Missljud

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Missljud

UNREAD_POSTav Evert » 2011-10-11, 23.33.05

Ja, nu kommer det en sån där dum fråga igen. Det låter litet när jag är ute och åker, ett vinande eller kanske yyymmm-ande från någonstans i drivlinan. Det upphör då jag lättar på gasen. Växellåda eller kardan kanske? Jag undrar ju bara om man kan göra nåt åt det och i så fall vad? Det är jag som åker med compakten -72 som gick på auktionen som uppmärksammasdes här för nästan jämnt ett år sedan. Hoppas ju att ni har fler av de goda råd som jag redan haft stor nytta av.
Jag köpte förresten mattsatsen som Sylve jagade tag på åt mig. Tack för det. mattorna är fina, men har bara en tunn skumplast på undersidan så man får ordna med egen dämpning om man vill ha det. Mycket prisvärda tycker jag dock att mattorna var.
Evert

Re: Missljud

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2011-10-12, 00.02.54

Evert skrev:Ja, nu kommer det en sån där dum fråga igen. Det låter litet när jag är ute och åker, ett vinande eller kanske yyymmm-ande från någonstans i drivlinan. Det upphör då jag lättar på gasen. Växellåda eller kardan kanske? Jag undrar ju bara om man kan göra nåt åt det och i så fall vad? Det är jag som åker med compakten -72 som gick på auktionen som uppmärksammasdes här för nästan jämnt ett år sedan. Hoppas ju att ni har fler av de goda råd som jag redan haft stor nytta av.
Jag köpte förresten mattsatsen som Sylve jagade tag på åt mig. Tack för det. mattorna är fina, men har bara en tunn skumplast på undersidan så man får ordna med egen dämpning om man vill ha det. Mycket prisvärda tycker jag dock att mattorna var.

tjenare,
tror bestämt att det inte är ett konstigt ljud du hör, lite äldre bakaxlar brukar börja vina lite lätt, (min w124 gör det i 80 ungefär) med gaspådrag eller motorbroms tystnar det direkt..

jag har även ett vinande från kompakten, precis som du säger, ett mjukt yyymm, dock hörs det vid motorbroms/kraftig acceleration, och enbart på låga växlar, är nog inte samma fel, och det misstänker jag kommer från växellådan.

tror bestämt att det bara är att slappna av och veta att det är ett naturligt ljud, alternativt skimsa emellan i bakaxeln så eventuellt glapp försvinner.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Återvänd till W 114/115 Compact/8