Nästan allt finns och det mesta är gjort. Du kommer garanterat att ha den ballaste bilen på gatan till en spottstyver av vad en ny AMG-räser kostar!
Projektet tog sin början när ams Vintage-redaktör Daniel Östlund proklamerade att en riktig tidning har en projektbil. Och vad bättre än att bygga om en klassisk youngtimer till den första bil som AMG byggde: Rote Sau.
Bilen togs in som flyttgods från Tyskland 1991 och är den långa versionen. Under huven satt en rak sexa kopplad till en fyrväxlad automatlåda och inuti kunde man njuta av blå tygklädsel och ett elektriskt baksäte. Inget av det finns kvar.
Det som behövs är att montera motor och låda i motorrummet, bygga en ny styrning och montera en kardanaxel. Motorstyrning från MaxxECU och avgassystem från Ferrita kan ordnas till rätt köpare utan extra kostnad.
Karossen är omlackad från blå till röd och rostlagad. Nya framskärmar till exempel.
Annars ser utrustningslistan ut som följer:
• M113.980 AMG V8 på 354 hästar
• ZF S5D 5-växlad. Anpassad för motor med ny sprängkåpa, komplett med koppling och svänghjul.
• Rensad invändigt.
• Specialbockad fullbur från KBT Safety
• Eibach B12 Pro-kit för W126 (Eibach-fjädrar och Bilstein-dämpare)
• 19 mm krängningshämmare från Feind Motorsport (original är 15 mm)
• Bakspoiler från Kamei
• Huvlås, skufflås, strömbrytare och rallystänkskydd
• Phantom kit diffkit från Elbe Engineering
• Ny originalkylare och slangar till en W210 E50 AMG
• Nya drivlaxlar
• Nya bromsskivor och klossar
• Nya motorkuddar
• Nya stålomspunna bromsslangar runtom
• 2 Sparco Evo fram & 2 Sparco Sprint bak
• 2 Sparco 6-punktsbälten & 2 Sparco 4-punktsbälten
Framstolarna sitter på elchassit från originalstolarna och kan därför regleras elektriskt. Tyvärr fanns det inte plats för att göra detsamma bak ...
Är du intresserad, skicka ett mejl så tar vi det därifrån. Vi kan säkert komma överens om något!
--
jenstrulsson@gmail.com
0739-435387



