osla skrev:byt tänd delar (stift, kablar rotor lock) spä ut soppan med e85, ut och spöa den ordentligt, gärna med släpvagn och höga varv så du riktigt bränner ur den och testa igen. plocka även ur luftfiltret just vid besiktningen och kör utan filter där
osla skrev:HC är sot kan man väl säga, beror på för fet blandning eller att den bränner olja. Tänd delar kan hjälpa mot det men givet vis inte om det är olja som gör det, utan enbart om den inte går ordentligt och inte förbränner allt som den ska.
Hur mycket plågade du den? Det ska vara riktig hårdkörning, varva det den bara kan varva innan växling och höga varv några mil
osla skrev:slå i en tjockare olja, en tunnare olja har lättare att hitta sig in till förbränningen, speciellt på en 25 år gammal motor. man ska aldrig slå i en tunnare olja än det var innan i en gammal motor, hellre en tjockare
Time skrev:Bytte tändelar till Bosch istället för Biltema, trots fina kablar och fördelare gick den klart bättre med riktiga grejor, Beru verkar också funka bra. Köpte allt från bildelar24 till bra pris.
Min 190E hade liknande konstiga fenomen med tomgång och start som visade sig vara OVP reläet som kan ge de mest mystiska fel. Två "reläer" gav olika fenomen men det tredje funkade.
Jag passar alltid på att få med mig ett OVP när man hittar en Merca på skroten.
Tempgivaren i insuget går enkelt att mäta och kostar inte mer än att parkera en timme i Fjollträsk.
Time skrev:Jag säger inte att Biltema är dåliga men bilen gick bättre och det är inte dyrare från Bildelar24 än på Feltema.
Kolla givaren i luftburken (visst är det så på 102 ?) om den visar fel så går den dåligt, lägger av ibland, det ska vara ett visst värde vid 20 grader annars blir det fel i hela alltet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst