Hej igen, ingen annan svarar så jag får väl göra det själv.
Det blev till sist byte av motorn.
Den "nya" M180.954 var en med automat så svänghjulet och balanshjulet framme fick flyttas över.
Medföljande växelströmsgenerator krävde nytt laddningsrelä, passade på att sätta dit ny papp på torpedväggen. Och lite nya kablar mm.
"Lyckades" även knäcka rören inne på värmeelementen (båda) så de fick lödas, nya packningar i värmeventilerna samtidigt.
Vilket eländes elände att få ut och sätta tillbaka värmepaketet!
Nya motorn sänktes ner, växellådan kvar i bilen, mha lyftblock i takstolen.
Gick rätt bra. Hopsättning av allt därtill hörande.
Provstart, går fruktansvärt illa, ojämnt, smäller. Koll av tändning, går lika illa. Ojdå luftmunstycket i bakre förgasaren obefintligt och dessutom omöjligt att täta avgasröret mot grenröret...
Fick då flytta över grenrör från den gamla M180.941 med förgasare.
Då gick den bättre, har försökt med grundinställning av förgasarna enligt Werkstatthandbuch.
Måste hitta nån som kan ställa in ordenligt, har någon tips om bra och noggranna mekaniker i Gbg-området??? Som kan förgasare.
Fick motorn att gå åtminstone halvbra, får jobba mer senare. Luftade bromsarna, tog hjälp av dottern, inköpt hjälpluftare värdelös.
Sedan första "turen" på 7 år för egen maskin, ut på gatan och vända, in i garaget igen, känns bra, ibland går det framåt.
Återstår bara instrumentpanel, inredning, skärmar, dörrar inkl inkråmet, motorhuv + lite annat.
Ha en bra sommar önskar Åke
PS
Lyckas inte bifoga några bilder, vet inte varför, de är på bara 200kB och mindre än 800x600.
