Motorn bara slutade att gå... - bränslepumpreläet.

W 124 E-Klass 1986-1995

Motorn bara slutade att gå... - bränslepumpreläet.

UNREAD_POSTav Albireo » 2020-08-12, 21.54.26

Hej!
Så var det ett nytt fenomen. Körde kanske i 100km/h och helt plötsligt dog motorn.
MERCEDES-BENZ 200E 1991 (Motorkod M102.963)

Problembeskrivning
Gjorde en del felsökning och kom fram till att bränslepumpen inte fungerade.
Åkte (med annan bil :( ) till Biltema som bara fanns 5km bort, och köpte en bränslepump.
Denna såg väldigt likt originalet. BRÄNSLEPUMP Art. 52-250 samt Monteringskit för bränslepump Art. 52-251).
Det första jag inte kunde kolla, var vilken riktning som bränslepumpen pumpade (men det skulle vara samma som på bilen - Enligt Biltema)

Åkte tillbaka och bytte - nästan...
Hade lite problem att få tätt mellan pump och inlopp - vid den grova slanganslutningen (hade inte så stora nycklar med mig)..
Det andra problemet var att på originalpumpen var det (+ = M4) och (- = M5) men på Biltemapumpen var det (+ = M5) och (- = M6)

Innan jag började byta ringkabelskor, för att passa Biltema pumpen - testade jag om den skulle starta... (men pumpen startade ändå inte). Så det fick bli bogsering...

Väl hemma igen
Först testades original bränslepumpen (i det fria) och den verkade fungera utan problem, så den återmonterades.
Efter en del googlande, visade det sig att bränslepumpreläet kunde ha pajat. Genom att kortsluta 87 och 30 på reläsockeln startade bilen som vanligt.

Öppnade bränslepumpreläet och såg en lödning som inte såg bra ut. (såg även lite bränt ut) Men trots att lödningen förbättrades ville inte reläet fungera som tänkt.

Lösning sökes.
För att slippa "bygla på" och "bygla ur" började jag att söka ett liknande relä.
Detta bränslepump relä har 9-poler med följande beteckningar
  • 31
  • 15
  • 87
  • 87H
  • 50
  • TD
  • 30
  • 87V
  • TF

Tyvärr är beteckningen på reläet borta.
När jag söker hos t.ex. AutoDoc, får jag en träff på ett relä med 10-poler
(Där finns även kontakten 87k med.) Men denna bil har inget hål för 87k.
Hittade ett relä med bara 8-poler (87H saknas)
Det reläet verkar fungera. (osäker om det var därför tomgången blev instabil en stund)

Frågor.
    1) Finns det någon lista vad t.ex. 87H / 87K (och de övriga beteckningarna) betyder?
    2) Kommer detta relä med 8-poler (87H saknas) att fungera lika bra?
    3) Är det bara att köpa ett relä med 10-poler och "klippa bort" 87K?
    4) Vilket "org nummer" kan detta relä ha?
Albireo

Återvänd till W 124 E-Klass