av nicolito » 2012-08-02, 10.54.38
Hej på er,
Har en 190 och har precis bytt olja i diffen till en castrol axle epx 80w-90. Den känns genast mycket bättre. Jag vet inte hur långt den gått tidigare då jag just köpt den (32000 mil på mätaren), men oljan jag tappade ut var riktigt svart och inne i diffen är det riktigt svart. När jag köpte oljan på /eck%¤en lurade de på mig en syntrax 75w-140 olja. Men jag fick kalla fötter då den dels är syntet, har mycket högre viskositetsindex samt är dubbelt så dyr som tidigare nämnda olja. Jag vågade helt enkelt inte hälla in denna fina olja ifall diffen är helt full med skit sen tidigare + att jag inte är säker på att det gynnar varken bensinförbrukningen eller körupplevelsen med en tjockare olja.
Är det någon som har erfarenhet av en helsyntet 75w-140 (LS-olja) i diffen på en 190 (ej LS).
Nu har jag fått en helknäpp idé att byta olja efter vintern efter att först hällt i lite wynns oil system cleaner innan bytet. Har någon testat en sån galenskap förrut? Vore trevligt att ha en ren diff innan man häller i en syntetolja.
Alla tankar och erfarenhet är välkomna, men "jag tror att" behövs inte.
Trevlig sommar!
P.S. Varför finns ingen sökfunktion på detta forum???