av hemibenny » 2013-01-23, 14.03.51
Hej!
Har en Mercedes 190e -88, som i helgen (vid -18C) dog efter den spottat ur sig all olja genom röret där mätstickan sitter när jag kör för uppfartsbacke och ger mer gas. Ingen oljelampa tändes trots att lampan alltid lyser och är med vid checken när man slår på tändningen. Jag fyllde på olja, ca 5 liter 10W-40 statoilmärkt så den hamna prick i mitten av stickan. Bilen hoppa glatt igång igen med närtillt fullt oljetryck, men påväg hem (ca 2-3 km) så dör oljetrycket av, närmar sig 1 och senare mellan 1 till 0 på trycket och dör direkt när jag kommer hem och saktar ned. Dagen efter när bilen stått kall startar den igen med närtill fullt oljetryck som snart dör ut. Även nu är oljan kvar på mitten av stickan.
Jag lämnade in den till en bekant som jobbar som mekaniker. Han ställde bilen över natten i mackens varma självbetjäningshall, sen utförde han motortvätt och gjorde rent vevhusvent. När jag hämta bilen funka den, jag kunde köra till jobbet. Väl där stängde jag av bilen, pröva att starta igen, lät den stå i tomgång som höll sig runt 1 på oljetrycket på skala 0-3. Efter 5 min dör bilen. Låter den vila ca 15 min, startar igen för att flytta på bilen. Får igång den med parkeringsbroms i, men så fort jag lägger bilen i drive dör den.
Mekaniken hävdar att det är kylan som fryst till den och att jag ska vänta till bättre väder (idag är det -12C här). Men det känns inte korrekt enligt mig. Jag blev illa till tron när han skyllde på förgasaren vilket jag förstår inte finns på just E-modellen? Det ska väl vara bränsleinsprut? När jag nämnde det för honom så sa han om att alla bilar under 2000-talet beter sig dumt åt vid kyla, förgasare eller ej.
Är själv inte så kunnig, men uppskattar verkligen hjälp om någon har någon teori vad som kan vara fel?? Om inte annat så måste jag lägga fram nya argument om vad det kan vara till mekanikern. Ursäktar det långa inlägget!