Motorbyte eller bara topp på 220Sb

W 110/111/112 Fena Lim & Kombi 1959-1968

Motorbyte eller bara topp på 220Sb

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2009-05-02, 19.58.21

Hej
Tycker det ser lite sömnigt ut på det här forumet...

Hur gick det "Gunnar" kunde du lyfta ur motorn utan växellåda, jag har läst samma sak, att de måste lyftas ut hopsatta. Om endast växellådan skall tas ur måste hela kardanen kopplas bort.

Jag har ett problem i samma härad. På min 220 Sb -61 är toppen kass.
Har fått tag in en 230-motor (180.954) som är frisk, dock för automatlåda. Måste då byta svänghjulet med allt vad det innebär, koppling osv.
Har läst att vevaxel och svänghjul är balanserade tillsammans så det kan bli obalans, har någon erfarenheter? Hur känsligt är det, är det över 4000 varv det märks eller?

Alternativet är att flytta över toppen till min gamla motor som är rätt OK i övrigt. Den har dubbelkedja men det är väl bara att flytta över kamdrevet?
Jag har redan köpt en toppackning i tanke att den gamla toppen var OK, det var bara tätningarna som behövde bytas. Har förresten såna liggande om någon behöver.

Vore tacksam för tips...

Hälsningar
Åke
Användarvisningsbild
Lofqvist

Det blev motorbyte

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2009-07-08, 23.59.48

Hej igen, ingen annan svarar så jag får väl göra det själv.

Det blev till sist byte av motorn.
Den "nya" M180.954 var en med automat så svänghjulet och balanshjulet framme fick flyttas över.
Medföljande växelströmsgenerator krävde nytt laddningsrelä, passade på att sätta dit ny papp på torpedväggen. Och lite nya kablar mm.

"Lyckades" även knäcka rören inne på värmeelementen (båda) så de fick lödas, nya packningar i värmeventilerna samtidigt.
Vilket eländes elände att få ut och sätta tillbaka värmepaketet!

Nya motorn sänktes ner, växellådan kvar i bilen, mha lyftblock i takstolen.
Gick rätt bra. Hopsättning av allt därtill hörande.

Provstart, går fruktansvärt illa, ojämnt, smäller. Koll av tändning, går lika illa. Ojdå luftmunstycket i bakre förgasaren obefintligt och dessutom omöjligt att täta avgasröret mot grenröret...

Fick då flytta över grenrör från den gamla M180.941 med förgasare.
Då gick den bättre, har försökt med grundinställning av förgasarna enligt Werkstatthandbuch.
Måste hitta nån som kan ställa in ordenligt, har någon tips om bra och noggranna mekaniker i Gbg-området??? Som kan förgasare.

Fick motorn att gå åtminstone halvbra, får jobba mer senare. Luftade bromsarna, tog hjälp av dottern, inköpt hjälpluftare värdelös.
Sedan första "turen" på 7 år för egen maskin, ut på gatan och vända, in i garaget igen, känns bra, ibland går det framåt.

Återstår bara instrumentpanel, inredning, skärmar, dörrar inkl inkråmet, motorhuv + lite annat.

Ha en bra sommar önskar Åke

PS
Lyckas inte bifoga några bilder, vet inte varför, de är på bara 200kB och mindre än 800x600. :?
Användarvisningsbild
Lofqvist

Återvänd till W 110/111/112