MB 124 300 TE Konstiga Stopp

W 124 E-Klass 1986-1995

MB 124 300 TE Konstiga Stopp

UNREAD_POSTav Techno F3 » 2025-03-13, 13.39.06

Hej Alla !
Min 300 Te årsmodell 1991 4 Ventilare.Råkade ut för i September bilen stått i 14 Dagar. Vid en vägkorsning i Sona
stannar bilen gått ojämt strax innan tappar kraft. Vevar runt småtänder startar ej. Ringer Bärgare som tog en timme
komma. under tiden försöker jag starta ger upp då batteriet börjar sina....Efter ca 1/2 timme försåker jag igen.Bilen startar varvar tongång verkar Ok. Tar beslut när Bärgaren kommer kör bakom mig i stället för lasta. Kör till verkstad ca 4 Km.Inget problem verkstan stängd allt funkar kör hem utan problem.

nu 11 Mars då bilen stått 5 veckor händer samma sak med stopp och Bärgare i rondell Lindhagensplan. Lyckas få igång bilen efter ca en halvtimme går ryckigt. Vid en korsning i Solna stopp Snälla Poliser knuffar uindan Bilen. Sedan samma procedur provarstarta går ej. Ringer Bärgare när han kommer startar bilen. Kör framför Bärgaren till samma verkstad utan problem kör sedan hem utan problem. Den 12 mars tar en testrunda liten utan problem.
Verkstan mkt svårt finna ett sådant problem bränslerelä för lite spänning Säkringar Bensinpump. Allt osäkert man vet ej vad man ska byta. kan bli mkt dyrt då man ej vet vad som ska bytas.....
Hoppas på idéer svar här OVPR relä ? Bensinpump Tändspole Luftmassemätare eller VAD ?
Lars Klintberg Medlem 3612
Techno F3
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2017-04-17, 18.10.55

Re: MB 124 300 TE Konstiga Stopp

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2025-03-30, 19.36.46

Ja det är knepigt.
Jag hade en 300E -86 som betedde sig likadant, då var det bränslepumpsreläet, enkelt och billigt att byta.

Betydligt värre var det på min E280 -96, där hade rost från tanken fastnat i bränslepump nr 1 som skar ihop, då räcker inte trycket från bränslepump nr 2 för att få igång motorn. Jag fick bya tank, bränslepumpar, filter, och några rör & slangar.

När bilen stannat och inte startar igen: Lyssna efter om bränslepumparna går när du slår på tändningen, de ska ju gå några sekunder för att bygga upp trycket i systemet. Om pumparna inte går är det troligen fel på bränslepumpsreläet.

Om pumparna går kan det vara trycket som är för lågt. Det kan bero på igensatt filter eller dålig bränslepump eller stopp i tankventilationen. I det senare fallet kan du lossa på tanklocket och försöka starta igen.

En verkstad ska ha instrument för att mäta bränsletrycket framme vid motorn. Om du kan låna ett sånt (eller köpa ett) så kan det sitta inkopplat tills felet visar sig igen.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: MB 124 300 TE Konstiga Stopp

UNREAD_POSTav Techno F3 » 2025-04-18, 18.47.57

Hej Stort tack för Tipset börjar med Bränslerelät och mäter trycket.
Mvh Lars Klintberg
Techno F3
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 2017-04-17, 18.10.55


Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron