av AmeliaW109 » 2025-03-30, 19.36.46
Ja det är knepigt.
Jag hade en 300E -86 som betedde sig likadant, då var det bränslepumpsreläet, enkelt och billigt att byta.
Betydligt värre var det på min E280 -96, där hade rost från tanken fastnat i bränslepump nr 1 som skar ihop, då räcker inte trycket från bränslepump nr 2 för att få igång motorn. Jag fick bya tank, bränslepumpar, filter, och några rör & slangar.
När bilen stannat och inte startar igen: Lyssna efter om bränslepumparna går när du slår på tändningen, de ska ju gå några sekunder för att bygga upp trycket i systemet. Om pumparna inte går är det troligen fel på bränslepumpsreläet.
Om pumparna går kan det vara trycket som är för lågt. Det kan bero på igensatt filter eller dålig bränslepump eller stopp i tankventilationen. I det senare fallet kan du lossa på tanklocket och försöka starta igen.
En verkstad ska ha instrument för att mäta bränsletrycket framme vid motorn. Om du kan låna ett sånt (eller köpa ett) så kan det sitta inkopplat tills felet visar sig igen.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)