MB250SL skrev:Jag läser lite här och var om problem med sönderfallande isolering i kabelhärvor i motorutrymmet.
Jag själv, som går och funderar på att köpa en 129-a, tycker det vore bra med ett klargörande vilka modeller som är drabbade:
-Vilka motorer kan drabbas?
-Vilka årsmodeller kan drabbas?
-Är det vanligare på bilar som är importerade från varmare länder?
-Finns det något enkelt sätt att, utan att öppna, kunna se dessa isoleringsproblem vid en snabbinspektion?
-Hur kan symtomen yttra sig, går motorn illa eller inte alls?
-Kan det bli några följdfel, alltså att något annat dyrt går sönder då det blir kortslutningar?
GUSMB skrev:Detta drabbar nog alla bilar förr eller senare, oavsett vart de körts.
Scorpio skrev:Vad jag förstått så uppstår problemen som en följd av fel isoleringsmaterial i kablarna i kombination med värme. Ju större motor i samma utrymme, desto mindre plats. Och ju mindre plats desto mer värme. De största motorerna har därför mer problem även om det verkar drabba alla motorer.
Enligt obekräftade uppgifter så byttes dessa skitkablar ut från 1997. Och de verkar ha kommit i produktion kring 1993-94.
Vad gäller motorkablagen bör man alltså undvika 1993-1996.
sl500 skrev:Scorpio skrev:Vad jag förstått så uppstår problemen som en följd av fel isoleringsmaterial i kablarna i kombination med värme. Ju större motor i samma utrymme, desto mindre plats. Och ju mindre plats desto mer värme. De största motorerna har därför mer problem även om det verkar drabba alla motorer.
Enligt obekräftade uppgifter så byttes dessa skitkablar ut från 1997. Och de verkar ha kommit i produktion kring 1993-94.
Vad gäller motorkablagen bör man alltså undvika 1993-1996.
håller inte med riktigt ang, värme mm i v8orna, av egen erfarenhet
min sl500 94,a 38ts mil varav 28ts är mina egna och den bilen har aldrig
körts varsamt utan brukar ligga på 120-30 landsväg och det kablaget
är fortfarande intakt
om orsakerna finns många teorier å vilken som är rätt är
svårt att säga, är man orolig så kan man köpa ett nytt kablage
kostar inte en förmögenhet. ca 750.- dollar tror jag det var.
sj
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst