janli skrev:M104 motorn har ingen fördelare.
Kölis skrev:Det hela blev en lite knivig situation och pajkastningen kan vi väl hålla oss ifrån?
Jag kan säga på en gång att jag vet inte om du har en fördelare på din 24 venilare, jag har det dock på min 300 12 ventilare. Att sitta vid en dator och försöka laga en bil är inte lätt alla gånger och dessutom omöjligt de andra gångerna.
Jörgen, Sylwe och även jag har trots allt ca 150 års erfarenhet av bilar och alla bilar är uppbyggda på samma sätt och sedan kanske inte alla konstruktioner har träffats på under åren men grundprinciperna är ändå de samma.
Kolla om du har en fördelare i framkant på topplocket eller om du ha separata tändspolar på varje cylinder monterade direkt på tändstiften.
Det kan mycket väl vara dåligt fördelarlock, rotor och kablar, om du har sådana. Det kan även mycket väl vara en tempgivare till ECM som ger infirmation om att motorn är ca -40 grader när den i själva verket är +50 grader.
Det är inte så lätt att försöka hjälpa andra alla gånger och allra helst om det blir pajkastning. Hade jag haft bilen framför mej så hade jag kunnat vara utförligare och kopplat upp den på någon av datorerna och ge dej rätt svar.
Det här forumet har enbart att förlora på om Jörgen och Sylwe drar sig bort härifrån, igen..
Håll sams och ha överseende med att alla kan inte veta allt, bättre vi kompletterar varandra allihop!
Kölis skrev:Märkligt att du måste ha taggarna utåt. Jag tycker inte att jag har satt mig på någon hög häst och jag har ingen aning om hur många MB du har då det inte är något som intresserar mej.
150 år, ja det är nog den erfarenheten vi har av bilar ihop då vår sammanlagda ålder blir ca 210 år.
Det finns många fel som kan vara orsaken till att bilen beter sig på det sättet och jag säger inte att ditt tips är fel men förstår inte heller att du tycker att det är det rätta. Det är väl ingen av oss här mer än ägaren som har kört bilen samt sett den under huven.
janli skrev:Kölis skrev:Märkligt att du måste ha taggarna utåt. Jag tycker inte att jag har satt mig på någon hög häst och jag har ingen aning om hur många MB du har då det inte är något som intresserar mej.
150 år, ja det är nog den erfarenheten vi har av bilar ihop då vår sammanlagda ålder blir ca 210 år.
Det finns många fel som kan vara orsaken till att bilen beter sig på det sättet och jag säger inte att ditt tips är fel men förstår inte heller att du tycker att det är det rätta. Det är väl ingen av oss här mer än ägaren som har kört bilen samt sett den under huven.
Jag säger inte att mitt tips är rätt, det jag säger är att M104 inte har något fördelarlock. Tipset är att kolla kabelhärvan och inget annat. Jag har under några år hjälpt folk, med just kabelhärvan, genom att löda in nya kablar och oftast har dom haft samma problem som trådskaparen beskriver.
Kölis skrev:När jag går in på Mecocat och slår på MB 300E Cab 3,0-24 W124 1990-1993 så finns följande:
18-806265 Fördelarlock inklusive rotor 1790:-
18-806264 Fördelarlock, enbart 1207:-.
Det verkar ju lite konstigt när bilen inte har fördelare.
Kölis skrev:Jo jag vet att det är fullock men det var ett enkelt sätt att se om det fanns till bilen, varför tror du jag köpte Bosch av dej..
sl500 skrev:Kölis skrev:Jo jag vet att det är fullock men det var ett enkelt sätt att se om det fanns till bilen, varför tror du jag köpte Bosch av dej..
jo för till en mercedes är endast det bästa gott nog
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster