Marie skrev:Har du en givare på kylaren????
Nivågivaren brukar ju sitta på expansionstanken...
Jag har hört sägas att på många mercedesmodeller är nivågivarna för kylvätska och spolarvätska sammankopplade så att ett fel på den ena kan störa den andra...
Uky skrev:Den nivågivare jag (och flera andra) har mäter kylarvätskans resistivitet. MB rekommenderar därför att man inte använde avjoniserat vatten. Enligt serviceföreskriften duger det med vanligt kranvatten om man köper koncentrerad kylarvätska och blandar själv.
Kommer man åt någon kontakt på utsidan av expansionskärlet så bör man kunna lura systemet för att se om sensorn fungerar genom att ansluta några småkablar och klämma åt med fingrarna utan att kortsluta. Någon MegaOhm borde ge utslag. Blöta fingrar har några KiloOhms resistans.
J B skrev:Jag vet inte om denna bild kan hjälpa dig.
Här tycks nivåmätningen bygga på en flottör med tydligt till- och frånslag.
Resistansen är fast. Resultatet olika spänningar i tydliga steg som måste tolkas.
Det finns säkert krångligare sätt att mäta nivån på, resistansmätning t ex.
Hur kul det än är med elektronik längtar man ibland efter tillförlitlig stenåldersteknik...
https://www.motor-talk.de/forum/kuehlmi ... tml?page=1
med databuss
https://www.motor-talk.de/forum/aktion/ ... tId=379661
utan databuss
https://www.motor-talk.de/forum/aktion/ ... tId=379662
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster