Du hade inget konstigt ljud när det inträffade eller ett tag innan? en bakaxel som är påväg att skära i lagrena brukar låta ganska argt.
är kardanen orubblig så lär det bli riktigt jävligt att lossa hardyskivan/medbringarkorsen, fördel, kardanen vrider sig inte när du tar i, nackdel, du kommer inte åt mer än de nedersta lätt.
vill minnas att det är 15mm skruv och 17mm mutter, kan vara tvärtom..
muttern sitter dessutom så illa till på tre av de sex att man får använda U-et på blocknyckeln för att överhuvudtaget komma åt.
lyckas du inte få loss dem, så kan du ju alltid försöka lyfta ner hela klumpen,
klumpen sitter fast på 8 ställen utöver kardanaxeln, fyra m8or i bakkant och fyra m12 fingängade pinbultar och muttrar i ovankant.
m12orna är jobbiga att få loss normalt, sitter med 19mm muttrar på ovansidan av klumpen, på kompakten tas de enklast innifrån bagaget,
Alternativet är att du lossar klumpen med de fyra m8or som sitter i bakkant på klumpen upp i chassit, och sänka ner allt med domkraft försiktigt. och när allt är nersänkt så långt det går, kryper under och försöker lossa m12orna på ovansidan.
hela hjulupphängningen vilar på de fyra m8orna i bakkant, så har du bilen ståendes på marken/eller står på hjulen på en lyft så kommer den smälla ner mot marken med ganska bra kraft, så se till att inte ligga under isåfall, utöver att det kan knäcka rätt bra i drivaxlarna.
är det något du funderar över kring nerplockande av bakaxelklump, och kardanaxel så kan jag pma mitt nummer, har gjort en hel del sådana byten, nerplockningar och även ner och uppmontering av kardanaxlar på w115 och w123
http://mbturbo.com/w115-240d/how-to-change-final-drive/där har du en halvfärdig början på guide, men den tar väl upp det mesta vid nermontering av klump iaf.