av Starstruck » 2017-05-24, 20.08.06
Mercan är en fyradörrars 250/8 W114 1971, vilket en del av er säkert vet vid det här laget.
Med tanke på att forumet genom åren kunnigt och tålmodigt bistått mig och andra i sökandet efter lösningar på allsköns problem, så ska dagens milstolpe självklart också rapporteras:
I morse var det äntligen dags för Mercan och mig att besöka Bilprovningen, ett mål som ibland tett sig som en flyende hägring i en fjärran framtid.
Jag hade trott att vi skulle stå ut som ett ganska udda par i nybilsparken, vilken inte visade sig vara så ny, och det dök upp flera fordon som Mercan stod sig väl i jämförelse med.
Mercan blev godkänd, mycket glädjande med tanke på att det var 33 år sedan kärran besiktigades senast.
Av besiktningsprotokollet framgår att avgasvärdet är CO: 4,3 jämfört med gränsvärdet 4,5, vilket besiktningsmannen (en trevlig lirare med tatuerade armar) menade kan bero på att hon går så högt på tomgång. Bromsvärdena fram är 2,0, men bak 1,2 respektive 1,5.
Det är alltså detta och en del annat kvar att göra tills bilen mår och går så bra som den borde, men nu slipper jag förhoppningsvis anlita bilbärgare och fordonstransporter.
Ett stort tack till alla hjälpsamma forumiter, särskilt Kölis som både kommenterat och handgripligen lagat Mercan från okörbar till körbar, där andra verkstäder skulle ha ruinerat och desillusionerat mig. Det var Sylwe som föreslog att jag skulle kontakta Kölis, vilket jag också är mycket tacksam för. Sylwes och kalle59:s ingående kunskaper om W114 och W115 har knappast förbigått någon på forumet, men även andra medlemmar har lämnat värdefulla bidrag till mina trådar.
Jag återkommer med flera frågor och hoppas att även ni får en trevlig, tatuerad besiktare när det blir dags för er.
Ha det bra i försommaren.