.youtube.com/watch?v=BqthKOOyxNQ
mattbj
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-10-21, 10.39.28

Re: Överväger USA-import av 560SL

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-01-16, 12.21.30

Hej Mattias
Jag har sett detta clip med den bruna SL tidigare och det är just sådana "snackepeller" och bilar vi vill skona dig för. Båda framskärm- och bromsreparationerna var rena amatörarbeten, direkt avsedd för vidareförsäljning, så snabbt som möjligt. Hade man tittat upp under lykthuset på framskärmen, hade du med garanti hittat en näve jord som har liggat där i minst 10 år. Det var därför skärmen så ut som den gjorde, på ovansidan. Dessa årsmodeller hade ett sämre rostskydd.
Skall du har ett bra rostskydd, skall det vara bilar efter september 85. Dom har även plastinnerskärmar.
Som sagt, ta god tid på dig när du skall köpa R 107.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Överväger USA-import av 560SL

UNREAD_POSTav mattbj » 2012-01-16, 17.36.51

Hej,

Jo det är de senare årsmodellerna som främst är intressanta för min del, 86-89 ungefär.

Minns problematiken med rost kring strålkastarna från del SLC jag tidigare ägt, vill minnas att jag fick byta någon ny plåtdetalj till den som satt i anslutning (underkant?) till strålkastarna. Delvis orsakat av dålig dränering tror jag.

Generellt sett verkar ju dock cabbarna ha klarat sig bättre än coupeerna, på grund av mindre körning i salt och annat skräp.

Någon här som har en 560 och i så fall en uppfattning om var de är mest känsliga för rost?

Hälsningar,

Mattias
mattbj
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-10-21, 10.39.28

Re: Överväger USA-import av 560SL

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-01-16, 17.41.54

Nu är jag ingen specialist på just den bilen men man kan generellt säga att bilar med cab är mindre rostiga, framförallt importbilar från varmare/fuktigare breddgrader. Coupé bilarna och även sedaner har i regel AC vilket gör att det blir kondens inne i karosseriet och rost som följd av det. Nu rostar väl inte framskärmarna av det men allt efter torpedväggen gör det.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Överväger USA-import av 560SL

UNREAD_POSTav Pex » 2012-01-16, 20.05.46

Kolla vad jag hittade på min "rostfria" bil...rosten gömde sig under den hårda plast-underredsmassan som sprutats på från fabriken...
http://mb280sl.blogspot.com/2011_03_01_archive.html
mvh. Peter
Kolla gärna min blog som handlar om allt jag gör med min 280SL-85
http://mb280sl.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Pex
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2010-06-19, 14.43.20
Ort: åhus Skåne

Re: Överväger USA-import av 560SL

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-01-16, 20.36.40

Har kollat din sida nu Pex. Kul att se allt det jobb du har lagt ned på bilen och dessutom själv. Minst lika roligt att se din svärfars Excalibur, en av de första tydligen. Var det Studebaker eller Ford motor i dom? Jag har mekat en hel del med Excalibur då de som kom efter de "tidiga" var byggda på Chevrolet Corvette chassin, förutom själva ramen men resten av det hela. En kul bil att se på men vilket "jävla piss" att köra och åka i. Där hade man verkligen lyckats få fram och mångdubbla Corvettens alla nackdelar.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Överväger USA-import av 560SL

UNREAD_POSTav mattbj » 2012-01-17, 16.53.55

Tack för tipsen, inte minst bloggen som var väldigt givande!

Helt klart är det så att rost och vanvård av tidigare ägare är de två saker jag främst fruktar! Modellen känns otroligt solid i grundkonstruktionen, lågt effektuttag ur motorn, generellt sett väldimensionerade komponenter o.s.v. så största hotet är nog slarviga f.d. ägare.

Hälsningar,

Mattias
mattbj
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2011-10-21, 10.39.28


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster