Misstänkt problem med kabelhärva och spjällhus

W 124 E-Klass 1986-1995

Misstänkt problem med kabelhärva och spjällhus

UNREAD_POSTav karlos » 2016-11-21, 16.41.05

Verkar som att jag har en av alla dessa spruckna kabelhärvor...

Bilen är en w214 från 94, M111.960 manuell. Problemen är följande

- motorn startar fint varje gång
- När motorn väl är varm så landar tomgången ibland på vanliga 750, men ibland strax över 1200
- När jag kör och släpper gasen så landar tomgången mellan 750 och 1500, men ibland drar den iväg uppåt och landar på 2500
- När det händer så hjälper ett snabbt dutt på gasen, då sjunker varvet till normalt igen
- När jag gasar iväg sakta så hugger det till ibland, precis som om motorn inte får bränsle eller den misständer
- Gasar jag fullt så funkar allt fint och den verkar dra som vanligt
- När man ligger på vägen i säg 70 så känner man att motorn inte går lika mjukt och fint som den brukar, det är som om den är orolig och darrar till lite då och då
- Förbrukningen är ca 10% mer än vanligt
- Allt det här är värre vid fuktigt väder, och det blir bättre efter en längre körning, efter ca 1-2 timmar

Efter att ha pratat med lokala meken här så har jag bytt tändkablar till nya beru, och nu senast MAF-mätaren till en ny Bosch. Det blev lite bättre med ny maf, men långt ifrån bra. Eller så är det placebo, fan vet.

Hur som helst, läser jag på engelska / amerikanska forum så verkar det som att min kabelhärva och spjällhus har gjort sitt. Jag har daterat spjällhuset till januari 1994, så det faller inom spannet för dåliga kablar. Men kollar jag under huven så ser jag inte en enda sprucken kabel. Dock har jag inte rotat runt då jag inte vill flytta på kablar ifall det börjar spricka ännu mer. Men kollar jag online på andras kabelhärvor ser det rent jävligt ut, man undrar hur bilen ens startat när man ser hur sprucken isoleringen är.

Jag har iaf hittat ett spjällhus på bildelsbasen som är från en bil av samma år och motor, men en automat, spelar det roll?

Mitt spjällhus har nummer: 000 141 92 25

Det på bildelsbasen: 001 141 02 25

Kan det tänkas passa? Numren är ju olika, men det ser också ut som om dom är i serie så kanske tyder på en uppdatering? Datumet på det "nya" är 01MXX så borde vara ett nyare spjällhus

Om någon har idéer på vad det annars kan vara så är jag idel öra. Att bygga om en kabelhärva är väl inte direkt lockande, men kanske ett måste.

Tack på förhand!
karlos

Re: Misstänkt problem med kabelhärva och spjällhus

UNREAD_POSTav karlos » 2016-11-21, 16.53.24

Kollar jag här verkar det passa:

http://mb-teilekatalog.info/view_SubGro ... subgrp=040

Men hade gärna fått ett godkännande av någon mer bevandrar än mig
karlos

UNREAD_POSTav mbhuset » 2016-11-22, 13.11.13

Enligt katalogen så är huset du har ersatt med det du skriver om. Kolla även OVP-relät, kan vara en lödning I det som gett upp.

MB-HUSET

Per
mbhuset

UNREAD_POSTav karlos » 2016-11-22, 21.39.21

Stort tack för att du kollade!

Slår er en signal om OVP-relät imorrn
karlos

Återvänd till W 124 E-Klass