Nivåreglering

CL500, CL55 AMG, CL 600, CL63 AMG, CL65 AMG

Nivåreglering

UNREAD_POSTav SL 500 » 2023-01-04, 00.43.23

Hej här en CL500 fått problem med nivå på bilen när jag körde en längre tur larmade nivån och bilen sjönk ner, det hade läckt ut olja vid plastanken för hydraoljan jag vet inte vad som har läckt.
SL 500
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2011-07-25, 21.58.06

Re: Nivåreglering

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-01-08, 21.40.23

Vet inte hur det ser ut på din bil men du har förmodligen en slang från reservoaren till hydraulpumpen, den slangen kan få sprickor och börja läcka ut oljan.

I övrigt är det väl bara stålrör på trycksidan och i returledningen, om de läcker så har de rostat sönder.

Hydraulpumpen kan i teorin bli dålig och börja läcka men det verkar osannolikt med en plötslig läcka där.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Nivåreglering

UNREAD_POSTav Uky » 2023-01-12, 19.17.16

Kompletterar Amelias svar: Hur det ser ut på "216" vet jag inte men "215" har en dubbelpump där Mercedes kombinerat styrservofunktionen med ABC-systemet. Det är viktigt att man byter ABC-oljan med hyfsat jämna intervall. Den skall vara ljust grön och genomskinlig. Är den grådaskig och stinker är det dags för länge sedan. Det trista är att byte finns inte föreskrivet i serviceinstruktionen vilket man alltså som entusiast och "curator" för dessa vackra bilar måste tänka på själv. Ett pumpras är mycket dyrt eftersom metallflisor från pumpen kan åka med ut i ABC-rören.

Vad man också måste göra är att lyssna noga på systemet när bilen gått > 10.000 mil. Undertill sitter en membrandosa som är en tryckutjämnare. Den slits ut med åren och milen. Om man hör ett morrande ljud med växellådan i friläge där ljudet försvinner över ~1800 RPM är pulsationsdämparen slut. Inte svår att byta (men kladdigt!)

Vänliga Hälsningar.
C238 AMG
Uky
 
Inlägg: 103
Blev medlem: 2016-05-05, 21.20.10
Ort: Onsala


Återvänd till C215 / C216

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron