MB190E 2,3 1988 lägger av sporadiskt

1982-1993

MB190E 2,3 1988 lägger av sporadiskt

UNREAD_POSTav Skans » 2013-08-06, 11.08.01

Har ett sporadiskt fel där motorn plötsligt dör helt. Det är sen bara att stanna vid vägkanten och åter starta. Sen kan den gå hur långt som helst eller bara någon kilometer innan det händer igen. Var kan jag börja leta felet?
Skans
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2013-08-06, 10.45.23

Re: MB190E 2,3 1988 lägger av sporadiskt

UNREAD_POSTav kalle59 » 2013-08-06, 16.57.42

Låter som ett elektriskt fel och det är ju bra att du kan starta om den direkt men det underlättar ju dessvärre inte felsökningen.
Jag skulle iaf börja med att kolla bränslereläet och så förstås OVP reläet, det kanske räcker med losstagning, rengöring av kontaktytorna samt byte av säkringen om det är så simpelt att du har dålig kontakt..
Nästa steg blir väl bränslepumpen att du kollar kontakterna där.
Sen kan det förstås vara en massa andra saker också men börja med dom enkla felsökningarna.
Med vänlig hälsning Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: MB190E 2,3 1988 lägger av sporadiskt

UNREAD_POSTav Skans » 2013-08-14, 08.54.27

Tack för tipset om OVP relät. Googlade mig fram och lärde mig allt om detta känsliga relä som tydligen är svaret på många problem... Hittade en Youtube-film med utförlig instruktion hur man plockar isär relät och löder om alla lödställen som tydligen kan fela, sök: "Mercedes OVP relay repair". Jag följde instruktionen och nu har bilen gått felfritt i c:a 20mil och hoppas den fortsätter så.
Jag hade ett parrallellt fel med ABS-lampan som tändes efter ett antal 100m körning. Hoppades att även detta fel skulle försvinna med ett renoverat OVP-relä, men det gjorde det inte. Gjorde då ren hjulgivarna fram och det löste det problemet. Dvs jag är en lycklig MB190E 2,3-ägare igen. Tack!
Skans
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2013-08-06, 10.45.23

Re: MB190E 2,3 1988 lägger av sporadiskt

UNREAD_POSTav Skans » 2013-09-16, 07.40.00

Säg den lycka som består... Bilen fortsatte med sina hyss, la av lite då och då och till slut startade den inte alls. Konstaterade att det inte kom bensin till insprutningen. Började då leta på bränslereläspåret. Läste mig till att man kunde bygla kontakt 7 till 8 på socken (78-30 på relät) för att se om pumpen går och det gjorde den. Köpte då ett begagnat relä (ett orginalrelä kostar 3000 kr!) och motorn startade en gång men inte mer.....
Frustrerad köpte jag ett enkelt relä (35:- på Claes Olsson) kopplade in kontakt 7 och 8 till detta och tog kontakt 9 (från tändninglåset) som styrspänning. Nu går bilen utmärkt med ett relä för 35:-. Vad jag förstår är det bara övervarvningsskyddet, 6500rpm, som är satt ur spel )?). Är det någon som vet nå't mer som riskeras med denna lösningen?
Ett sidoproblem som jag haft är lysande ABS-lampa. Lärde mig att man kan koppla en omh-mätare på givarkontakten (under motorhuven, vänster höger) och kolla om motståndet varierar när man roterar hjulet. Hittade då ett glapp i kabel (=ett brott). Skarvade det och så var även det löst 0:-!
Skans
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2013-08-06, 10.45.23

Re: MB190E 2,3 1988 lägger av sporadiskt

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-09-22, 08.11.34

Skans skrev:Säg den lycka som består... Bilen fortsatte med sina hyss, la av lite då och då och till slut startade den inte alls. Konstaterade att det inte kom bensin till insprutningen. Började då leta på bränslereläspåret. Läste mig till att man kunde bygla kontakt 7 till 8 på socken (78-30 på relät) för att se om pumpen går och det gjorde den. Köpte då ett begagnat relä (ett orginalrelä kostar 3000 kr!) och motorn startade en gång men inte mer.....
Frustrerad köpte jag ett enkelt relä (35:- på Claes Olsson) kopplade in kontakt 7 och 8 till detta och tog kontakt 9 (från tändninglåset) som styrspänning. Nu går bilen utmärkt med ett relä för 35:-. Vad jag förstår är det bara övervarvningsskyddet, 6500rpm, som är satt ur spel )?). Är det någon som vet nå't mer som riskeras med denna lösningen?
Ett sidoproblem som jag haft är lysande ABS-lampa. Lärde mig att man kan koppla en omh-mätare på givarkontakten (under motorhuven, vänster höger) och kolla om motståndet varierar när man roterar hjulet. Hittade då ett glapp i kabel (=ett brott). Skarvade det och så var även det löst 0:-!



lägg gärna in detta under tråden nyttiga tips
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: MB190E 2,3 1988 lägger av sporadiskt

UNREAD_POSTav Skans » 2013-09-22, 10.34.02

Tråden "nyttiga tips"? Hittade inte den, men la det under: "Forumindex » Mercedes-Benz Klubben » Övrigt - Tips o dyl.". Hoppas det var där du menade....
Skans
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2013-08-06, 10.45.23

Re: MB190E 2,3 1988 lägger av sporadiskt

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-09-22, 11.15.42

jag statade denna tråd för sammla tips på ett å samma ställe
flytta den dit radera den andra.
sj

nyttiga-tips-och-lankar-till-d-o-t4040.html
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: MB190E 2,3 1988 lägger av sporadiskt

UNREAD_POSTav Jörgen » 2013-09-22, 14.27.09

Skans skrev: Läste mig till att man kunde bygla kontakt 7 till 8 på socken (78-30 på relät) för att se om pumpen går och det gjorde den. Köpte då ett begagnat relä (ett orginalrelä kostar 3000 kr!) och motorn startade en gång men inte mer.....
Frustrerad köpte jag ett enkelt relä (35:- på Claes Olsson) kopplade in kontakt 7 och 8 till detta och tog kontakt 9 (från tändninglåset) som styrspänning. Nu går bilen utmärkt med ett relä för 35:-. Vad jag förstår är det bara övervarvningsskyddet, 6500rpm, som är satt ur spel )?). Är det någon som vet nå't mer som riskeras med denna lösningen?


Hej Skans
Jag vill inte verka negativ, men detta är inte ett bra tipp för andra. Att bygla 7 och 8 kan vara ett bra sätt för att hjälpligt ta sig hem med, men inte nå´t att fortsätta med kontinuerligt. Det är inte utan orsak att ett bränslerelä är försedd med 9 stift istället för Claes Olsson´s relä med 3 ell. 4 stift.
Ett originalrelä har förutom varvtalsbegränsning (som är olika för olika motorer) även 3 andra säkerhetsfunktioner, som det skulle ta för lång tid att gå in på här.
Jag skulle föreslå att öppna pumpreläet och kontrollera detta för "kalla lödställen", vilket inte är ovanligt för bränslereläerna. Kan du inte detta själv, då lämna det till en kompis som kan eller en radio/tv-reparatör för omlödning.

Ditt tipp betr. ABS är bra. Låt det stå kvar.
Mvh och fortsatt trevlig helg
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors


Återvänd till W 201 190-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron